När var Tysklands sista chans?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
När var Tysklands sista chans?
Detta ämne har säkert diskuterats åtskilliga gånger men det hindrar ju inte att det tas upp igen.
Frågan är som överskriften, när tror ni att Tyskland hade sin sista chans att kunna avsluta kriget framgångsrikt för deras egen del. Med detta menar jag inte att de skulle behöva stå som total segrare. Man kan tänka sig en förhandlingsfred.
Själv tror jag att sista chansen kom i och med att Kursk slaget inleddes. Då förlorade man chansen till att få en någorlunda hygglig fred med ryssarna.
När man förlorade chansen till en total seger vågar jag inte gå in på.
Frågan är som överskriften, när tror ni att Tyskland hade sin sista chans att kunna avsluta kriget framgångsrikt för deras egen del. Med detta menar jag inte att de skulle behöva stå som total segrare. Man kan tänka sig en förhandlingsfred.
Själv tror jag att sista chansen kom i och med att Kursk slaget inleddes. Då förlorade man chansen till att få en någorlunda hygglig fred med ryssarna.
När man förlorade chansen till en total seger vågar jag inte gå in på.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Nåja, varken Afrika kriget eller 6:e armén var av nån direkt avgörande betydelse. Att de inte tog Moskva december 1941 skulle jag säga var den största betydelsen. De kunde om de satsat alla sin styrkor -42 fortfarande kunnat ta Moskva skulle jag tippa men -43 var den chansen ute. Då man var för långt iväg från Moskva. Stalingrad var av den pyskoligiska skäl en väldigt viktig seger för ryssarna. Och hade tyskarna tagit Stalingrad så hade man ifs tagit kontroll över Volga vilket hade blivit bekymmersamt för ryssarna med deras transporter.Geiserik skrev:Chansen till seger försvann hösten 42 när sjätte armén var på väg mot sin undergång. I samma veva förlorade tyskarna greppet om Nordafrika.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Moskva var en viktig industristad, stora delar av det järnvägssystem som fanns kvar i rysk ägo låg där (transporterna mellan norra och södra ryssland hade avstannat), stora delar av byråkratin låg där och det hade sänkt den ryska moralen avsevärt. Sen hade tyskarna kunnat inrikta sig på antligen den södra fronten (Rostov och Stalingrad) eller den norra fronten (Leningrad och den isfria Murmansk som stoppat tillförseln från väst)
- Andreas Wien
- Medlem
Chansen för en total tysk seger minskade kraftigt den 22 juni 1941 när man avvek fran konceptet att bara föra ett enfrontskrig.
Chansen för en total tysk seger försvann med den tyska krigsförklaringen mot USA den 11 december 1941.
Den sista chansen för en separatfred med Sovjetunionen torde ha varit den 18 december 1942, när Hitler avböjde en begäran fran Mussolini att erbjuda Stalin en seperatfred, trots att Stalin visade ett stort intresse av detta.
Mvh Andreas Wien
Chansen för en total tysk seger försvann med den tyska krigsförklaringen mot USA den 11 december 1941.
Den sista chansen för en separatfred med Sovjetunionen torde ha varit den 18 december 1942, när Hitler avböjde en begäran fran Mussolini att erbjuda Stalin en seperatfred, trots att Stalin visade ett stort intresse av detta.
Mvh Andreas Wien
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag vet inte vara alla oljefält i Sovjetunionen fanns men man lyckades inte intas oljefälten i Kaukasus ändå så kunde kriget fortsätta ända 45.Leprazy skrev:Viktigt att komma ihåg är att man behövde de ryska ölje källorna för at kunna fortsätta kriga,
Fast Hitler och planerarna kanske trodde att man behövde oljan för att fortsätta.