Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Stighult
Stödjande medlem 2022

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 9 maj 2016, 19:10

Thule3 skrev:Här är Bynaders text som jag refererat tidigare till, läsvärt //Thule
https://www.fhs.se/Documents/Externwebb ... LYM_21.PDF
Hittade ett stycke som förvånar i Thule 3 länkade text.
På sid 53 dyker det upp?

Rutger Lindahl: Det blir möjligen ett litet brott i den här diskussionen, men jag höll ju på med att från psykförsvaret följa vad man sade och gjorde i öst, liksom i väst, bl.a. Tyskland. Det som är speciellt med situationen runt Gåsefjärden fann vi vara att man från Radio Moskva undvek att kommentera det amerikanska flottbesöket, om kärnvapen fanns ombord på de amerikanska fartygen och liknande.

Har aldrig hört om något amerikanskt flottbesök i samband med Gåsefjärden? Felskrivning eller har vi missat något.? :)

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 9 maj 2016, 19:14

SimonB
Jag ber om ursäkt för att jag inte förklarade det tydligare, att det inte var menat som en otrevlighet.
Helt okej, du beskrivs bäst som en riktigt sur iller som ger sig på allt som inte stämmer, det har forumet behov av, :D

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 9 maj 2016, 19:19

Wedman
Today, OSNAZ is a term mainly used in connection with GRU-controlled COMINT, ELINT and radio-surveillance units within the Armed Forces.
Denna grupp verkar ha muterat en hel del, det krävs nog att vi listar ut vad dom gjorde på 80-talet för att det skall stämma.
Jag blir själv inte helt klok på vilken typ av grupp det var, man kan ju kanske gissa att det var signalspaning om dom hade kunskapen av kommentera på radarn.

Jag har läst någonstans att det fanns ett par Whiskey ombyggda for signalspaning, vet inte vilka årtal och hävdar inte att U137 skulle vara en av dom men kanske värt att gräva lite i om det nu fanns en Osnaz signalspaningsgrupp ombord?
Det förklarar absolut inte vad dom skulle in i Gåsfjärden att göra :D

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 9 maj 2016, 19:24

Stighult
Rutger Lindahl: Det blir möjligen ett litet brott i den här diskussionen, men jag höll ju på med att från psykförsvaret följa vad man sade och gjorde i öst, liksom i väst, bl.a. Tyskland. Det som är speciellt med situationen runt Gåsefjärden fann vi vara att man från Radio Moskva undvek att kommentera det amerikanska flottbesöket, om kärnvapen fanns ombord på de amerikanska fartygen och liknande.
Har aldrig hört om något amerikanskt flottbesök i samband med Gåsefjärden? Felskrivning eller har vi missat något.? :)
Nämnde inte Ola något om Amerikanska marinofficerare i Karlskrona som jag misstog för ryska?

Jag har inte heller hört om något amerikanskt flottbesök, det bör väl ha varit Karlskrona?

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 9 maj 2016, 19:32

JHAN skrev:
Stighult
Nämnde inte Ola något om Amerikanska marinofficerare i Karlskrona som jag misstog för ryska?

Jag har inte heller hört om något amerikanskt flottbesök, det bör väl ha varit Karlskrona?
Det dök upp några amerikanska marinattachéer rätt tidigt på förmiddagen och undrade om det stod en rysk ubåt på grund?
Antingen är det en felskrivning men det verkar ju konstigt. Tycker det är värt att försöka gräva lite i det hela.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 9 maj 2016, 19:32

Ola Frithiofson Militärhistorien rymmer inte bara ett utan flera, det kanske är rätt att säga många, exempel på olika sätt att lura en militär motståndare att tro på falska uppgifter,
Om man tittar på Operation Notvarp och Mällsten så sätter jag alla pengar jag har på att det var precis som du säger, det luktar lång väg.
Man behöver ju inte vara särbegåvad för att förstå att NATO såg tillfället och tog det.

U137 blir för långsökt och den enklaste förklaringen är oftast den rätta, till sist sitter man ju och letar efter något som kan passa in på felnavigering, vad som helst, istället för att titta på vad som faktiskt hände.

Sedan har vi ju Carl Bildts samtal i Ryssland, där blir det riktigt klurigt för skulle det vara den stora finalen på NATO psyopsen så blev det minkar och sillar av det och något ryskt erkännande kom ju aldrig.

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 9 maj 2016, 19:38

Stighult skrev: Det som är speciellt med situationen runt Gåsefjärden fann vi vara att man från Radio Moskva undvek att kommentera det amerikanska flottbesöket, om kärnvapen fanns ombord på de amerikanska fartygen och liknande.

