wreezig skrev:Kamoflageuniformer tycker jag är ganska intressant och jag är ganska säker på att det är svårare att upptäcka en soldat i camo än en utan , om inte annat så kändes det så sist jag lirade paintball i skogen.
Exempelvis under vietnamkriget då amerikanska specialförband fick uniformer i tigerstripecamo för att bättre smälta in i djungelmiljö vilket åtminstone jag tycker verkar logiskt.
Dels eftersom djungelvegetation är ganska "taggig" och dels för att strid i djungelmiljö sker på ganska små avstånd där det kan vara direkt avgörande att upptäcka fienden innan han upptäcker dig.
Det stora problemet med kamoflageuniformer enligt min mening är att samma mönster används av så många arméer , dvs det amerikanska woodland camot.
T.ex använde många av soldaterna på alla sidor i jugoslavienkriget det vilket iofs kan bero på att det var ett inbördeskrig , men ändå.
Olika nästintill identiska varianter av woodlandcamot används av enheter i dessa länder : sydkorea , kina , kroatien , eritrea , etiopien , frankrike , indonesien , italien , libyen , litauen , malaysia , polen , bolivia samt diverse andra afrikanska och centralatiatiska stater.
Det säger sig självt att risken är ganska stor för konflikter mellan dessa länder där uniformerna är närmast identiska och vilka missöden som kan ske när man har svårighter med att skilja vän från fiende.
Det genomfördes ett antal försök på dåvarande InfSS (Infanteriets Strids Skola) där det konstaterades att den bästa uniformen mellan en m/90, m/59 och en m/59 där en benet var grön,det andra benet var svart, halva bålen var mörkgrön...att det bästa ur maskerings synpunkt var den sistnämnda....alltså tillräcklig yta.
Sedan måste man anpassa sig till bakgrunden... motsvarande uniform i ökentg hade inte gjort sig bra utna resonemanget är buggt utifrån svenska förhållanden.....