Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Amund
Stödjande medlem 2023

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Amund » 7 november 2013, 07:08

Varjag har helt rätt och tar över vakten.
varjag skrev:Tjusig bild Amund!

Ja det är ett motiv som sällan brukar ges rättvisa på bild. :)

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 7 november 2013, 08:14

Jag vill inte dra iväg tråden till en annan diskussion, men en liknande bild som Amunds tillsammans med benämningarna "Roaring Forties", "Furious Fifties" och "Screaming Sixties" ger mig gång på gång rysningar...

/Håkan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 november 2013, 11:10

Tack Amund
Jag vill inte dra iväg tråden till en annan diskussion, men en liknande bild som Amunds tillsammans med benämningarna "Roaring Forties", "Furious Fifties" och "Screaming Sixties" ger mig gång på gång rysningar...
HJ glömde ''The Howling Seventies'' ......En mycket ung varjag - ryste också. När hans pappa - som stått ''i perten'' på ett
barkskepp - berättade om det... huvaligen! 8O

Då jag fann Amunds fråga och bild inspirerande - stannar vi ''till väders''. (betyder uppe i riggen..) och jag lånar fräckt en
delbild av den f.g. -
salningen.JPG
salningen.JPG (54.21 KiB) Visad 353 gånger
- kallas den lilla plattformen på masten där nya vant - leder upp till ''arbetsplats'' för att bärga seglet ovanför.
Det finns två sätt - att ta sig upp till salningen. Unga viga jungmän och lättmatroser - briljerade ibland med att använda den
farligare vägen - vad kallades det dom då klättrade på? (synliga på bilden)

För bonus - vad hette seglet ovanför som dom i så fall skall upp och bärga?

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 7 november 2013, 21:17

Det här kanske får bli ett grupparbete? Om jag börjar bakifrån med bonusfrågan så gissar jag på bramseglet?
Angående huvudfrågan tror jag på puttingvant..?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 november 2013, 21:43

Amund skrev:Det här kanske får bli ett grupparbete? Om jag börjar bakifrån med bonusfrågan så gissar jag på bramseglet?
Well done Amund!
Salningen - har ett eller flera ''manhål'' så att man kan klättra upp på den via handtag i masten.

Men ''unga lejon'' som ville glänsa - klättrade i ''puttingvanten'' med bara armarna - innan dom svängde sig upp i salningen 8O

(Puttvanten är alltså de korta, som stagar salningens rand in till masten och för att använda dom - hänger man fritt i armarna...)
Seglet ovanför - är inte bram- utan ett märssegel. Troligen ''stor-övermärs'' ( sitter på Stormasten...main topsail)

Efter den prestationen tillåts du klättra ner till däcket igen för nästa fråga - :D

Varjag

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 7 november 2013, 23:29

varjag skrev:
Amund skrev:Det här kanske får bli ett grupparbete? Om jag börjar bakifrån med bonusfrågan så gissar jag på bramseglet?
Well done Amund!
Salningen - har ett eller flera ''manhål'' så att man kan klättra upp på den via handtag i masten.

Men ''unga lejon'' som ville glänsa - klättrade i ''puttingvanten'' med bara armarna - innan dom svängde sig upp i salningen 8O

(Puttvanten är alltså de korta, som stagar salningens rand in till masten och för att använda dom - hänger man fritt i armarna...)
Seglet ovanför - är inte bram- utan ett märssegel. Troligen ''stor-övermärs'' ( sitter på Stormasten...main topsail)

Efter den prestationen tillåts du klättra ner till däcket igen för nästa fråga - :D

Varjag
Blotta tanken på salning och negativ klättring i puttingvant gör mig fortfarande kallsvettig 25 år senare :( Men det var säkert danande för karraktären hos de "unga lejonen"
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 november 2013, 23:36

Me too! Men jag tror ingen försökte det i en isig rigg 8-)

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 8 november 2013, 18:36

Tack Varjag för att jag får trampa fast däck igen men jag stannar kvar på segelfartygen.

