Sänkningen av Laconia

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
liljen
Medlem
Kontakt:

Sänkningen av Laconia

Inlägg av liljen » 31 december 2011, 11:17

Såg häromdagen en tvådelars miniserie på SVTplay som handlar om en tysk ubåt som angriper det brittiska passagerarfartyget Laconia i Atlanten utanför Afrika. Inledningsvis följer man separat den tyska ubåtsbesättningen och Laconias passagerare som består av civilister, några brittiska soldater och en stor kontingent italienska krigsfångar som vaktas av polska soldater. När sedan Laconia Laconia sänkts förstår Ubåtsbesättningen snart att det inte var en vanlig trupptransport man angripit och ställs inför ett val.

Del 1 kan ses här:

http://svtplay.se/v/2659817/sankningen_ ... 688,1,f,-1

Tyckte den var ganska bra, även om man säkert lätt kunde klippt ner det hela med minst en kvart. Gillar man "das Boot" är det här ett måste. Vissa scener ger lite samma känsla. Realismen är tydlig och det känns ganska välgjort och är ju faktiskt baserat på en verklig händelse: http://en.wikipedia.org/wiki/Laconia_incident
Läs dock inte först om ni tänker se serien eftersom mycket troget följer det verkliga förloppet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Re: Sänkningen av Laconia

Inlägg av sonderling » 2 januari 2012, 12:31

Gick den på SVT?
Fan det måste jag ha missat.

Sonderling

SVTplay i all ära men det blir så liten bild om man har en liten lapptopp.

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 7 januari 2012, 22:17

Jag såg reprisen på tv i morse och gillade verkligen den. Del två visas i morgon 14:00. Den finns även tillgänglig på SVTPlay några veckor till.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 9 januari 2012, 07:46

Ja jag såg slutet. :cry: Fan vad sur jag blev, funderade på att maila svt och klaga på den dåliga marknadsföreingen men jag vet redan vad svaret kommer bli:
Den finns även tillgänglig på SVTPlay några veckor till
.

Den finns också att köpa på Amazon vilket är nog det alternativet jag kommer att välja.

Sonderling

Användarvisningsbild
mielo
Medlem

Inlägg av mielo » 11 januari 2012, 19:25

Är det någon som vet hur Vichy-Frankrike gjorde med engelsmännen de räddade? Släppte man iland dem i exempelvis Gibraltar, eller blev de internerade under resten av kriget?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 12 januari 2012, 09:45

mielo skrev:Är det någon som vet hur Vichy-Frankrike gjorde med engelsmännen de räddade? Släppte man iland dem i exempelvis Gibraltar, eller blev de internerade under resten av kriget?
Jag har inte sett filmen men vad jag förstått så utspelar den sig väl under sommer eller hösten 1942 och då är väl Vichy-Frankrikes dagar räknade. Så internering under resten av kriget varade nog inte så länge iallafall. Om de internerades i de nordafrikanskakolonierna som intogs av de allierade november 1942, alltså. Om de placerades i själva Vichy Franrike som ockuperades av Tyskland i November 1942, så fanns väl risken för vidare transport österut.......

Men som sagt jag har inte sett filmen ännu så jag bara spekulerade lite....

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 14 september 2012, 08:39

sonderling skrev:Gick den på SVT?
Fan det måste jag ha missat.

Sonderling

SVTplay i all ära men det blir så liten bild om man har en liten lapptopp.
Eftersom jag var även missade reprisen i somras, så beslöt jag att köpa DVD:n och se den på 70årsdagen. Filmen är klart sevärd även om jag tyckte skådespeleriet var lite ojämnt (kunde man inte gjort amrisarna lite mer stereotypa? :D )
Man får med en 30 minuters dokumentär också (som jag inte sett ännu.)

Historien var ju smått otrolig så jag var tvungen att kolla upp den på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Laconia_incident

(I wikipedia artikeln så talas det om en av de överlevande som som internerades två månader i Africa, det var så länge som Vichy Frankrike hade kvar att leva? Ja som svar eller ledtråd till tidigare frågeställning.)

Mer om filmen: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sinking_of_the_Laconia

Sonderling

Skriv svar