Rickard skrev:Fast just Günther Priens djärva anfall mot Scapa Flow år 1939 var ju under brinnande världskrig. Jag menar att man inte nödvändigtvis kan dra slutsatser över hur andra länder agerar i fredstid över fyrtio år senare utifrån detta.
Rickard skrev:Jag vill mena att det är få ubåtskaptener som skulle placera sin ubåt på främmande nations inre vatten så att de har 15 centimeter vatten mellan sig själva och ytan och dessutom med endast en väg från platsen. Jag undrar om det finns något exempel överhuvudtaget när något sådant har skett - som ej varit under pågående världskrig eller liknande.
SimonB skrev:Ansåg verkligen Sovietunionen att den aktuella perioden var fredstid?
Det är åtminstone för mig helt oklart vad de ansåg eller ej. Att de var paranoida och trodde att NATO-länderna förberedde kärnvapenanfall mot dem verkar vara klarlagt.
Min poäng är inte egentligen vad de ansåg utan vilka känt beteende som fanns. Under Andra Världskriget skedde säkerligen tiotusentals exceptionella militära händelser, men jag menar att man inte utan vidare kan plocka godtycklig sådan insats och säga att detta visar att man gör så fyrtio år senare under icke-krigstid.
Att en tysk ubåtskapten gjorde en djärv räd i ytläge mot en brittisk marinbas 1939 är alltså inte att utan vidare räkna som belägg för att Sovjet skulle anse det vara en bra idé att åka med en ubåt under dieseldrift i ytläge i timmar in mot svensk kust och sedan manövrera in sig i en trång och grund fjärd där den inte kan dyka eller ens enkelt vända för att komma ut igen.
Skulle det däremot finnas etablerat att just så gjorde man löpande under Kalla Kriget vore det ju en annan sak, men därav min fråga, finns det några kända exempel eller belägg för detta? Jag vet alltså inte.
Var Sovjet omcirklat av fientliga stater? Här får man nog fundera på hur Europas geografi såg ut pre-1989. I själva verket höll Sovjet halva Europa ockuperat och dessa länder fick agera som enorma buffertzoner mellan NATO och sitt eget "kärnland".SimonB skrev:En period då Sovietunionen kände sig omcirklat av fientliga och expansionistiska stater.
JHAN, tack för inlägg med många frågor till mig sent i går kväll. Jag kommer troligen inte hinna svara förrän i kväll.