Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
patrik blom
Medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 19 augusti 2015, 00:03

Tackar!

Rajamäki akvavit finns inte längre, men såvitt jag förstår var det ett mycket lätt kryddat brännvin. Detta + en liten skvätt torr vermouth + en ännu mindre skvätt gin (dvs de två flytande ingredienserna i en Dry Martini) var Mannerheims favoritbrännvin. Jag vill minnas att han bara drack sexor, dvs 6 cl, en till lunchen och två till middagen - en vana han lär ha grundlagt som officer i ryska kejserliga armén. Glasen skulle vara fyllda med råge, kvarhållen "ovanför" glaset med hjälp av ytspänningen. Även gäster förväntades följa Marskens dryckesvanor, och ingen fick darra på manschetten och spilla minsta droppe under glasets väg från bordet till munnen. Sägs det.

Marskin Ryyppy (marskalkens sup) är ett försök att återskapa Mannerheims favoritbrännvin. Den säljs i en väldigt trevlig flaska, med Mannerheimriddarnas ordenstecken på etiketten, och pryder sin plats på varje festligt bord.

Återkommer snarast med en ny fråga.

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 19 augusti 2015, 00:40

Här en ny fråga, och jag hoppas att det går bra att jag spinner vidare på området "militärsprit".

I Sverige (dvs i Systembolagets sortiment) fanns ända till början av 2000-talet ett utmärkt kryddat brännvin vars namn var en term som förekommer i militära sammanhang. Tyvärr tillverkas det inte längre.

Vad hette detta "militära" brännvin?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 augusti 2015, 00:56

Skaal!.png
Skaal!.png (74.72 KiB) Visad 787 gånger
?, Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 19 augusti 2015, 11:30

Givetvis mitt i prick! "Äkta Örebro" Överste Brännvin, uppkallat efter en överste Hamilton i Örebro (vid I 3 antar jag) som själv komponerade kryddningen på 1800-talet, och sedan överlät åt Vin- & Sprits föregångare att tillverka brännvinet åt honom - och senare även till den intresserade allmänheten.

Varjag blir toastmaster inför nästa fråga!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 augusti 2015, 13:45

Tack patrik - och ''toastmaster'' var det.....vem - sades ha föredragit denna ''dekokt''
en tredjedel.....jpg
en tredjedel.....jpg (93.19 KiB) Visad 748 gånger
en annan tredjedel....jpg
en annan tredjedel....jpg (56.81 KiB) Visad 748 gånger
och -
och en tredje tredjedel....png
och en tredje tredjedel....png (78.64 KiB) Visad 748 gånger
Inte jag helt klart. Men vem?, Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 19 augusti 2015, 14:00

Det var en märklig kombination! Jag spånar lite: Den översta buteljen ser ut att kunna innehålla något liknande Danziger Goldwasser, som innehöll äkta guldflagor. Den sökta personen bör i så fall tilltalas av att se guldflagor i glaset. Kanske någon från Ostpreussen? Eller kan det vara en person från Österrike, som fått smak på Sambuca i det närbelägna Italien? Kan det vara Hitlers favorit-Jägermeister, Eduard Dietl?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 augusti 2015, 00:42

smak på Sambuca i det närbelägna Italien?
- ligger närmast rätta svaret..... :wink:

Varjag

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem

Inlägg av Nimrod-S » 20 augusti 2015, 09:34

varjag skrev:

Varjag
Då gissar jag på att detta var Mussolinis favorit? :wink:

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 20 augusti 2015, 10:53

Om man ska ta "det närbelägna Italien" bokstavligt, så att den person som gillar denna demonstrativa "axelmaktsdrink" - två delar Tyskland och en del Italien - är från ett annat land än Italien, så gissar jag på Ante Pavelic.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 augusti 2015, 11:10

patrik blom skrev:Om man ska ta "det närbelägna Italien" bokstavligt, så att den person som gillar denna demonstrativa "axelmaktsdrink" - två delar Tyskland och en del Italien - är från ett annat land än Italien, så gissar jag på Ante Pavelic.
Ante Pavelic förefaller troligare - än ''det påstådda festföremålet'' - Benito Mussolini.......

http://www.drinknation.com/drink/mussolini

Det är ju så patrik, att vad gäller fascistdiktatorerna, så kan man hävda, påstå, publicera och - bli trodd ( :roll: ) -
med vad som helst... :lol:

Mussolini, som italienare - var ingen drinkare av rang, alltså betraktar jag ''drinknation's'' recept som en ren fantasi......
Jägermeister - kopplas ju till Riksjägmästaren Göring. Men, här och där sägs det också varit Hitlers favorit 8O .....
Vilket backar upp vad jag skrev om självförökande ''fascistlögnsägner...''

