varjag skrev:Tjusig bild Amund!
Ja det är ett motiv som sällan brukar ges rättvisa på bild.
varjag skrev:Tjusig bild Amund!
HJ glömde ''The Howling Seventies'' ......En mycket ung varjag - ryste också. När hans pappa - som stått ''i perten'' på ettJag vill inte dra iväg tråden till en annan diskussion, men en liknande bild som Amunds tillsammans med benämningarna "Roaring Forties", "Furious Fifties" och "Screaming Sixties" ger mig gång på gång rysningar...
Well done Amund!Amund skrev:Det här kanske får bli ett grupparbete? Om jag börjar bakifrån med bonusfrågan så gissar jag på bramseglet?
Angående huvudfrågan tror jag på puttingvant..?
Blotta tanken på salning och negativ klättring i puttingvant gör mig fortfarande kallsvettig 25 år senarevarjag skrev:Well done Amund!Amund skrev:Det här kanske får bli ett grupparbete? Om jag börjar bakifrån med bonusfrågan så gissar jag på bramseglet?
Angående huvudfrågan tror jag på puttingvant..?
Salningen - har ett eller flera ''manhål'' så att man kan klättra upp på den via handtag i masten.
Men ''unga lejon'' som ville glänsa - klättrade i ''puttingvanten'' med bara armarna - innan dom svängde sig upp i salningen![]()
(Puttvanten är alltså de korta, som stagar salningens rand in till masten och för att använda dom - hänger man fritt i armarna...)
Seglet ovanför - är inte bram- utan ett märssegel. Troligen ''stor-övermärs'' ( sitter på Stormasten...main topsail)
Efter den prestationen tillåts du klättra ner till däcket igen för nästa fråga -![]()
Varjag
1 rätt! Och det gäller alldeles riktigt:varjag skrev:Det handlar nog om myteri?
varjag skrev:Charles Laughtons superba tolkning av Captain Bligh i Mutiny on the Bounty.
Ja men inte svårare än att du har helt rätt även på film nr: 2.varjag skrev:Den andra är svårare....Jamaica Inn??
Balansrodret?varjag skrev:Telex - 1843...hrmmm. Israpporter - ja mellan mötande skepp, men ytterst ''lokala''.
Det handlar om en teknisk förbättring, med vilken ett fartyg försågs redan 1843.
Har med manöverförmågan att skaffa.....![]()
Varjag