koroshiya skrev:Jag kan tänka mig att vi i framtiden kommer att få se fler filmer där goda tyskar lyfts fram och ställs inför etiska problem. Förvisso kan man då tänka sig att de har befäl som framställs som onda, men ändå.
Det där har vi ju redan sett, i en film som "Cross of Iron" (1977). Där är sergeant Steiner en hyvens prick medan kapten Stransky är en ond streber som bara vill ha Järnkorset för sina bedrifter.
Jag hoppas vi slipper alla sådana "goody-good", väl uttänkta moralismer i framtidens tyska AVK-narrativ. Öht är väl fiktionen ganska överutnyttjad och passé. Dokumentära böcker som "Pansarchef under Rommel" och "Soldat i Waffen-SS" torde däremot ha framtiden för sig. Operativa skildringar av en dramatisk verklighet.
F.ö gavs det på 80-talet, på svenska, ut en bok av en vänsterman som varit menig tysk soldat, Erich Kubys "Mitt krig". Han är, trots sin politiska åskådning, ingen överdriven korpral Asch (q.v Hans-Helmuth Kirsts romaner) utan han gör sitt jobb som soldat. Böcker som dessa finns det alltid marknad för. Det finns i teorin många berättelser, men problemet är väl att hitta skrivkunniga människor att förmedla dem.