Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 10 mars 2016, 10:00

tommyjonason skrev:Dachau.
Dachau - var det.
Den f.d. Kungliga Bayerska Krut-och-Patronfabriken i Dachau, blev det ökända och första av nazisternas Konzentrations-Lager eller KL's
som de kallades i vardagslag.
Till en början - avsett för ''skyddsomhändertagande av vänsterradikaler'' -
m_tafel3_GZlagerlinksradikale.gif
m_tafel3_GZlagerlinksradikale.gif (113.42 KiB) Visad 501 gånger
...men vi vet - hur det slutade - 8O

tommyjonason's fråga, Varjag

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 10 mars 2016, 10:14

Vad hände i detta lilla hus?
stuga.jpg
stuga.jpg (118.35 KiB) Visad 499 gånger

Bengt H
Medlem

Inlägg av Bengt H » 10 mars 2016, 13:20

Var det där Albert Speer skulle ha "hängt" sig? Eller om han fick "hjälp"att göra det??
Det skulle i så fall vara ute på gården vid Spandaufängelset.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 10 mars 2016, 16:10

Du har rätt vad som hände, men fel person. Speer släpptes ju fri, men det var en som satt hela livet: Rudolf Hess. Så jag godkänner ditt svar.

Hess dog här 17 aug 1987, 93 år gammal. Självmord eller mord - det är frågan. Huset var ett sommarhus i trädgården i Spandau, som de sju dömda fångarna som satt där från början, anlagt.
Han var hängd i en el-sladd.
Konspirationsteorier finns med mystiska personer och att han aldrig skulle orkat genomföra det själv. Det fanns ett rött märke runt halsen som vid strypning, vid hängning brukar huden gå fri vid snaran. En av de som kände Hess bäst och var god vän, hans skötare araben Melaouhi, hävdar att det är otänkbart att det var självmord, liksom Hess son.
Britterna var nog trötta på honom, han kostade miljoner pengar varje år. Bulldozers stod utanför och väntade på hans död, så de skulle kunna riva Spandau. Kanske MI6 hängde upp honom.
hessDöd.jpg
hessDöd.jpg (38.23 KiB) Visad 470 gånger
Varsågod nästa, Bengt H!

Bengt H
Medlem

Inlägg av Bengt H » 11 mars 2016, 00:43

Tackar!
Så går det när man har för mycket i huvudet (eller för lite) ;)
Det var ju "Lord Hess* som var ute och flög.

Jag måste tyvärr passa på frågan...
Varsågod nästa.
//Bengt H

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 12 mars 2016, 17:18

Bengt H skrev: Jag måste tyvärr passa på frågan...
Varsågod nästa.
Då får vi försöka hålla igång tråden.

En man kommer cyklande på en liten bergsväg och där möter han en menig fientlig soldat, han hejdar honom lyckas förklara att hans bror befinner sig en bit bort i närheten och att de båda vill ge sig fångna.

Här ser vi brorsan (med bortsuddat ansikte) minst femton år senare tillsammans med en före detta patrullbåtsförare i Stilla havskriget som jag tror alla känner igen. :D
Med presidenten.jpg
Vad hette bröderna?

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 13 mars 2016, 01:59

Kul fråga! Men svår. Jag gör ett försök att börja nysta: Det står "Official visitor" vid gästens bröstficka, vilket man knappast fäster på en gästande stats- eller regeringschef el dyl. Det ter sig naturligt att tänka sig att gästen har någon koppling till JFK:s krigserfarenheter från Stilla havet. Gästen är civil. Japaner brukade inte var så pigga på att anropa fienden och förklara att de ville ge sig, men i speciella fall kunde det kanske förekomma.

Man noterar att det är något så obestämt som "en man", på cykel, som mottar meddelandet att de två bröderna vill ge sig. Det är ju inte förbjudet att vilseleda här på quiz:en men annars borde "en man" vara en civilist. I så fall är det två soldater (eller åtminstone en soldat och hans bror) som informerar en civilist om att de vill kapitulera. Då kommer man osökt att tänka på de fall då japanska soldater som inte hade nåtts av beskedet att Japan hade kapitulerat gömde sig kvar i någon djungel under lång tid och livnärde sig på vad som fanns där, medan de allierade styrkor som de en gång stridit mot firade freden och sedan reste hem till sina civila liv, kvarlämnande endast cyklande civilister o dyl. Särskilt om en sådan person senare utrycker sin glädje över att världen har blivit mycket trevligare sedan Japan förlorade kriget skulle han nog kunna bli erbjuden en plats bredvid JFK i limousinen. Tyvärr har jag inget namn att föreslå.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 13 mars 2016, 07:56

