Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Magnus L
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 7 maj 2016, 14:20

Thule3 skrev:Ja, om du inte ens orkar kolla uppgiften själv så är det ju din sak. Det har to,m skrivit i tidnings artiklar och även i intervjuen 2006 säger Besedin att man hade ett hemligt uppdrag. Så i stället för att påstå att någon insinuerar, ta reda på faktiska förhållanden.

Vad beträffar dimman så behöver den inte utredas, den fanns inte , begriper inte du det. Det samstämmiga källor som finns säger att det var ingen dimma. Varken riktig eller förmodad. Enligt Smhi var det inte heller någon dimma. Hur svårt kan det vara att förstå?
//Thule
Ja självklart hade de ett hemligt uppdrag, det har väl alla ubåtar alltid. Var sa han att det var gåsefjärden han skulle till sa du?

Dimman ja. Vi får se.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 7 maj 2016, 14:25

JohnT skrev:
Magnus L skrev:
festis skrev:
Wedman skrev:Nu har jag inte läst de senaste dagarnas alla inlägg men jag uppfattar inte att vi har kommit till någon större klarhet när det gäller U 137. Båda förklaringarna är svåra att tro på. Å ena sidan är det orimligt att navigera så mycket fel och å andra sidan är det orimligt att tränga in på främmande makts inre vatten (radarövervakat) med en ubåt i ytläge med dieseldrift i en fjärd där det inte går att dyka.

Om vi antar att ubåten navigerat mer än 50 M fel och hamnat en bit in i skärgården är det, som jag ser det, inte orimligt att de tagit en fyr för en fiskeprick eller att ubåten girat så att den delvis följt farleden. Det är en förutsättning för att kunna hamna fel så långt in. Diskussionen har handlat om detaljer i färden in mot Gåsefjärden och slutsatsen är att det är otroligt att man kan navigera så fel, vilket vi redan visste.

Om vi i stället går över till förklaringen att ubåten gick in i svensk skärgård i ytläge så är den förklaringen i sig orimlig då den strider mot allt som är känt om ubåtsoperationer. Om vi antar att den är sann då tycker jag att det är svårt att tro att en ubåt som kränker främmande makts inre vatten i ytläge (den enda som är känd under efterkrigstiden) skulle vara så vårdslös i navigeringen att den går rakt på ett grund som finns med i sjökortet i så hög fart att den fastnar uppe på grundet. Huvudproblemet med den förklaringen är dock att den är helt orimlig. Ni som argumenterar för denna skulle kunna visa på andra fall av kränkningar under efterkrigstiden där stora ubåtar trängt in i främmande makts inre vatten i ytläge eller hänvisa till någon ubåtsbefälhavare som anser att det var en rimlig ubåtstaktik i början av 1980-talet.

Du säget att det är radarövervakat.
Men ingen visste att u137 fanns där. Om nån nu inte gjort ordentligt fel o missat att u137 gick in där så kan det ju inte vara så värst farligt att gå in där i Ö-läge. Eller tolksr ja det fel.
Ja men att svenskarna är klantiga och inte upptäcker ubåten på väg in i Ytläge, innebär ju inte med automatik att det är ett logiskt beslut av ryssarna att gå in i ytläge om området är radarövervakat. Det är ju korkat av ryssarna att göra så vilket som, det kan ju inte veta att svenskarna sover.

Så därför är det ett giltigt argument att hävda att det är ett stort risktagande och korkat att gå in i ytläge, oavsett hur svenskarna sen reagerar på det.
Du menar att Sovjetunionen inte hade någon signalspaning?
och Ingen annan uppfattning av hur svensk beredskap (inte) fungerade?

Känns inte som "giltigt argument" är rätt ord för dina förhoppningar att sovjetiska östersjöflottan var en samling totalt okunniga personer som betroddes med kärnvapen och andra stora leksaker som de inte kunde hantera.

Och det är fortfarande sovjetiska uppgifter som anger när ubåten kom till ytläge.

