Förvanskning av historien

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Re: Förvanskning av historien

Inlägg av Blixten » 14 februari 2013, 17:08

Erik Ljungberg skrev:Två skönlitterära ungdomsböcker, som jag läste med stor behållning för en massa år sedan, om situationen i Tyskland under och efter andra världskriget är Ulrike och Kriget/Freden av Vibeke Olsson (1975).

Ger en bild av civilbefolkningens lidande både under och före kriget.

/Erik
Dom läste jag också!

Vet du något mer om dem? Based on a true story?

knegon
Medlem
Kontakt:

Inlägg av knegon » 14 februari 2013, 19:50

Hittade denna wiki-sida om "American food policy in occupied Germany".
http://en.wikipedia.org/wiki/American_f ... ed_Germany
Någon som vet om detta stämmer?
Några verkade tveksamma till om detta stämmer och menade på att vissa wiki-sidor kanske passade bättre på någon "brun" wikipedia motsvarighet och visst Wikipedia behöver ju inte vara sann.

I april 1948 kom i vilket fall Marshall Planen då man satsade på återuppbyggnad istället
http://en.wikipedia.org/wiki/Marshall_Plan
(Även på denna sida beskrivs åren direkt efter kriget.)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 14 februari 2013, 20:26

Här passar en annan passage väl:
I detta sammanhang bör också nämnas att tyska krigsfångar och tyska civila även av USA arme placerats i fångläger där en million skall ha dött av svält och sjukdomar, ansvaret var hos general Eisenhower och sannolikt den nye presidenten Truman. Eisenhower kallades för the Swedish Jew, trots att hans ättlingar egentligen var tyskar Han hatade tyskar efter att ha besökt befriade koncentrationsläger i Tyskland såsom Dachau och Mauthausen. Se . i Wikipedia eller några doktorsavhandlingar om Dwight Eisenhower som finns på nätet. Senare tystades allt detta ner av västmakterna när de skiftat focus från antinazismen till antikommunism. kort efter krigsslutet. Också engelska armen hade stort ansvar: flyende, också tvångsrekryterade ”tyska” soldater av jugoslavisk och annan östeuropeisk påbrå (inklusive etniska tyskar som bott på dåvarande balkanländernas geografiskt område sedan 15-16 hundratalet – Transsylvanien, Banat, Slovenien) som i krigets slutskede efter reträtt till den österrikiska Kärnten övergav sig till engelsmännen sändes tillbaka till sina hemländers kommunister och många sköts direkt på andra sidan gränsen, de övriga sändes söderut under dödsmarscher eller till slut dukade undan i arbetslägren. Sedan måste man erkänna att de allierade inte hade lust eller ork att ta hand om alla de svältande i alla de krigshärjade länderna, de hade dessutom flera miljoner krigsfångar och flyktingar. De visste nog hur dessa sedan skulle tas om hand av sina landsmän men ville inte befatta sig med östeuropeerna, det fanns också avtal om överlämnande med Stalin i Jalta överenskommelsen. Ungefär samma sak hände det med balter som tjänstgjorde i den tyska armen och som av svenska myndigheter överlämnades till NKVD efter kriget. Ryssarna har tagit kommando över de baltiska länderna något århundrade tidigare sedan Peter den Store jagade bort svenskarna och Ryssland förlorade dem 1917 efter separat fred mellan Lenin och den tyska generalstaben. Efter Första världskriget frigjordes dessa nationer tack vare polsk och västlig hjälp, inkl. tyska Freie Corps (tyska militärer som inte avrustade enl fredsavtalet med Ententen utan verkade i Östeuropa med västmakternas goda minne för att förhindra spridning av kommunismen västerut, även i Finland som fram till 19128 tillhörde Ryssland. Efter segern i andra världskriget visste alltså västmakterna att mellankrigsregeringarna i dessa länder var ordentligt antiryska och efter 1930 i ökande grad pronazistiska, de lät sina medborgare delta i tyska Wermacht och SS divisioner på östfronten, de lät sina judar sluta i massgravar redan innan Europas övriga judar sändes till förintelselägren. Ryssarna fick efter kriget sänt till sej alla tidigare ryska medborgare, däribland SS kosacker, tjerkeser och kalmucker, som oftast i SS förband deltog i kriget på tyska sidan. Många av dessa personer sköts men många sändes till arbetslägren i Sibirien inkl sina familjer, alltså en betydligt mildare dom än i Jugoslavien där de militärt aktiva på tysk sida till största delen helt enkelt avrättades, ibland med sina familjer.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 15 februari 2013, 07:49

