Det har väl hintats en hel del i denna tråd att det finns mer att berätta men att det är fel forum eller att man inte kan berätta?
Det är ju inte heller direkt svårt att outa information anonymt idag...
Det låter som att ett generellt avhemligande till ett visst år är vägen framåt.
Tror du att någon verkligen skulle lagföras för att outa hemlig handling från 80-talets ubåtskränkningar om dom nu väljer att inte göra det anonymt?
En hemligstämpel är väl inte speciellt meningsfull om den inte upprätthålls oavsett innehållet.
Men om nu någon väljer att "träda fram" så tror jag nog att man väljer en annan form än just detta forum. Kanske via en känd journalist på DN som brukar skriva om detta ämne eller i bokform.
T.ex. gäller inte efterforskningsförbudet eller meddelarfrihet även om en journalist skulle skriva om en händelse fast det finns en ansvarig utgivare (som jag antar detta forum saknar).
Lite formellt kanske men sedan finns förstås också lojalitet m.m.
Så du menar att om en tidning skriver om något som hemligstämplats, typ bordellskandalen på 70-talet (när den var hemlig) så kan dom lagföras och tvingas avslöja sin källa?
Kommer inte de flesta avslöjanden av korrupt administration från hemliga handlingar eftersom sådant som kan skada den egna organisationen i regel hemligstämplas och göms bort.
Geijeraffären var en helt annan sak och helt andra förutsättningar, här pratar vi handlingar som rör rikets säkerhet. Ett bättre exempel i så fall från 70-talet är IB-affären där Guillo och 2 andra fick skaka galler.
Men frågan är om uppgifter från 1970-talet idag kan utgöra men för riket om de blir kända för främmande makt och det får avgöras från fall till fall. Jag kan tänka mig ett par situationer där det skulle vara så rent hypotetiskt. Till exempel om Sverige fått en uppgift från en annan underrättelsetjänst eller om man har haft en källa på insidan i Sovjetunionen. Skulle en uppgift kunna härledas till en sådan källa så riskerar den personen mycket stränga straff samt gör det väldigt svårt att rekrytera nya eftersom de då inte kan lita på att deras identitet är hemligt för alltid.
Sedan är säkert kretsen som känner till sådana här uppgifter om de existerar väldigt snäv och de är gissningsvis +80 år idag. Det finns också exempel på "hemliga arkiv" som förstörs i modern tid t.ex. Stasi-arkiven år 2014. De ansågs vara så känsliga så att inte ens hemligstämpling var tillräckligt skydd. Men visst används hemligstämpeln också för att dölja diverse pinsamheter som t.ex. de tjeckiska kanotisterna för att ha ett exempel från närtid.
Just Birgitta Almgrens forskning är att bra exempel på hur reaktionen blir när det börjar brännas och varför det finns goda skäl till att tro att det finns material rörande ubåtskränkningar som inte visas upp eller i värsta fall förstörts just för att skydda olika makthavare.
http://www.expressen.se/debatt/svensk-s ... yarsafton/