Kamoflage

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 november 2002, 22:42

wreezig skrev:Kamoflageuniformer tycker jag är ganska intressant och jag är ganska säker på att det är svårare att upptäcka en soldat i camo än en utan , om inte annat så kändes det så sist jag lirade paintball i skogen.

Exempelvis under vietnamkriget då amerikanska specialförband fick uniformer i tigerstripecamo för att bättre smälta in i djungelmiljö vilket åtminstone jag tycker verkar logiskt.
Dels eftersom djungelvegetation är ganska "taggig" och dels för att strid i djungelmiljö sker på ganska små avstånd där det kan vara direkt avgörande att upptäcka fienden innan han upptäcker dig.

Det stora problemet med kamoflageuniformer enligt min mening är att samma mönster används av så många arméer , dvs det amerikanska woodland camot.
T.ex använde många av soldaterna på alla sidor i jugoslavienkriget det vilket iofs kan bero på att det var ett inbördeskrig , men ändå.
Olika nästintill identiska varianter av woodlandcamot används av enheter i dessa länder : sydkorea , kina , kroatien , eritrea , etiopien , frankrike , indonesien , italien , libyen , litauen , malaysia , polen , bolivia samt diverse andra afrikanska och centralatiatiska stater.
Det säger sig självt att risken är ganska stor för konflikter mellan dessa länder där uniformerna är närmast identiska och vilka missöden som kan ske när man har svårighter med att skilja vän från fiende.

Det genomfördes ett antal försök på dåvarande InfSS (Infanteriets Strids Skola) där det konstaterades att den bästa uniformen mellan en m/90, m/59 och en m/59 där en benet var grön,det andra benet var svart, halva bålen var mörkgrön...att det bästa ur maskerings synpunkt var den sistnämnda....alltså tillräcklig yta.
Sedan måste man anpassa sig till bakgrunden... motsvarande uniform i ökentg hade inte gjort sig bra utna resonemanget är buggt utifrån svenska förhållanden.....

:)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 6 november 2002, 01:34

Hoppsan, 15% procent var det, inte 40. :oops:

http://meltingpot.fortunecity.com/austr ... mo_uni.htm

mvh/ daniel

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

gästinlägg

Inlägg av hangatyr » 6 november 2002, 07:59

måste bara få göra ett litet gästinlägg här:
Om det nu är så att kamouflage endast fungerar om ytan är över 2 kvadratmeter, hur kommer det sig då att de flesta, om inte alla, kattdjur som lever i skog har småmönstrad päls? Om det vore bätte med stormönstrat för att inte synas i skog, hade nog naturen favoriserat de djur vars gener innebär stormönstrat, varför följden harde varit tigrar som var mönstrade ungefär som kossor.
Jag hävdar nog att småmönstrat döljer bättre. Däremot är det möjligt att effekten på långt håll inte uppnås, då färgerna ju flyter ihop vilket leder till att effekten för det småmönstrade upphör, och man upplever mönstret som enfärgat.

Användarvisningsbild
virdung
Medlem

Inlägg av virdung » 6 november 2002, 09:00

varför följden harde varit tigrar som var mönstrade ungefär som kossor.
:lol:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: gästinlägg

Inlägg av MD650 » 6 november 2002, 12:11

hangatyr skrev:måste bara få göra ett litet gästinlägg här:
Om det nu är så att kamouflage endast fungerar om ytan är över 2 kvadratmeter, hur kommer det sig då att de flesta, om inte alla, kattdjur som lever i skog har småmönstrad päls? Om det vore bätte med stormönstrat för att inte synas i skog, hade nog naturen favoriserat de djur vars gener innebär stormönstrat, varför följden harde varit tigrar som var mönstrade ungefär som kossor.
Jag hävdar nog att småmönstrat döljer bättre. Däremot är det möjligt att effekten på långt håll inte uppnås, då färgerna ju flyter ihop vilket leder till att effekten för det småmönstrade upphör, och man upplever mönstret som enfärgat.
Tyvärr kan jag inte källhänvisa på ett bra sätt förutom till mitt eget minne.
Men försök gjordes av dåvarande FOA (numera FOI) och där konstaterades det precis det du skriver i sista meningen. Småmönstrat flyter ihop till en färg på avstånd. Därav är det bättre med stormönstrat.