I detta sammanhang bör också nämnas att tyska krigsfångar och tyska civila även av USA arme placerats i fångläger där en million skall ha dött av svält och sjukdomar
Jag har hört att detta är en Nynazistisk myt som kallas för "the other losses myth", jag tror man ska vara väldigt uppmärksam när man studerar detta ämne, på att det finns krafter som vill slå propaganda poäng på detta.

Och Knegon, vilka är "någon" eller "några"? Diskuterade inte "vi" de ämnena här på forumet b.l.a. i dessa trådar?
viewtopic.php?f=6&t=13331
viewtopic.php?f=6&t=42311

Tror du att svaren blir bättre om du tar upp dem en gång till i denna tråd?

Sonderling

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Re: Sv: Förvanskning av historien

Inlägg av millgard » 15 februari 2013, 08:11

Hm, det var nog inte det som avsågs utan det faktum att situationen var mycket svårhanterlig i Tyskland efter kriget. Inte bara där, för övrigt.

Att siffrorna kan vara vad som helst är en annan sak. Men det får ändå betecknas som ett område som inte beskrivits i särskild stor utsträckning.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Re: Sv: Förvanskning av historien

Inlägg av millgard » 15 februari 2013, 08:17

Jag vill också lägga till att vittnesbörd om detta fanns i forna öststaterna, det är svårt att föreställa sig hur många som försvann efter "hemkomsten". I Sverige är baltutlämningen uppmärksammad, men det var ett litet om än ohyggligt exempel på hur den totalitära kommunismen hanterar medborgare som bara misstänks för oliktänkande.

Är man det minsta intresserad kan man inte ha missat att tyskar i gemen hanterades mycket illa efter kriget - av förståeliga men knappast ursäktliga skäl.

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 15 februari 2013, 08:24

Blixten skrev:
Erik Ljungberg skrev:Två skönlitterära ungdomsböcker, som jag läste med stor behållning för en massa år sedan, om situationen i Tyskland under och efter andra världskriget är Ulrike och Kriget/Freden av Vibeke Olsson (1975).

Ger en bild av civilbefolkningens lidande både under och före kriget.

/Erik
Dom läste jag också!

Vet du något mer om dem? Based on a true story?
Tror inte de var baserade på någon sann historia. Författaren är född 1958. Möjligtvis har hon använt diverse vittnesmål som underlag. En vuxenbok av samma författare på samma tema är Molnfri Bombnatt som är klart läsvärd och spänner över hela vit-svart spektrumet,

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 15 februari 2013, 09:03

koroshiya skrev:Jag kan tänka mig att vi i framtiden kommer att få se fler filmer där goda tyskar lyfts fram och ställs inför etiska problem. Förvisso kan man då tänka sig att de har befäl som framställs som onda, men ändå.
Det där har vi ju redan sett, i en film som "Cross of Iron" (1977). Där är sergeant Steiner en hyvens prick medan kapten Stransky är en ond streber som bara vill ha Järnkorset för sina bedrifter.

Jag hoppas vi slipper alla sådana "goody-good", väl uttänkta moralismer i framtidens tyska AVK-narrativ. Öht är väl fiktionen ganska överutnyttjad och passé. Dokumentära böcker som "Pansarchef under Rommel" och "Soldat i Waffen-SS" torde däremot ha framtiden för sig. Operativa skildringar av en dramatisk verklighet.

F.ö gavs det på 80-talet, på svenska, ut en bok av en vänsterman som varit menig tysk soldat, Erich Kubys "Mitt krig". Han är, trots sin politiska åskådning, ingen överdriven korpral Asch (q.v Hans-Helmuth Kirsts romaner) utan han gör sitt jobb som soldat. Böcker som dessa finns det alltid marknad för. Det finns i teorin många berättelser, men problemet är väl att hitta skrivkunniga människor att förmedla dem.