Mvh
/John T
Vi diskuterar om det är vettigt att gå in mot radarövervakatd kust i ytläge. Ett argument för att det var vettigt var att man inte blev upptäckta. Mitt motargument mot detta förargument är att Ryssarna inte kunde veta innan att de inte skulle upptäckas. Så DET argumentet att det var vettigt faller pladask.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 7 maj 2016, 14:29

JHAN skrev:
Magnus L
Och jag kommer varje gång att ifrågasätta varför man gör det för sent om man nu vet var man är. Man hade flera, flera,flera minuter på sig att gira både före och efter Flakskär men man hade så bra kontroll på det så man sket i det och girade för sent och brakade upp på land. Är det troligt att det var så det gick till, ett chickenrace med Torhamnsskär som man visste EXAKT vart det låg och dessutom såg? Skäret vann! Detta istället för att lägga in giren 5 minuter tidigare. HELT osannolikt att göra något sådant.
Lite Mexican Standoff, den samlade informationen + SOU1995 + de i tråden som kan navigering mot ditt resonemang ovan :D

Efter Flakksär, 4min hade man väl på sig?
Eller 6 minuter, varför vänta på Flakskärpassage?

Nånå stackars kaj vid hemmahamn, braka in där i 8 knop på måfå varje gång man ska angöra...

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 7 maj 2016, 14:30

Magnus L
Skärp dig och ta ett par andetag och sluta raljera.
Nej jag tänker inte skärpa mig och ta ett par andetag :D

Så länge vi inte går till personangrepp så pass att Moderatorerna vaknar till liv är väl diskussionen ok enligt gängse normer?
Sen att jag inte håller med dig om att det var felnavigation tillhör ju sas argumentationen och det får du nog leva med.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 7 maj 2016, 14:32

JHAN skrev:EDIT
Magnus L
Det är inte på något sätt seriöst att raljera på det sätt du gör om 8 meter fel. De körde upp på land som de enligt er som är säkra på att det var ett avsiktligt intrång visste EXAKT vart det fanns. Stor skillnad på den visuella kontroll de hade gått efter vid ett avsiktligt intrång, mot att navigera 8 meter fel mitt ute på havet där det spelar NOLL roll. Sluta med det där, det är inte seriöst.
Jag är HELT seriös och försöker föra en HELT seriös diskussion med SAKARGUMENT och analysera den BEVISNING som finns tillgänglig, som det skall göras.
Jag har satt upp en korrekt formad TES som håller för OBEROENDE GRANSKNING.

Vad har du gjort annat än ovan irrationella resonemang om navigeringen?
"vi tycker inte heller att det felet är så kraftigt"
Ha ha inte så kraftigt fel att köra upp på land? Nä för det var bara 8 meter fel. Fattar du hur fel du tänker?
Ja, jag tänker samma som SOU 1995 + trådens samlade "expertis" som kan sin navigering :D
Nej. Du raljerar om 8 meter fel, det är vad du gör.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 7 maj 2016, 14:32

Magnus L
Sluta med det där, det är inte seriöst.
rena forum polisen just nu, nej jag tänker inte sluta och jag mitt resonemang är seriöst och stöds av de på forumet som kan navigering och SOU 1995 :D

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 7 maj 2016, 14:35

Magnus L
Ok nu tror jag att jag förstår vad du menar, anledningen till att det blir lite raljerande om dessa 8m är,

- ett stort antal navigationskunniga på forumet anser att det är troligt med ett misstag mellan kursändringen 030 till 020 grader. Det är väl därför det blir lite raljerande för jag tycker att du inte argumenterar utifrån en styrkeposition.

Skall vi tona ned detta lite, just nu blir det ju väldigt hätska inlägg mellan oss?

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 7 maj 2016, 14:38

Magnus L
Vad sa Besedin till Rolf Landin och hur löd frågan? Hela sammanhanget tack.
Hej Magnus L :D,

Här är länken och uttalandet angående Besedin som du frågade efter, jag missade såklart att inkludera källan, mitt fel.
2001
I morgon är det exakt tjugo år sedan U 137 gick på ute på Gåsefjärden. Vi är tio-talet personer i den eleganta, vackert upplysta salongen. Vi ska delta i invigningen av Marinmuseets utställning om den uppseendeväckande händelsen. Klockan tolv i morgon, med pompa och ståt, öppnas portarna. Men här har vi det trevligt, till och med gemytligt. Besedin, andreofficeren på U137 och jag småpratar. Vi har nu träffats flera gånger tidigare. Den ryska vodkan smakar utmärkt och samtalet flyter lätt, ända tills någon abrupt ställer frågan till Besedin:
”Visste ni verkligen inte var ni var?”
Han svarar, med ett skratt:
”-Klart att vi visste var vi var!”
”-Men hade ni någon uppgift?”
”-Klart att vi hade en uppgift!”
"-Vilken då?”
Ett vänligt, men menande leende till svar...
”-Men kärnvapen då, hade ni det?”
http://navyskipper.blogspot.se/search/label/u-137

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 7 maj 2016, 14:42

JHAN skrev:
Magnus L
Sluta med det där, det är inte seriöst.
rena forum polisen just nu, nej jag tänker inte sluta och jag mitt resonemang är seriöst och stöds av de på forumet som kan navigering och SOU 1995 :D
Så länge de som "kan navigera" pratar om en bra navigation förutom sista svängen kommer jag att säga emot.