Du - hittar en bättre fråga!

mvh, Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 20 augusti 2015, 15:25

varjag skrev:
Du - hittar en bättre fråga!

mvh, Varjag
Om därmed avses undertecknad så vill jag säga att ingen ställer bättre frågor än du, Varjag!

Men jag håller med om att det framstår som mycket osannolikt att Mussolini haft denna konstiga blandning som favoritdrink. En italienare, uppvuxen med den italienska "magborstar"-traditionen, med flaggskeppet Fernet-Branca i spetsen, tycker sannolikt att Jägermeister är "jolmig" och huvudsakligen lämpad för berusningsändamål. Alkoholen är ju framför allt en smakbärare, och det som en kultiverad dryckeskonsument i första hand uppskattar är smaken och smakkombinationerna, inte (i första hand) berusningseffekten. Naturligtivs är det annorlunda i krig, men om italienaren ändå önskar något åt det "jolmiga" hållet, så finns det flera italienska amaro-produkter av högre kvalitet än Jägermeister.

Den italienska Sambucan är som jag ser det "stjärnan" i det anisdryck-bälte längs Medelhavets norra kust som också innefattar fransk pastis, grekisk ouzo och turkisk raki, och originalet från Libanon vars namn jag tyvärr glömt. Jag tror att en italienare även under kriget skulle betrakta det som ett helgerån att blanda ut denna fina dryck (i sitt slag) med "jolmigt skit från Tyskland".

Den dryck som i original hette Danziger Goldwasser har inte någon karaktäristisk smak jämförbar med Jägermeister och Sambuca, och torde inte tillföra något till drinken utom guldflagorna. Och dessa lär bara synas i en "ofärgad" dryck, medan Jägern måste göra denna dryck brun.

Sammanfattningsvis måste "Mussolinis favoritdrink" betraktas som ett av de värsta missfostren i drinkblandandets historia, och som en förolämpning mot italiensk dryckeskultur, och därför som en mycket grov förolämpning mot Mussolini.

Att fascismens och nazismens ledare kan beljugas och förolämpas hur mycket som helst är ett fattigdomsbevis för vår tid. Historiska ledare ska först och främst f ö r s t å s, och kan sedan, om skäl finnes, kritiseras. Numera hoppar allmänheten gärna över förståelsemomentet, och går direkt på kritiken, som dessutom ofta liknar mobbning, utan saklig grund.

Jag ställer gärna en ny fråga, men tycker inte vi kan bortse från att Nimrod-S gav rätt svar, det svar som stod i "facit", fast det var fel. Jag överlämnar avgörandet i Nimrods händer.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 augusti 2015, 23:42

Nimrod-S skrev:
varjag skrev:

Varjag
Då gissar jag på att detta var Mussolinis favorit? :wink:
Äsch - missade din post, Nimrod-S har frågan!, Varjag

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem

Inlägg av Nimrod-S » 27 augusti 2015, 18:36

Tack varjag.
Vad ser vi här och vad hände?
Bilagor
pistol_packin_mama.jpg
pistol_packin_mama.jpg (80.52 KiB) Visad 1138 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 augusti 2015, 00:23

''Pistol packin Mama'', var en populär sång - och samma namn och dam- målades på många amerikanska flygplan under kriget!

Just denna ''Mama'' en B-24 Liberator - landade på Bulltofta den 9:e april 1944.....

http://www.forcedlandingcollection.se/U ... pmama.html

Varjag

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem

Inlägg av Nimrod-S » 4 september 2015, 00:00

varjag skrev:''Pistol packin Mama'', var en populär sång - och samma namn och dam- målades på många amerikanska flygplan under kriget!

Just denna ''Mama'' en B-24 Liberator - landade på Bulltofta den 9:e april 1944.....

http://www.forcedlandingcollection.se/U ... pmama.html

Varjag
Helt riktigt, varjag tar nästa fråga.

Låst