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 15 februari 2013, 13:39

Filmen om Laconia-affären framställer om jag minns rätt de berörda tyskarna som hederliga, humana och kreativa, britterna som fantasilösa och amerikanarna som korkade. Att Dönitz begärde avsked hellre än utföra Hitlers order att i fortsättningen skjuta på skeppsbrutna, och därmed fick denne att ge med sig, ger också en avvikande bild av situationen i Tredje riket. Och alltsammans känns, och är uppenbarligen i allt väsentligt, sant. Förmodligen finns det fler sådana enskilda händelser som påtagligt avviker från schablonerna.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 15 februari 2013, 14:35

patrik blom skrev:Filmen om Laconia-affären framställer om jag minns rätt de berörda tyskarna som hederliga, humana och kreativa, britterna som fantasilösa och amerikanarna som korkade. Att Dönitz begärde avsked hellre än utföra Hitlers order att i fortsättningen skjuta på skeppsbrutna, och därmed fick denne att ge med sig, ger också en avvikande bild av situationen i Tredje riket. Och alltsammans känns, och är uppenbarligen i allt väsentligt, sant. Förmodligen finns det fler sådana enskilda händelser som påtagligt avviker från schablonerna.

Absolut - det jag tänkte på var skildringar av mötet mellan tyska soldater och civilbefolkning i ockuperat område. Det finns ju berättelser om hur soldater har medlidande och delar med sig av mat.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 15 februari 2013, 15:31

lampros skrev:Dokumentära böcker som "Pansarchef under Rommel" och "Soldat i Waffen-SS" torde däremot ha framtiden för sig. Operativa skildringar av en dramatisk verklighet.
Ojojoj, den sistnämnda boken har en egen tråd där jag är en av de få (ende?) i tråden som tycker att boken verkar vara rejält ihopljugd och tramsig. Och det står jag för.

Man kan liksom inte ta studenten tidigt 40-tal i Tyskland och missa att Hitler var nazist. Kom igen...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 februari 2013, 17:53

koroshiya skrev:
patrik blom skrev:Filmen om Laconia-affären framställer om jag minns rätt de berörda tyskarna som hederliga, humana och kreativa, britterna som fantasilösa och amerikanarna som korkade. Att Dönitz begärde avsked hellre än utföra Hitlers order att i fortsättningen skjuta på skeppsbrutna, och därmed fick denne att ge med sig, ger också en avvikande bild av situationen i Tredje riket. Och alltsammans känns, och är uppenbarligen i allt väsentligt, sant. Förmodligen finns det fler sådana enskilda händelser som påtagligt avviker från schablonerna.

Absolut - det jag tänkte på var skildringar av mötet mellan tyska soldater och civilbefolkning i ockuperat område. Det finns ju berättelser om hur soldater har medlidande och delar med sig av mat.
Förvisso, men det finns betydligt fler vittnesmål om plundring. Då militärledningen insåg att Operation Barbarossas försörjningsleder skulle bli hopplöst utsträckta, förväntades soldaterna att leva på vad de kunde hitta. Resultatet blev att mat åts upp (inklusive utsäde för nästa års sådd), vinterkläder stals, och kvinnor och barn kördes ut i -40 grader när soldaterna behövde skydd mot kylan. De enskilda soldaterna var knappast att lasta för beslut som togs långt högre upp, och de kunde visa personligt mod i strid, men man ska inte glömma att de var där för att verkställa Hitlers order.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 15 februari 2013, 19:59

Jovisst, och en film, även om den bygger på en sann berättelse, visar ju ofta bara historia ur ett personligt perspektiv. Det blir en berättelse om några få levnadsöden.

Någon som har sett Schindlers list? Jag har själv inte gjort det, men tänkte att den kanske kunde vara intressant i sammanhanget.

knegon
Medlem
Kontakt:

Inlägg av knegon » 15 februari 2013, 20:22

Ok, kanske var onödigt att ställa frågan en gång till men det var väl ingen som visste säkert sist så jag tänkte att kanske någon kunde ge ett säkert svar den här gången.

Hittade ju dessutom en separat wiki sida där bara detta berördes plus att det nämns på Marshall plan sidan vilket förstås inte behöver betyda att det är sant.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 16 februari 2013, 09:29

Vi har redan en aktiv tråd om Morgenthau planen och påståenden om amerikanska hinder för matleveranser så håll diskussionerna om de ämnena där, tack. viewtopic.php?f=6&t=13331

/Marcus

Skriv svar