Just angående navigationen har det varit mycket svammel så som att det var viktigt att gå 20-25 meter från grund vid Flakskär för att det fanns hemliga hinder längre åt babord till att man kanske ville blåsa på i 8 knop mellan diverse öar och grunden utanför dessa öar i en "hemlig" farled i en HELT meningslös chanstagning istället för att gå i farleden.

Nej istället snuddar man Flakskär och kör upp på land vid nästa ö. Så perfekt.

Och varför rundade man Utklippan i en vid halvcirkel?

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 7 maj 2016, 14:45

Magnus L skrev:
JohnT skrev:
Magnus L skrev:
festis skrev:

Känns inte som "giltigt argument" är rätt ord för dina förhoppningar att sovjetiska östersjöflottan var en samling totalt okunniga personer som betroddes med kärnvapen och andra stora leksaker som de inte kunde hantera.

Och det är fortfarande sovjetiska uppgifter som anger när ubåten kom till ytläge.

Mvh
/John T
Vi diskuterar om det är vettigt att gå in mot radarövervakatd kust i ytläge. Ett argument för att det var vettigt var att man inte blev upptäckta. Mitt motargument mot detta förargument är att Ryssarna inte kunde veta innan att de inte skulle upptäckas. Så DET argumentet att det var vettigt faller pladask.
Kan du vara snäll och svara på mina frågor, du svarar inte på mina frågor utan bara upprepar " vettigt att gå in mot radarövervakatd kust i ytläge"
MEN bevisligen så var inte kusten radarövervakad på ett sådant sätt att man upptäckte U137.

Så varför inte besvara dessa två frågor:

Mvh
/John

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 7 maj 2016, 14:49

JHAN skrev:
Magnus L
Ok nu tror jag att jag förstår vad du menar, anledningen till att det blir lite raljerande om dessa 8m är,

- ett stort antal navigationskunniga på forumet anser att det är troligt med ett misstag mellan kursändringen 030 till 020 grader. Det är väl därför det blir lite raljerande för jag tycker att du inte argumenterar utifrån en styrkeposition.

Skall vi tona ned detta lite, just nu blir det ju väldigt hätska inlägg mellan oss?
Kör man upp på ett grund vid en ö som man ser(enligt de som hävdar att intrånget var avsiktligt) i en kurs man hållit i "en evighet" så är det inte bara "troligt" med ett misstag va? Då har man ju i verkligheten bevisat att man överhuvudtaget inte vet vad man håller på med. Då är inte roderomläggningen bara "lite sen" eller "lite för försiktig". Det är i verkligheten TOTALT oförklarligt om man vet var man befinner sig.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 7 maj 2016, 14:51

JHAN skrev:
Magnus L
Vad sa Besedin till Rolf Landin och hur löd frågan? Hela sammanhanget tack.
Hej Magnus L :D,

Här är länken och uttalandet angående Besedin som du frågade efter, jag missade såklart att inkludera källan, mitt fel.
2001
I morgon är det exakt tjugo år sedan U 137 gick på ute på Gåsefjärden. Vi är tio-talet personer i den eleganta, vackert upplysta salongen. Vi ska delta i invigningen av Marinmuseets utställning om den uppseendeväckande händelsen. Klockan tolv i morgon, med pompa och ståt, öppnas portarna. Men här har vi det trevligt, till och med gemytligt. Besedin, andreofficeren på U137 och jag småpratar. Vi har nu träffats flera gånger tidigare. Den ryska vodkan smakar utmärkt och samtalet flyter lätt, ända tills någon abrupt ställer frågan till Besedin:
”Visste ni verkligen inte var ni var?”
Han svarar, med ett skratt:
”-Klart att vi visste var vi var!”
”-Men hade ni någon uppgift?”
”-Klart att vi hade en uppgift!”
"-Vilken då?”
Ett vänligt, men menande leende till svar...
”-Men kärnvapen då, hade ni det?”
http://navyskipper.blogspot.se/search/label/u-137
Ja och det tolkar du hur?