Låter som desinformation i en bisats för att så ett frö av osäkerhet.

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 9 maj 2016, 19:40

gunship skrev:
Probos skrev:.

Besedin bor tydligen Baltijsk och kan nås på telefon, kanske dags att ordna en telefonkonferens/Skype-möte med en fastställd agenda så kan ställa de rätta frågorna på ett konstruktivt sätt.
http://www.expressen.se/nyheter/u137-ve ... sta-panik/
Han har ju "talat ut" i intervjuer/dokumentärer tidigare, och på mig verkar han mest ha sett bekymrad ut medans hani princip redogör den officiella Sovjetiska/Ryska hållningen.
Du har nog rätt. Rysk medborgare bosatt i Ryssland är nog ganska låst av tystnadsplikten och risken för repressalier om han nu har något att avslöja men jag tycker ändå det vore en kul idé.
Svaret "Ingen kommentar" skulle också vara ganska talande.

Jmandersson
Ny medlem

Inlägg av Jmandersson » 9 maj 2016, 19:48

Stighult skrev: Det som är speciellt med situationen runt Gåsefjärden fann vi vara att man från Radio Moskva undvek att kommentera det amerikanska flottbesöket, om kärnvapen fanns ombord på de amerikanska fartygen och liknande.

JHAN, Stighult

De måste ju syfta till Hårsfjärden?

"Robotkryssaren USS Belknap, fregatten USS Elmer Montgomery och tankfartyget USS Monongahela besökte Stockholm 24-27 september för att sedan fram till den 15 oktober delta i en Nato-övning på Östersjön."
Senast redigerad av 1 Jmandersson, redigerad totalt 9 gånger.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 9 maj 2016, 20:05

JHAN skrev:
Ola Frithiofson Militärhistorien rymmer inte bara ett utan flera, det kanske är rätt att säga många, exempel på olika sätt att lura en militär motståndare att tro på falska uppgifter,
Om man tittar på Operation Notvarp och Mällsten så sätter jag alla pengar jag har på att det var precis som du säger, det luktar lång väg.
Man behöver ju inte vara särbegåvad för att förstå att NATO såg tillfället och tog det.

U137 blir för långsökt och den enklaste förklaringen är oftast den rätta, till sist sitter man ju och letar efter något som kan passa in på felnavigering, vad som helst, istället för att titta på vad som faktiskt hände.

Sedan har vi ju Carl Bildts samtal i Ryssland, där blir det riktigt klurigt för skulle det vara den stora finalen på NATO psyopsen så blev det minkar och sillar av det och något ryskt erkännande kom ju aldrig.
Kanske Carl Bildt är nyckeln i hela ubåtshistorieskrivningen. Han har ju gett intrycket av att röra sig som barn i maktens korridorer i Washington, med den förutsättningen blir hans utpekanden intressanta, om USA vetat att han gjorde bort sig med sina utpekanden framstår de som väldigt dåliga kamrater. Ett annat alternativ är att Bildt/Washington verkligen försökte knäppa Moskva på näsan..?

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 9 maj 2016, 20:34

För mig är det glasklart att både NATO och Sovjet var här, Mällsten, Töre87, Hävringe88 och nu U137 räcker som bevis för mig, båda.
Det blir väldigt mycket antingen eller och lite beroende på vilket årtionde det är så är man antingen herre på täppan eller blir mulad av alla större killar i klassen.

Jag undrar om vi skulle kunna slippa vissa saker i denna tråd,

Jag kommenterar nu bara debattekniken förd mot mig, det har varit förminskande av person, häcklande av bevisning, koordinerade attacker i forumet av 3-4 medlemmar, man hoppar av mitt i en teknisk diskussion och ignorerar sedan konsekvent det som diskuterats, man är selektiv med information som delges forumet så att det gynnar ens syften, man länkar inte som sig bör och sedan upprepade försök att röra till allting för om man inte kan vinna så är iallafall oavgjort det näst bästa.

För mig är ovan rejält dimmiga försök att styra en diskussion, när man sitter och skriver så pass mycket så elimineras till sist slumpen, återkommande mönster och allt det där, det blir rätt uppenbart :D

När det gäller rapporter och utredningar håller jag helt med om att man skall vara väldigt selektiv, jag vill även här lägga till biografier och böcker där man nästan bör tala om vilken sida om staketet författaren står på om man vill referera, Tunander och Gyllenhaal är ju två bra exempel för båda citeras flitigt och båda tjänar pengar på att driva sin tes och det bör man komma ihåg, dom kan ju i och för sig ha rätt men lika gärna tokfel och dom skiter nog i vilket så länge det betalar bra.

