Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Stellan Bojerud » 16 augusti 2012, 22:06

Medan jag funderar ut ny fråga: De var ju inte sämre än trunkfartygen. Det gällde blott att dreva kanontornen täta och att ha bra länspumpar.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 16 augusti 2012, 22:13

Då lägger jag in en fråga. Det gäller inte fartygsnamn, utan typ:
ungdomsbild.jpg

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 augusti 2012, 05:40

Hmmm.....bulklastare - men av vad? Specialare för träflis???

Varjag

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 17 augusti 2012, 12:54

Stellan Bojerud skrev:Medan jag funderar ut ny fråga: De var ju inte sämre än trunkfartygen. Det gällde blott att dreva kanontornen täta och att ha bra länspumpar.
Men det saknas rätande moment när hon kränger. ( osäker på teminologin )

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 augusti 2012, 13:16

spett skrev:
Stellan Bojerud skrev:Medan jag funderar ut ny fråga: De var ju inte sämre än trunkfartygen. Det gällde blott att dreva kanontornen täta och att ha bra länspumpar.
Men det saknas rätande moment när hon kränger. ( osäker på teminologin )
Jo - monitorerna, var enligt min mening självmordsfällor i händelse av dåligt väder på ossianerna.
Att ha bra länspumpar - var livsviktigt, för hur bra man än ''drevar'' allting - kommer det alltid in vatten när man har kontinuerlig överspolning. Och på så låga fartyg som monitorerna - i mängder!
Dessutom, när (inte om...) det uppstår skador - kan man inte skicka folk på däck, dom spolas överbord bums....

Den där vackra ''fågelburen'' på Monadnock - navigationsbryggan alltså, vattenfylls tveklöst om hon verkligen ''sätter näsan i'' och när båtarna under dävertar förvandlas till pinnved - och den smala höga skorstenen börjar vaja....
- är det dags börja sjunga ''Närmare Gud till Dig.....''

Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 17 augusti 2012, 13:54

varjag skrev:Hmmm.....bulklastare - men av vad? Specialare för träflis???

Varjag
Varjag kan fartyg och seglar vidare.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 17 augusti 2012, 20:24

Varjag
Men hon ligger väldigt djupt i vattnet, måste vara lastad för gång inomskärs? men ändå långt utöver det tillåtna. Tom. ankaret är ju nere vid vattenytan, det är nog inte träflis i lastrummet på den här bilden, slig kanske?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 augusti 2012, 22:12

Amund skrev:

Varjag
Men hon ligger väldigt djupt i vattnet, måste vara lastad för gång inomskärs? men ändå långt utöver det tillåtna. Tom. ankaret är ju nere vid vattenytan, det är nog inte träflis i lastrummet på den här bilden, slig kanske?
Lustigt Amund - hur lika vi tänker. Jag tittade oxå på hennes djupgående - och kliade bort en massa mjäll innan jag svarade. Men gissade på ''flis'' via silona i bakgrunden. Nån silo för slig i den storleken - kan jag inte tänka mig.... 8-)
Trunken över väderdäcket är ju egentligen bara intäckt däckslast - men då träflis innehåller massvis med vatten -(vilket t.ex. sågat virke inte gör) och är tyngre per kubikmeter, fastnade jag för det.

My tuppence, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 augusti 2012, 22:31

Ja tack Stellan för frågan - och nästa; ett speciellt fartyg
exteriör.jpg
exteriör.jpg (93.94 KiB) Visad 1329 gånger
interiör.jpg
interiör.jpg (62.44 KiB) Visad 1329 gånger
Vilket fartyg och vilken intressant plats bär än idag hennes namn?

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 18 augusti 2012, 12:36

Amund skrev: Men hon ligger väldigt djupt i vattnet, måste vara lastad för gång inomskärs? men ändå långt utöver det tillåtna. Tom. ankaret är ju nere vid vattenytan, det är nog inte träflis i lastrummet på den här bilden, slig kanske?
Nej, nej, nej. Detta är inte någon "Wood Chip Carrier". En sådan har höga sidor därför att "Wood Chip" är en volymlast. Den här bilden visar en chemtanker. Den hette Thuntank 7 och gick med produkter till skogsindustrin. Men är numera skrotad.

Varjags fartyg är intressant. Jag har sett bilderna någonstans men kan förb*** mig inte komma på vad det är. Steamer som är så gammal att man ändå har stor rigg. Forskningsfartyg, laboratorium. Luktar sent 1800-tal lång väg. Måste tänka lite till.

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 18 augusti 2012, 13:06

Challenger
- djupet
?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 augusti 2012, 14:07

spett skrev:Challenger
- djupet
?
Ja, ångkorvetten HMS CHALLENGER, som gjorde den globala oceanografiska expeditionen 1872-1876.
Dom sjömätte, trålade, lodade, kollade salthalter, vattentemperaturer m.m. m.m.....och samlade en ny vetenskap om oceanerna.
Att loda stora djup - var svårt med den tidens teknologi, det var inte bara att kasta i en blyklump och hojta -
vi-blevo-ryss-läder....

CHALLENGER, hade ombord 29 000 meter (!) hamplinor för lodning och trålning. Men hon hade också 'moderna' lodmaskiner, trumvischar med flera tusen meter pianotråd - och lyckades loda mycket stora djup med denna enkla utrustning.
I mars 1875, befann hon sig i närheten av, vad vi idag kallar Marianergraven - där dom lodade ett djup 8184 meter vi två separata försök!
Osäkra, som dessa resultat var - ekolodade en nyare HMS CHALLENGER - sjuttiosex år senare, 1951 - hela Marianergraven och sedan dess har flera ekolodningar - noterat större och större djup.
Alla är överens om att Jordens Djuphål - ligger sisådär 10 900 meter under havsytan.

Och - det kallas för Challenger-djupet. Efter frågans fartyg.

http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Challenger_(1858)
http://en.wikipedia.org/wiki/Challenger_Deep

spetts tur ''talga lodklumpen'', Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 augusti 2012, 22:36

Nej, nej, nej. Detta är inte någon "Wood Chip Carrier". En sådan har höga sidor därför att "Wood Chip" är en volymlast. Den här bilden visar en chemtanker. Den hette Thuntank 7 och gick med produkter till skogsindustrin. Men är numera skrotad
Tack Donkeyman för den biten! Jag anade nåt - då hon hade pålmaster med böjda ventilationsrör - men kom inte på något bättre svar på Stellans fråga.... :oops:

http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... lid=606005

Vet du exakt vad - hon fraktade?

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 18 augusti 2012, 22:46

Mitt fel. Visst är det Thuntank VII. Men inte den jag sökte. Den jag var ute efter såg jag i Trelleborg 1952.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 augusti 2012, 23:15

Stellan Bojerud skrev:Mitt fel. Visst är det Thuntank VII. Men inte den jag sökte. Den jag var ute efter såg jag i Trelleborg 1952.
No problem Stellan, var bara nyfiken...var det sulfit/sulfat-massa eller ngt sånt?
mvh, Varjag

Låst