Quiz: Andra världskriget
-
Ola Häggström
- Medlem
Re: Quiz: Andra världskriget
Efter en trålning och tanke på det begränsade antalet möjliga nationer, så torde det vara Kungliga Jugoslaviska Flygvapnet som poserar med licensbyggda Dornier Do 17 K (jag känner inte till någon lokal beteckning) med Gnome-Rhone-motorer på 1000 hästar vardera.
EDIT: Hästkrafterna varierar beroende på var man läser; 1000 hk, 870 hk eller nog mest korrekt 800 hk...
EDIT: Hästkrafterna varierar beroende på var man läser; 1000 hk, 870 hk eller nog mest korrekt 800 hk...
Rätt svar från Ola! Jugoslaviska flygvapnet köpte, tror det var 18 stycken - Do 17 från Tyskland 1939. En del uppgifter säger - licenstillverkade i Jugoslavien....? Tror jag inte på - men nog monterade där, då motorernaOla Häggström skrev:Efter en trålning och tanke på det begränsade antalet möjliga nationer, så torde det vara Kungliga Jugoslaviska Flygvapnet som poserar med licensbyggda Dornier Do 17 K (jag känner inte till någon lokal beteckning) med Gnome-Rhone-motorer på 1000 hästar vardera.
tydligen licenstilverkades lokalt. Och ja - dom hade säkert inga 1000 pållar - 800 är nära sanningen -
Ola frågar, Varjag
-
Ola Häggström
- Medlem
Tack!
Ursäkta dröjsmålet. Här en dåtida kändis. Vem?
Ursäkta dröjsmålet. Här en dåtida kändis. Vem?
Vasily Grossman - sovjetisk jude, författare och krigskorrespondent.....
https://en.wikipedia.org/wiki/Vasily_Grossman
Varjag
https://en.wikipedia.org/wiki/Vasily_Grossman
Varjag
-
Ola Häggström
- Medlem
Precis.
Hyllad krigskorrespondent. Efter kriget var Nazitysklands brott mot judarna inte värt att uppmärksammas (allt skulle handla om angreppet mot Sovjet?) och Grossman föll i onåd.
Frågan åter Varjag.
Hyllad krigskorrespondent. Efter kriget var Nazitysklands brott mot judarna inte värt att uppmärksammas (allt skulle handla om angreppet mot Sovjet?) och Grossman föll i onåd.
Frågan åter Varjag.
Tack Ola
Ett värdefullt ..... Vad handlar det om?, Varjag
Ett värdefullt ..... Vad handlar det om?, Varjag
Båten har grundstött, besättningen räddats - men lasten är kvar ombord.
Ortsbefolkningen fortsätter entusiastiskt räddningsarbetet....
, Varjag
-
patrik blom
- Medlem
varjag skrev:Båten har grundstött, besättningen räddats - men lasten är kvar ombord.
, Varjag
Jag erinrar mig en film vars handling innehöll just sådana moment, och där den last som gjorde lokalbefolkningen entusiastisk, och energisk, bestod av whisky. Tyvärr var den filmen nog bara fiction, men detta kanske kan få någon annan att associera vidare.
Nej patrik - den filmen - var inte ''fiction'' - det hände i verkligheten.....patrik blom skrev:varjag skrev:Båten har grundstött, besättningen räddats - men lasten är kvar ombord.
, Varjag
Jag erinrar mig en film vars handling innehöll just sådana moment, och där den last som gjorde lokalbefolkningen entusiastisk, och energisk, bestod av whisky. Tyvärr var den filmen nog bara fiction, men detta kanske kan få någon annan att associera vidare.
Försök igen....
-
patrik blom
- Medlem
Ojdå, byggde den filmen på en verklig händelse? Tyvärr minns jag varken fartygets namn, ortens namn eller årtalet.
Filmen är ”Whisky Galore1” eller ”Massor av whisky” från 1949. En av Ealing Studios mästerverk.
Bygger på historien om SS Politician som lastad med massor av whiskey sjönk vid yttre Hebriderna 1941. 1987 såldes 4 flaskor från båten på auktion för £4000.
/ currahee
Bygger på historien om SS Politician som lastad med massor av whiskey sjönk vid yttre Hebriderna 1941. 1987 såldes 4 flaskor från båten på auktion för £4000.
/ currahee
Aye currahee! POLITICIAN hade 28000 lådor x 12 flaskor = 336 000 flaskor - av malt whisky i lasten.currahee skrev:Filmen är ”Whisky Galore1” eller ”Massor av whisky” från 1949. En av Ealing Studios mästerverk.
/ currahee
Man räknar med att 24000 flaskor ''räddades'', m.a.o. en bråkdel av det hela.
Bärgningsförsök misslyckades och till slut - sprängdes vraket.....
"Dynamiting whisky. You wouldn't think there'd be men in the world so crazy as that!!!!!!!"
Du serverar nästa, Varjag
Tackar.
Då stannar vi kvar bland alkoholen.
Det finns två lite olika recept på denna drink, detta är en version.
Vad är det för speciellt med denna drink?
/ currahee
Då stannar vi kvar bland alkoholen.
Det finns två lite olika recept på denna drink, detta är en version.
Vad är det för speciellt med denna drink?
/ currahee
- Bilagor
-
- recept.jpg (27.45 KiB) Visad 1014 gånger
-
patrik blom
- Medlem
Mannerheims specialkomponerade brännvin
Skål - helt rätt svar.
Dock har jag aldrig smakat det, lär finnas att köpa färdig hos finska systembolaget.
Frågan går till Patrik.
/ currahee
Dock har jag aldrig smakat det, lär finnas att köpa färdig hos finska systembolaget.
Frågan går till Patrik.
/ currahee