Just när det gäller SOU 1995 så är min uppfattning att den är relativt opåverkad och vi har i tråden dessutom diskuterat teknisk information snarare än vilka slutsatser dom kom fram till i rapporten. Det finns ju lite mer spännande i den som vi nog kan få användning för framöver.

Jag fokuserar gärna på just teknisk information för är det något denna tråd är duktig på så är det att lägga pussel.

När det gäller U137 så såg jag att Bergman postat den i referenstråden, då får den ligga där tills den motbevisats och åker ned så fort det är gjort och så länge Bergman kommer ihåg sitt lösenord :)

När det gäller namn så klurade jag lite på det, de gamla uvarna har väl listat ut vad de andra heter vid det här laget och jag funderade lite på vad som gör att man vill vara anonym och vad det gör för debatten, funderar vidare på det.

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 9 maj 2016, 20:41

Amund skrev:
JHAN skrev:

Kanske Carl Bildt är nyckeln i hela ubåtshistorieskrivningen. Han har ju gett intrycket av att röra sig som barn i maktens korridorer i Washington, med den förutsättningen blir hans utpekanden intressanta, om USA vetat att han gjorde bort sig med sina utpekanden framstår de som väldigt dåliga kamrater. Ett annat alternativ är att Bildt/Washington verkligen försökte knäppa Moskva på näsan..?
Glöm inte bort att Carl Bildt blev styrelsemedlem i ett ryskt statligt bolag efter Moskva besöket. :) Så inte lätt att hålla reda på vänner och fiender. :)

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 9 maj 2016, 20:43

Amund
Jag skulle gärna se en rejäl genomgång av Carl Bildt, Emil Svensson och Bror Stefenson och sannolikt ett par till.

När Rickard visade på artikeln i SvD och boken från Compton-Hall och Moore så kände jag att Carl Bildts involvering var betydligt mer än att ta order från USA, han var en puppetmaster som satte spelplanen så att tolkningen av NATO kränkningen skulle bli rätt och då har man gått ganska långt utanför vad som är acceptabelt för en folkvald.

en bok av Compton Hall & Moore kommer ut -> en journalist som har en stark koppling till Bildt skriver en artikel med bild på en miniubåt -> ett par månader senare dyker sagda ubåt upp i Töre.

Jag har dessutom emailat museet där compton hall jobbade efter pensionering och dom hade aldrig hört om en bandgående miniubåt, ganska talande tycker jag efter den otroligt detaljerade beskrivningen i boken :D

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 9 maj 2016, 20:47

Stighult
Glöm inte bort att Carl Bildt blev styrelsemedlem i ett ryskt statligt bolag efter Moskva besöket. :) Så inte lätt att hålla reda på vänner och fiender. :)
Om Carl Bildt stod under Sovjetiskt inflytande så har han iallafall grundlurat mig :D

Nu blev just dessa samtal rejält mycket klurigare. Men han har ju alltid legat bra till hos USA. Under Ukrainakrisen var han ju del i de inflytelserika som twittrade negativt om Ryssland enligt ett mönster, dom fick väl ett email med dagens ämnen tänkte jag.

Vad är trådens tolkning av att Carl fick en styrelseplats, i vilket bolag förresten?

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 9 maj 2016, 21:01

gunship
Han har ju "talat ut" i intervjuer/dokumentärer tidigare, och på mig verkar han mest ha sett bekymrad ut medans hani princip redogör den officiella Sovjetiska/Ryska hållningen.
Hans pension är sannolikt lite beroende av vad han säger så man kan ju gissa att ju mer informellt det är och ju mer avslappnad han känner sig desto mer sanning blir det.
Skulle man skicka någon från forumet till Kaliningrad som inte brände hela den ihopskramlade reskassan på första bästa bordell så vore nästa hinder att veta att han återges rätt.
Enda säkra sättet är att filma honom men då håller han sig nog till den version som garanterar pension.
Då återstår att lista ut vad han får i pension och hur många år han har kvar att leva och sedan erbjuda honom den summan i cash för sanningen.
Men eftersom Besedin inte är dum så tar han förstås både dom pengarna och fortsätter kvittera ut sin pension genom att berätta rätt version.
Skulle man erbjuda honom att bosätta sig i sverige så skulle han berätta den version som tog honom till sverige.
Det blir svårt det här :D

Skriv svar