patrik blom skrev:Kul fråga! Men svår.
Och kul med någon som vågar spekulera! :D
Du resonerar klokt på en som du skriver svår fråga.
patrik blom skrev: Det är ju inte förbjudet att vilseleda här på quiz:en men annars borde "en man" vara en civilist..
Bägge bröder med kolleger var nog civila antar jag, och de befann sig vid kapitulationen långt söder om den plats där de normalt vistades, hade de stannat kvar där hade brodern aldrig hamnat i USA.

När den cyklande brodern förklarade för den amerikanske soldaten vad hans bror hade gjort förstod denne genast att om det var sant så var det viktigt att få tag på honom. :wink:

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 13 mars 2016, 10:42

Ska vi tippa på de här två grabbarna...?
Magnus och Wernher von Braun.jpg
Hans K

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 13 mars 2016, 13:21

Amund skrev:
En man kommer cyklande på en liten bergsväg och där möter han en menig fientlig soldat, han hejdar honom lyckas förklara att hans bror befinner sig en bit bort i närheten och att de båda vill ge sig fångna.

?
Aha! Efter sveahk:s inlägg inser jag att det inte är glasklart vad det andra "han" i meningen ovan syftar på. Jag uppfattade det som att den menige soldaten hejdar cyklisten och förklarar att han och hans bror vill ge sig till fångna. Det får betraktas som en fullt rimlig tolkning av texten, och då är min beskrivning av sammanhanget rimlig. Men det kan också uppfattas som att den cyklande civilisten hejdar den menige soldaten för att berätta att han och hans bror vill ge sig fångna. Bland de många hypoteser som virvlade genom min hjärna sent i går kväll fanns även von Braun, men jag fick det inte att stämma p g a min tolkning av det andra "han" i citatet ovan. Men hade det stått "överlämna sig" i stället för "ge sig till fångna" hade det varit lättare. (Var von Braun någonsin "fånge", mer än ytterst teoretiskt?)

Tack ändå för en kul fråga och klarläggande kommentarer från sveahk!

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 13 mars 2016, 15:58

sveahk skrev:Ska vi tippa på de här två grabbarna...?

Hans K
Absolut är det dem jag tänkte mig. :D De tryckte nere i Alperna men tanken var nog att de skulle ta ett gevär och kämpa till sista patronen som alla andra i slutet av kriget. Magnus lyckades förklara att hans bror var den man som uppfunnit V-2 raketerna och den menige amerikanske soldaten insåg nog att om han talade sanning så var han nog mycket intressant för de högre cheferna. I gruppen ingick även Walter Dornberger, Herbert Axster, Hans Lindenberg och Bernhard Tessmann.

Originalfoto utan suddning
Von Braun.jpg
patrik blom skrev:
Amund skrev:

?
jag fick det inte att stämma p g a min tolkning av det andra "han" i citatet ovan. Men hade det stått "överlämna sig" i stället för "ge sig till fångna" hade det varit lättare. (Var von Braun någonsin "fånge", mer än ytterst teoretiskt?)
:oops: Jag uttryckte mig nog lite väl otydligt där rent grammatiskt. Det är alltid svårt att balansera hur mycket tips man ska lämna i en fråga, jag tycker själv det är helt ok, ja faktiskt intressant om en fråga är "omöjlig" att svara helt rätt på utan att försöka ringa in svaret med detektivarbete.

Sveahk hittade von Braun (eller von Brun som raketforskaren i Ankeborg kallades i Carl Barks version :D ) och uppfinner nästa raket!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 13 mars 2016, 16:38

Opportunisten, Professorn (av Hitlers nåd) och SS-Sturmbannführern Wernher von Braun blev hyllad i sitt andra hemland som innovativ raketförnyare. Glömda var de gångna krigsåren, glömda var de 12.000 döda KZ-arbetarna som hade gjort Dora-Mittelbau och A4 raketen möjlig...hos de nya makthavarna var blicken framåtriktad - tävlingen med den andra stormakten om himmel och universum hade börjat...!

Tack Amund, och snabbt till nästa, som består av tre figurer som alla tre hade en gemensam titel...
ett.png
tvaa.jpg
tre.jpg
Vilken var den?

hans K

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 mars 2016, 16:55

Greve???
:)