Band of Brothers 9 & 10: "Why We Fight" &

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Band of Brothers 9 & 10: "Why We Fight" &

Inlägg av B Hellqvist » 6 mars 2003, 08:39

Så har då serien nått sitt slut i och med kvällens avsnitt. Upplägget skiljer sig ju från mer traditionella skildringar, då de brukar sluta när de mer direkta striderna är över. I "Why We Fight" fick man, precis som verklighetens Easy Company, skälet till varför kriget var nödvändigt: den nazistiska terrorstaten.

I "Points" får man se hur fred, för mycket sprit och vapen, samt en ökande osäkerhet om vad som ska hända resulterar i olyckor, men också hur erövringen av Hitlers Örnnäste blir en passande avslutning på stridigheterna. Händelserna skildras i det närmaste helt som de beskrivs i boken. Efter tio timmar i Easy Companys sällskap kan man inte göra annat än känna beundran över de män, som frivilligt drog ut i detta krig. Deras uppgift var solklar, och de löste den trots svåra förluster.

Här på Skalman tycker jag mig märkt att de få som inte gillar BoB blandar ihop dagens USA och dess politik med dåtidens, och att även om de inte anser att serien är osann, så verkar de inte tycka om att se tyskarna få stryk. För egen del är jag beredd att hålla med de som kallar "Band of Brothers" en av de bästa tv-serier som gjorts.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 6 mars 2003, 08:51

A´nledningen till att jag verkligen inte gillar BOB är att den är överdramatiserad, visar otroligt dåligt vad som hände. Helt löjliga strider, och segt tjafs fram och tillbacka.
Dessutom är den fylld av propaganda och ökar bara jänkarnas okunnighet om ww2.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 6 mars 2003, 15:53

MarcuS Schober skrev:A´nledningen till att jag verkligen inte gillar BOB är att den är överdramatiserad, visar otroligt dåligt vad som hände. Helt löjliga strider, och segt tjafs fram och tillbacka.
Frågan är om du ens har sett serien för det verkar iallfall inte så.

Jag tycker verkligen att det här är den bästa tv-serien som har gjorts och slår många filmer med hästlängder.

Webb
Medlem

Inlägg av Webb » 6 mars 2003, 19:46

MarcuS Schober skrev:A´nledningen till att jag verkligen inte gillar BOB är att den är överdramatiserad, visar otroligt dåligt vad som hände. Helt löjliga strider, och segt tjafs fram och tillbacka.
Hördu SS Marcus...här kommer en spoiler: Tyskarna förlorar kriget :P

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 6 mars 2003, 20:05

Är beredd att hålla med Hellqvist om att det är en av de bästa tv-serier som gjorts, och definitivt den bästa som behandlar andra världskriget, men som alltid är ingenting perfekt. :wink:

/Johan

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 6 mars 2003, 21:35

Jo en bra serie, men som allt annat amerikanskt, alltid väldigt patriotiskt i botten, synd att dom aldrig kan komma ifrån det.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 6 mars 2003, 21:53

LasseMaja skrev:Jo en bra serie, men som allt annat amerikanskt, alltid väldigt patriotiskt i botten, synd att dom aldrig kan komma ifrån det.
Kan du förklara vad som är så "patriotiskt" i serien?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 6 mars 2003, 22:04

Ett genialt drag att låta den tyske generalen sätta ord på de egenskaper och upplevelser dessa män delade. Han talade till sina soldater precis som Winters kunde gjort till sina. Jag måste faktiskt erkänna att den amerikanska sentimentalismen träffade precis rätt i den sista scenen där Winters citerar texten ur brevet, och med återhållen gråt i rösten sneglar finurligt på mannen bakom kameran. En mycket stark scen och en värdig avslutning på en serie som lämnat få oberörda.

~Henric Edwards
Senast redigerad av 1 subskipper, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 6 mars 2003, 22:15

B Hellqvist skrev: För egen del är jag beredd att hålla med de som kallar "Band of Brothers" en av de bästa tv-serier som gjorts.
Kan inte annat än hålla med.

Battler

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem

påp

Inlägg av Oskar R. » 6 mars 2003, 22:18

För egen del är jag beredd att hålla med de som kallar "Band of Brothers" en av de bästa tv-serier som gjorts.
Jepp håller också med.

Webb
Medlem

Inlägg av Webb » 6 mars 2003, 22:57

Håller med! En Tv-serie i världsklass.
Inget öga var torrt i detta avsnitt. :...(

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 6 mars 2003, 23:32

Ho hum... :roll:

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 7 mars 2003, 00:53

Jag har inte heller så jättemycket till övers för serien och tycker den är väldigt hypad men sista avsnittet var mycket bra och nyanserat.

roninn
Medlem

Inlägg av roninn » 7 mars 2003, 10:25

Visst är serien lite väl patriotisk för oss svenskar men har man som land slagits i:

Första världskriget, andra världskriget, Korea, Vietnam, Gulfen samt förlorat soldater lite här och var i världen (oavsett "rättfärdigheten" i kriget)

Har man enligt mig lite rätt att vara stolt och patiotisk.

May my country always be in the right, but right or wrong my country!

Hade tongångarna varit de samma om filmen handlat om en tyskt skyttekompani under Barbarossa då ryssarna fick generalspö på löpande band?

Eichman
Ny medlem

Inlägg av Eichman » 8 mars 2003, 21:36

Citat:Visst är serien lite väl patriotisk för oss svenskar men har man som land slagits i: Första världskriget, andra världskriget, Korea, Vietnam, Gulfen samt förlorat soldater lite här och var i världen (oavsett "rättfärdigheten" i kriget) Har man enligt mig lite rätt att vara stolt och patiotisk.

Vad i guds namn menar du oavsett rättfärdigheten??! har man då "lite rätt" att vara stolt över SS-soldater som slaktar judar i ghettot, bara för att en av dem också avled samtidigt som tusentals judiska barn och åldringar dog? vad är det för fel med en person som anser att ett folk kan vara stolta över sitt land bara för att landet skickar ut soldater att härja i världen oavsett ""rättfärdigheten"" och inte ens amerikaner kan vara så urbota dumma att de är stolta över sina insatser i Vietnamn- tusentals värnlösa civila mördade,våldtagna och torterade på grund av att deras facist-diktatur behöver dessa soldater för att hålla sig kvar vid makten!

Amerikaner har inget att vara stolta och patriotiska över, de borde bara skämmas över att deras land överallt i historien lämnat ett blodigt spår efter sig.

Tycker du att man som medborgare i ett land "har rätt" att vara stolt bara för att landet varit i krig över hela världen? tycker du att det är något positivt med det? man får gå långt tillbaka i tiden för att finna exempel på likanade sätt att låta sig imponeras av våldsdåd- grottmänniskor är vad som faller mig i tankarna

Skriv svar