Anfallsbredd i östra Norrbotten

I samarbete med SoldF
Bjernevik
Medlem

Re: Anfallsbredd i östra Norrbotten

Inlägg av Bjernevik » 21 maj 2013, 21:01

Fast att stridsfordonen har bättre terrängframkomlighet än vi trodde spelar inte så stor roll i det längre perspektivet så länge underhållet är vägbundet... Men visst hade våra norrlandsskytteförband tagit stora förluster när de mött stridsfordon där "de inte skulle kunna vara".

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Re: Sv: Anfallsbredd i östra Norrbotten

Inlägg av millgard » 21 maj 2013, 21:22

Ryssen hade, om den överhuvudtaget tänkt något, anfallit vintertid då terrängen i ÖN är framkomlig i princip överallt för bandgående fordon. Dock är ju underhållet en helt annan femma, bränsleförbrukningen får nog tex femdubblas i djup snö.

Jag tror inte att de eventuellt underskattade terrängegenskaperna spelade någon som helst roll. Stridsvagn osv stoppar man inte genom att spränga en väg, men framryckningshastigheten minskas rejält när man inte har vägar att köra fram dem med lastbil, liksom trp av underhåll, främst bränsle.

För er som sett Kalixlinjen från östra sidan står det klart att den inte valdes av en slump. Branta klippsidor med fasta anläggningar på Kalix älvs västra sida och flackt och sankt på den östra. Lite förberedande trädfällningar och mineringar, sedan var det Omaha bay i långsmalt format.

NV Vittangi var enda vägen avspärrningsbar med rejäl fästning kombinerat med gjutna stridsvagnshinder på bägge sidor av vägen. Det är brant och naturliga klippor omger den enda passagen västerut.

Jag skall åka norrut imorgon, kanske jag tar lite bilder längs sträckan.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Vysotskij » 21 maj 2013, 21:33

Jag menar att det är en betydande skillnad på huruvida röjningstäter och fältarbetsfordon arbetar för att stridsfordon eller underhåll ska komma fram. Pionjärarbetet sker säkrare och mycket snabbare med stridsfordon några kilometer framför än om de köar bakom.

Tyghantv
Medlem

Inlägg av Tyghantv » 22 maj 2013, 13:44

Der Löwe skrev:Ja, och även T72 var en myrkörare visade det sig. MTLB blev betydligt bätre när den infördes som PBV 401 i svenska försvaret, men det var inte MTLB-V av den typ som bland annat fanns i vissa meksytteförband på nordkalotten, utan dragfordon för artilleri och pansarvärnskanoner från gamla Östtyskland.
Framkomlighetsförsöken med T 72 och MTLB gjordes först efter det att möjligheterna att köpa f.d. DDR materiel som möjliggjorde att framkomligheten i övre Norrland kunde göras.

Första erfarenheterna att det var lättare än vad man trott tidigare att kunna åka med tunga stridsfordon i oländig terräng gjordes 1989 med den Leopard 2 och M1A1 som lånades till Sverige för att inhämta förlorad kunskap om modern stridsfordonsteknik för att ge kunna personalen bättre kompetens vid upprättande av kravspecar m.m samt att planera och genomföra försök med strv 2000.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Re: Sv: Anfallsbredd i östra Norrbotten

Inlägg av millgard » 22 maj 2013, 22:27

Några kvällsbilder från Morjärv-Kamlunge:

Långa järnvägsbron över Kalix älv vid Morjärv:
uploadfromtaptalk1369254374854.jpg
Korta dito:
uploadfromtaptalk1369254315500.jpg
Från östra sidan av älven mot västra, S Morjärv:
uploadfromtaptalk1369254275246.jpg
Av någon anledning blev bildordningen omvänd...

kblomster
Medlem

Inlägg av kblomster » 23 maj 2013, 18:40

Vysotskij skrev:Fast även vägförstöringsstrategin hade sina svagheter.

