@Donkeyman och Varjag, berätta gärna om vardagen ombord på den tiden, det är ofta små vardagsdetaljer som är intressantast, jag försöker sparka igång tråden så kanske det lossnar?
Jag var ombord som hastigast genom mitt nuvarande jobb på en modern båt för några månader sedan och slogs av hur familjär alla var med varandra. Ingen skillnad mellan befäl och manskap, en matros satt uppe på bryggan med fötterna på bordet och surfade på en dator medans skepparen städade.

Förr tog man som vaktgående inte för givet att man fick stå inne utan man ställde sig på bryggvingen innan man fick ett ok, som däcksmanskap gick man på utsidan när man skulle upp på bryggan, inte genom inredningen. Åtminstone i början. Alltså hierarkin verkar ha försvunnit helt på en båt med helsvensk besättning.
Sedan gjorde de bara 2-veckorstörnar,

är det då ens någon mening att packa upp suitcasen?
Undrar hur det är med spritsmugglingen nuförtiden, förr strök det alltid folk som ville handla omkring ett fartyg i hamn. Det är ju bara på ett handelsfartyg som det är äkta taxfreepriser utan påslag, skulle passagerarna på finlandsfärjorna få veta hur billig spriten kan vara skulle det bli revolution. Nuförtiden går det knappt ta sig fram till kajen längre pga. hårda säkerhetsregler.
Donkeyman skrev:Gamla tiders sjömansliv är beskrivet på ett förtjänstfullt sätt i mängder av äldre romaner. Men jag vill nog framhålla Jon Michelets romanserie om Norska Krigsseglare som det kanske allra främsta verket. Den beskriver sjölivet på Norska skepp under perioden 1939- 1945.
Ska försöka få tag i de böckerna. Har beställt en bok av hans dotter Marte Michelet som skriver om Norges judar under VK2.