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 7 maj 2016, 14:54

John T/

Ja man hade signalspaning och visste en hel del om svensk beredskap.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 7 maj 2016, 14:58

Rickard
Nej, det var inte så du skrev. Jag postade precis citaten. Wedman skrev att det inte fanns något känt exempel på kränkning av främmande makt med ubåt i ytläge och du skriver "Fel, se filmen som OlaF postade", exakt så här:
Ganska nyligen var ju du lite småsur på mig för att jag talade för Kent, talar du inte lite för Wedman här?
Bara så att det blir lika tänker jag.

Då förtydligar jag vad jag egentligen menade, det blir lite snabbt och så blir jag lite ivrig och gör ett hopp i logiken kanske,

Andemeningen i "Vansinnighetsteorin" är som jag bedömer det, kan någon vara så galen att dom gör en sån manöver medvetet?

Det blir ju lite smålarvigt om vi måste försöka hitta bevis för - "En Ubåt som gick in mellan kl. 2100-2200, hösthalvåret och under 80-talet och med ett vattendjup på mindre än 8m och i Ytläge".
- Förstår du vad jag menar här?

Min bedömning är att det är större risk att smyga in i en fientlig hamn, gå 30m ifrån en Sovjetisk ubåt, och skicka ut en dykare att ta fotografier av sagda ubåt för att sedan försöka ta sig obemärkt därifrån.

Än att,

Gå in i Ytläge nattetid i en fjärd som är obebodd och där dom kan vända och köra ut, allt i nattmörker.

Tycker du inte det så får vi väl fortsätta ansätta "Vansinnighetsteorin" ett tag till.
Jag förstår faktiskt inte varför du börjar så här? Du skriver ju jättetydligt att du tror att den operationen skedde i ytläge.
Därför att det är risken som är det väsentliga och jag beskrev det lite fel?
Dels, frågan är alltså varför du påstod att den amerikanska ubåten gick in i Vladivostok i ytläge.
Sedan, saken om ytläge för U-137 är inte i första hand en navigatorisk fråga utan en militärtaktisk och där ytläge är vansinnigt utifrån allt som är känt om ubåtsoperationer.
Då blev det fel, den gick såklart in u U-läge men det väsentliga var risken.

Men är det inte vansinnigare att gå in i Gåsfjärden i U-läge?
Dom har ju valt det minst vansinniga alternativet.
Hade vi istället suttit med en grundstötning inne i Gårfjärden där dom bevisligen gått i U-läge så tror jag ingen av oss argumenterat så hårt för att det inte var felnavigation.
- jag tycker du vridit detta åt fel håll, dom gjorde det minst vansinniga i denna situation.
Till sist, var har FredH talat om blåsning av tankar o.s.v.? Vet alltså inte, så länka gärna.
Men vad fan, nej jag tänker inte gå tillbaka 2000 inlägg och leta, jag frågar FredH om han kan tänkas hitta sitt gamla inlägg här?
Nja, utrett i form av att jag konstaterar att du klipper bort text i citaten för att få fram en viss uppfattning. Det är väldigt tråkigt att se tycker jag. Att bara rycka på axlarna och säga att det är "utrett" ändrar inte omedelbart på frågan om varför man behöver göra så?
Jag tycker det är ännu tråkigare att du hoppar över ett par dagars diskussion i tråden och går direkt tillbaka till Syfte och Motiv och vill röra ihop det med Felnavigering och inte gjort ett seriöst försök att utmana min tes så vi sitter väl båda och småsurar lite :D
Skillnaden är dels på vilken sida om vattenytan som en ubåt befinner sig på samt en risk/reward-avvägning. Om nu USA ansåg det var av stor vikt att fotografera en ny sovjetisk atomubåt och behövde utföra en riskfylld operation med ubåt för att genomföra det är ju en sak, en annan är att köra i ytläge rakt in i en grund återvändsgränd där det fortfarande inte har kunnat presenterats ett enda skäl till vad en ubåt skulle gjort där som inte ett litet ytfartyg skulle kunna gjort bättre.
Ja och eftersom vi inte vet syftet med U137 resa så går det ju inte att jämföra, klurigt :D

Jag kan ju tänka mig att dagsljuset också spelar in här, U137 låg ju i U-läge och periskopläge tills det var riktigt mörkt och sedan gick man väl upp i Ytläge, slumpen igen :D

Jag kan ju tänka mig ett väldigt bra skäl, klockan 0800 så vore sagda Ytfartyg inte så hemligt längre om dom inte hunnit ut på Internationellt vatten.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 7 maj 2016, 14:59

Magnus L
Ja och det tolkar du hur?
Så här - ”-Klart att vi visste var vi var!”

Skriv svar