För det första ska man få fram folk och order att spränga vägen i tid. Hur det hade gått vet vi inte.
Det är sant, det vet man aldrig hur det hade gått. Jag vill dock minnas att jag läst Stellan göra gällande att inom si och så många mil från finska gränsen så låg beslutsrätt om att spränga broar på den lokale hemvärnskretschefens nivå. Hittar dock inte posten nu.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 23 maj 2013, 19:14

kblomster skrev:Det är sant, det vet man aldrig hur det hade gått. Jag vill dock minnas att jag läst Stellan göra gällande att inom si och så många mil från finska gränsen så låg beslutsrätt om att spränga broar på den lokale hemvärnskretschefens nivå. Hittar dock inte posten nu.
10 km från gränsen låg eldtillståndet på den hvgrpchef som hade ansvaret för resp. objekt.
:)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Vysotskij » 24 maj 2013, 15:27

Jo, men även den lokale hemvärnschefen ska hinna före fi fjärrspanings- eller diversionsförband.

Med detta sagt kan jag väl konstatera att vägen över Fo 67 verkar ha varit en av de mest dyrköpta rutterna för den som vill invadera Sverige.

kblomster
Medlem

Inlägg av kblomster » 24 maj 2013, 15:44

MD650 skrev:
kblomster skrev:Det är sant, det vet man aldrig hur det hade gått. Jag vill dock minnas att jag läst Stellan göra gällande att inom si och så många mil från finska gränsen så låg beslutsrätt om att spränga broar på den lokale hemvärnskretschefens nivå. Hittar dock inte posten nu.
10 km från gränsen låg eldtillståndet på den hvgrpchef som hade ansvaret för resp. objekt.
Då kommer följdfrågan, var låg eldtillståndet för objekt längre från gränsen?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 24 maj 2013, 15:46

kblomster skrev:Då kommer följdfrågan, var låg eldtillståndet för objekt längre från gränsen?
Fobef intill att förbanden hade mobat klart.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 24 maj 2013, 16:35

Vysotskij skrev:Jo, men även den lokale hemvärnschefen ska hinna före fi fjärrspanings- eller diversionsförband.
Så länge man inte tror på teorin om "anfall som en blixt från klar himmel utan minsta förvarning", så ser jag inte riktigt problemet. Det lokala hemvärnet där uppe var verkligen lokalt.

Sedan hade nog inte precis allt som var planerat sprängts, men det torde ha varit tillräckligt för att skapa "alla trafikstockningars moder".

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 24 maj 2013, 17:18

Bjernevik skrev:
Vysotskij skrev:Jo, men även den lokale hemvärnschefen ska hinna före fi fjärrspanings- eller diversionsförband.
Så länge man inte tror på teorin om "anfall som en blixt från klar himmel utan minsta förvarning", så ser jag inte riktigt problemet. Det lokala hemvärnet där uppe var verkligen lokalt.
Dessutom så måste bolscheviken genom Finland först och det brukar ta lite längre tid än tänkt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 24 maj 2013, 18:17

Ja, det verkar som om "Finland" utelämnats som faktor...

Vysotskij
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Vysotskij » 24 maj 2013, 23:30

Jag hade inte vågat bygga försvarsplaneringen i milo ÖN på att det inte finns spetsnäsor i Norrbotten innan Finland angrips. Att det förr eller senare skulle blivit trafikstockning på röd sida är dock givet. Om man nu skulle välja att lägga tyngdpunkten i Fo 67, vilket jag som sagt tror vore mindre klokt.

Ju mer jag funderar på saken, desto mer tänker jag att ett anfall mot Sverige runt 1980 borde bygga på maximal plötslighet, inkluderande maximal infiltration. Jag är ingen expert på jägaruppträdande i norr, men nog borde ett antal patruller ha goda möjligheter att hålla sig oupptäckta i någon eller några veckor?

Skriv svar