:)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 25 februari 2003, 02:03

Personligen så tycker jag att många av de kamoflagemönster som börjar dyka upp i jaktkläder
verkar lovande.
Det som jag tycker är bra med nedanstående mönster är frånvaron av mönster i mönstret, om ni förstår vad jag menar,
att fälten i tyget delvis flyter ihop,
samt att alla enskillda fält har små färgvariationer inom sig.
Det som är mindre bra är att fälten har formen a löv, vilket är lite löjligt.
Dessutom så borde det var grönare.
Bilagor
668031.jpg
668031.jpg (44.6 KiB) Visad 5411 gånger

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 25 februari 2003, 07:26

Larsson, färgen på plagget är väl egentligen egal, då syftet är att de små söta kaninerna och rådjuren inte ska se jägaren i fråga? Detta eftersom moder natur inte begåvat de små kräken med färgseende i någon högre grad, varför kamou-kläder i orange och klarblått troligtvis skulle funka lika bra.
På tal om konstiga kamouflagefärger: varför har de där schweiziska uniformerna knallröda fläckar i sitt mönster??

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 25 februari 2003, 12:06

Tycker inte realtree etc är något att hänga i hjulgranen... militära mönster och nät är fortfarande överlägset. Dock så får man väl se på vad dom har för syfte, de civila funkar säkert jättebra till jakt etc.

Kanske finns mycket lövskog i schweiz? Pizza-camot funkar iaf utmärkt på hösten.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 25 februari 2003, 12:22

hangatyr skrev:Larsson, färgen på plagget är väl egentligen egal, då syftet är att de små söta kaninerna och rådjuren inte ska se jägaren i fråga? Detta eftersom moder natur inte begåvat de små kräken med färgseende i någon högre grad, varför kamou-kläder i orange och klarblått troligtvis skulle funka lika bra.
På tal om konstiga kamouflagefärger: varför har de där schweiziska uniformerna knallröda fläckar i sitt mönster??
De har väl en sån skog med röda löv...
Alla länder anpassar oftast sitt kamoflage efter sitt eget lands natur.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 25 februari 2003, 16:10

Vad tycker ni om den här bilden då?

mvh/ Daniel
Bilagor
Modern UK sniper.JPG
Modern UK sniper.JPG (81.03 KiB) Visad 5356 gånger

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 25 februari 2003, 16:26

Ser han överhuvudtaget något i den klädseln :)

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 25 februari 2003, 22:01

För tankarna till lamellpansar.. funkar säkert okej men jag föredrar en klassisk ghilliesuit.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 26 februari 2003, 07:23

D. Löwenhamn skrev:Vad tycker ni om den här bilden då?

mvh/ Daniel
Jag vet inte vad du pratar om, jag ser bara en lövbuske!? :wink:

Användarvisningsbild
Ghillieman
Medlem

Inlägg av Ghillieman » 23 mars 2003, 22:55

D. Löwenhamn skrev:Vad tycker ni om den här bilden då?

mvh/ Daniel
Varför, varför och åter varför?....
har aldrig, gör inte och kommer aldrig att förstå varför soldater använder fabrikstillverkade ghillie-dräkter... jag, och ingen jag vet skulle vilja använda en sådan som skyl... visst går det fortare än att göra en egen, men visst är det väl mysigt att sitta hemma en fredagkväll med stora kassar säckväv och tyg och sy, klippa och dricka pilsner... mmm, that´s life... :lol:
och rent kamoflaguemässigt... dessa dräkter måste ju verkligen vara kass!
bara mina funderingar...

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 17 april 2003, 00:12

Daniel: Vissa svenska skarpskyttar har börjat använda högst snarlika dräkter.

Henrik

Skriv svar