jag hör alldeles för ofta inom arab/muslim världen.
"Ni har ingen rätt att existera och ska därför krossas" Har även hört många svenska propalestinier tänka i samma men inte lika hårda tankar.
För mig är det en stor förenkling när man hänvisar till bibliska myter och sägner. Frågan är definitivt mer komplicerad än så.
Arafat har fällt ett antal hatiska tal som handlar om att kasta judarna i havet. Han blir inte citerad i väst utan talar på arabiska inför sitt eget folk.
- Problemet är så här, eftersom Israel är en "judisk" stat så kan inte Israel godta en fred där Israel inte längre har en judisk majoritet av befolkningen. Den palestinska sidan har heller knappast möjlighet att godta en fred där inte alla flyktingar har rätt att återvända, ty vem skulle ha rätt och vem skulle inte?
Det är inte så konstigt att Israelerna vill leva i majoritet i en judisk stat.
En arabisk minoritet skulle betyda slutet på den judiska staten.
Palestinierna i flyktinglägrena hade lätt kunnat integreras i de arabiska samhällena men man valde att konservera hatet mot Israel. Bl a tog det 20 år innan de ens fick söka jobb. De som hatar Israel så ska alltså flytta till precis samma plätt och hus de bodde och leva sida med sida med judarna. Nåt som känns orealistiskt vilket flera intelektuella palestinska ledare sagt. Lösningen måste väl vara att man hjälper flyktingarna till ett drägligt liv i en palestinsk stat? Men det är min ståndpunkt.
Det kan påpekas att även 700 000 judar fördrevs från sina hem från olika Arabländer i o m Israels bildande med de vägras ersättning.
Visst kan man tycka att samtliga fyra miljoner palestinierna ska ha rätt att återvända men förvänta sig det och kräva det av Israel är otroligt naivt. Ska en fredsavtal slutas krävs det att båda sidor lossar på sin hårda linje och ger eftergifter. Ingen sida kan få igenom 100% av sina krav.