För att få lite mångfald i frågorna tar jag mig friheten att blanda in lite kultur i den här strikt marina sfären, vilket jag hoppas inte väcker alltför mycket missnöje. :)

Dessa två bilder kommer från två olika filmer där handlingen består i att man gör handlingar kopplade till sjöfart som är förkastliga.
Film 1.jpg
Film 1.jpg (13.18 KiB) Visad 275 gånger
Film 2.png
Film 2.png (44.79 KiB) Visad 275 gånger
Vilka förkastliga handlingar är det frågan om (Riktigt förkastligt i den andra filmen)?

Bonusfrågan blir skådisens namn (samma i bägge filmer) :D .

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 november 2013, 19:10

Det handlar nog om myteri?
Charles Laughtons superba tolkning av Captain Bligh i Mutiny on the Bounty.
Den andra är svårare....Jamaica Inn??

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 8 november 2013, 19:16

Undrar om inte det är frågan om en senare version av Mutinity on the Bounty men är inte säker. Charles Laughton var väl 30-tal eller så. Jag tror det var med Trevor Howard som Captain Bligh. Från 60-talet, jag har rullen hemma någonstans men har inte någon gammaldags videospelare så jag kan inte checka. Den karln var en av de mest producerande skådelspelarna genom historien. Fast vilken den andra rollen är anar jag inte. Så kulturell är jag dess värre ej.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 8 november 2013, 21:06

varjag skrev:Det handlar nog om myteri?
1 rätt! Och det gäller alldeles riktigt:
varjag skrev:Charles Laughtons superba tolkning av Captain Bligh i Mutiny on the Bounty.

varjag skrev:Den andra är svårare....Jamaica Inn??
Ja men inte svårare än att du har helt rätt även på film nr: 2. :)

Det osmakliga brottet i den gamla filmen var att de långt uppe på land tände en falsk fyr som fick de stackars handelsfartygen att gå på de förrädiska reven på den engelska sydkusten (Cornwall tror jag?). Sedan kunde man plundravraken och döda de överlevande besättningsmännen, en värre form av sjöröveri anser jag om det nu förekommit i verkligheten. Kanske det var ett av Hitchcocks djävulska påhitt?

Varjag leder lotsar nästa skepp – Varsågod!

PS. The Jamaica Inn är från 1939 och Myteriet på Bounty från 1935 och den alltid lysande Charles Laughton gav Varjag även bonuspoäng. :D

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 november 2013, 21:20

Tack Amund

Lustigt nog, tror jag mig ha sett Jamaica Inn (?) - storyn och ''strandat gods hör strandfolk till'' sitter i minnesbanken.
Däremot har jag inte sett Laughton i ''myteriet'' - bara läst om filmen med lovpris för hans rollgestaltning. Vilken f.ö. alltid
var mycket bra.

Nästa:
Det mest omskrivna skeppsbrottet i historien, är ju TITANIC's. Spaltmil och Hyllkilometrar finns att tillgå för forskare, entusiaster och alla som vill torgföra nya teorier och idéer.

En - sådan, är att om TITANIC hade varit försedd med en patenterad uppfinning från 1843 - kunde olyckan ha undvikits......

Vad var det för en uppfinning och vilket var det första fartyget i världen med den?

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 9 november 2013, 09:20

Hmm… Måste få till en början här att nysta i. :? Det enda vettiga jag kommer tänka på är att uppfinningen skulle ombesörjt att man via telex eller något liknande fått rapporter om isförhållanden..? Via inrapporterade observationer kanske..?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 november 2013, 10:29

Telex - 1843...hrmmm. Israpporter - ja mellan mötande skepp, men ytterst ''lokala''.
Det handlar om en teknisk förbättring, med vilken ett fartyg försågs redan 1843.
Har med manöverförmågan att skaffa..... :wink:

Varjag

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 9 november 2013, 17:17

varjag skrev:Telex - 1843...hrmmm. Israpporter - ja mellan mötande skepp, men ytterst ''lokala''.
Det handlar om en teknisk förbättring, med vilken ett fartyg försågs redan 1843.
Har med manöverförmågan att skaffa..... :wink:

Varjag
Balansrodret?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Balansroder

Använt första gången på SS Great Britain 1843
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Låst