Såg häromdagen en tvådelars miniserie på SVTplay som handlar om en tysk ubåt som angriper det brittiska passagerarfartyget Laconia i Atlanten utanför Afrika. Inledningsvis följer man separat den tyska ubåtsbesättningen och Laconias passagerare som består av civilister, några brittiska soldater och en stor kontingent italienska krigsfångar som vaktas av polska soldater. När sedan Laconia Laconia sänkts förstår Ubåtsbesättningen snart att det inte var en vanlig trupptransport man angripit och ställs inför ett val.
Del 1 kan ses här:
http://svtplay.se/v/2659817/sankningen_ ... 688,1,f,-1
Tyckte den var ganska bra, även om man säkert lätt kunde klippt ner det hela med minst en kvart. Gillar man "das Boot" är det här ett måste. Vissa scener ger lite samma känsla. Realismen är tydlig och det känns ganska välgjort och är ju faktiskt baserat på en verklig händelse: http://en.wikipedia.org/wiki/Laconia_incident
Läs dock inte först om ni tänker se serien eftersom mycket troget följer det verkliga förloppet.
Sänkningen av Laconia
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Re: Sänkningen av Laconia
Gick den på SVT?
Fan det måste jag ha missat.
Sonderling
SVTplay i all ära men det blir så liten bild om man har en liten lapptopp.
Sonderling
Jag såg reprisen på tv i morse och gillade verkligen den. Del två visas i morgon 14:00. Den finns även tillgänglig på SVTPlay några veckor till.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ja jag såg slutet.
Fan vad sur jag blev, funderade på att maila svt och klaga på den dåliga marknadsföreingen men jag vet redan vad svaret kommer bli:
Den finns också att köpa på Amazon vilket är nog det alternativet jag kommer att välja.
Sonderling
.Den finns även tillgänglig på SVTPlay några veckor till
Den finns också att köpa på Amazon vilket är nog det alternativet jag kommer att välja.
Sonderling
Är det någon som vet hur Vichy-Frankrike gjorde med engelsmännen de räddade? Släppte man iland dem i exempelvis Gibraltar, eller blev de internerade under resten av kriget?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag har inte sett filmen men vad jag förstått så utspelar den sig väl under sommer eller hösten 1942 och då är väl Vichy-Frankrikes dagar räknade. Så internering under resten av kriget varade nog inte så länge iallafall. Om de internerades i de nordafrikanskakolonierna som intogs av de allierade november 1942, alltså. Om de placerades i själva Vichy Franrike som ockuperades av Tyskland i November 1942, så fanns väl risken för vidare transport österut.......mielo skrev:Är det någon som vet hur Vichy-Frankrike gjorde med engelsmännen de räddade? Släppte man iland dem i exempelvis Gibraltar, eller blev de internerade under resten av kriget?
Men som sagt jag har inte sett filmen ännu så jag bara spekulerade lite....
Sonderling
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Eftersom jag var även missade reprisen i somras, så beslöt jag att köpa DVD:n och se den på 70årsdagen. Filmen är klart sevärd även om jag tyckte skådespeleriet var lite ojämnt (kunde man inte gjort amrisarna lite mer stereotypa?sonderling skrev:Gick den på SVT?
Sonderling
Man får med en 30 minuters dokumentär också (som jag inte sett ännu.)
Historien var ju smått otrolig så jag var tvungen att kolla upp den på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Laconia_incident
(I wikipedia artikeln så talas det om en av de överlevande som som internerades två månader i Africa, det var så länge som Vichy Frankrike hade kvar att leva? Ja som svar eller ledtråd till tidigare frågeställning.)
Mer om filmen: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sinking_of_the_Laconia
Sonderling