Jag är inte så övertygad om det. Om de främmande ubåtarna kom från ett västligt land så var det självklart inga "operationer" syftandes till spioneri eller anfallsförbedelser, utan troligen i så fall någon som önskade påverka Sverige på just det sätt som resultatet faktiskt blev av ständigt upptäckta miniubåtar runt om i skärgårdarna: kraftigt ökat svenskt folkligt upplevt hot från Sovjet, ökad västvänlighet och återuppbyggnad av svensk ubåtsjaktsförmåga.Thule2 skrev:Jag har utgångspunkten att oavsett Nato land, så ligger även organisationen bakom eftersom de bör ha gett mandat till operationerna.
Thule2 skrev:Men det är märkligt att man vet att det inte finns någon Sovjetisk miniubåt som stämmer in , samtidigt som man inte kan säga var det kom ifrån . För att dra den slutsatsen måste man ju veta , dels vad man sett, och även vilken typ av miniubåtar Sovjet hade.
Fast det var ju just det som stod i analysgruppens rapport. Svensk (och allierad underrättelsetjänst) hade identifierat ett antal olika sovjetiska miniubåtstyper, men inga stämde överens med de ubåtar som så ofta observerades i ytläge i svenska vatten.
Observera alltså igen att detta är analysgruppens (och därmed ÖB:s) sammanställning över de bästa bevis man hade mot Sovjet i slutet av 1987 - och dessa var alltså ytterst nära noll. ÖB Bengt Gustafsson skriver själv i sin bok många år senare att han inte heller ansåg att underlaget dög för något utpekande.
Detta är en ganska viktig punkt och visar som sagt väldigt tydligt att teorier kring att "politikerna visste" inte stämmer.
Thule2 skrev:Och då återigen, om man inte vet med bestämdhet, hur kan man då påstå att det inte stämmer överens med Sovjetiska? Det blir ju ett antagande , men inget bevis.
Jag förstår inte riktigt hur du menar här? Man hade ju alltså god kunskap om hur de främmande miniubåtarna såg ut och man kände till ett antal sovjetiska mindre ubåtstyper, men ingen av dessa överensstämde och man hade inte heller lyckats identifiera baseringsområden för de skyldiga. Det vill säga, i slutet av 1987 - för övrigt inte långt efter Töre-incidenten - visste man på svensk underrättelsesida ingenting om några sovjetiska ubåtsintrång.
Thule2 skrev:Alltså det är här jag menar att någon eller några fegat ur, och vrängt till det hela för att inte komma på kant med Sovjet .
Av vilket skäl skulle ÖB eller analysgruppen vilja göra det? När Sveriges statsminister begär att få veta vilket underlag mot Sovjet man samlat ihop efter sex-sju intensiva ubåts-år så är det väl rimligt att man just lämnar det underlaget. Observera att detta inte var någon statlig offentlig utredning utan en helt intern kvalificerat hemlig rapport direkt till statsminister.
Thule, jag kan hålla med dig om att det första utpekandet "rimligen" borde haft någon substans och grund - men det var ju inte så.Thule2 skrev:För hur man än vrider på det hela, underlaget från första utpekandet av Sovjet, tillsammans med allt annat där man kommit fram till samma slutsats, måst ju rimligen ha någon substans och grund .
Det avslöjades ju redan 1995 att de bevis som den första utredningen fick tillhanda från Försvarsstaben och presenterades som "entydiga" - i själva verket var antingen påhittade eller oerhört svaga och långsökta.