Quiz: Finlands historia

Esa K
Medlem

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 5 september 2011, 21:26

Visst är det så, att bildernas syfte var att ge svaret Sam Sihvo och (enligt undertecknad världens vackraste marsch) "Muistoja Pohjolasta" – "Minnen från Norden"! Marschen S. Sihvo komponerade på "Jägarnas" utbildningsläger i Lockstedt 1917 (månne längtade han hem).
USB-minnets syfte i bildgåtan var ju att ge ordet "minne", och sista bilden är ju försäkringsbolaget Pohjolas hus i Helsingfors (Pohjola = Norden). Och den första bilden är mycket riktigt Kungliga Preussiska Jägarbataljon 27:s musikkår som grundades av Sam Sihvo (som för övrigt var bror till tre andra jägare Sihvo; Aarne slutade som genera av infanteriet, Jussi som generalmajor, och lillebror Ilmari som kapten). Samis karriär blev inte som hans bröders, utan han ägnade sig efter frihetskriget åt författarskap och komponerande, och dog en traditionellt (tragisk) konstnärsbohems död – lunginflamation i ett utkylt hus.
Så, Stellan B tog detta jag trodde skulle vara en större utmaning på under en halvtimme, så ett stort Grattis, och, Stellan, dirigerar vidare....

mvh

Esa K

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 5 september 2011, 21:54

Nja, jag är en av de större beundrarna av Finland och det finska folket (såväl purfinnar som svenskoliner). Ett sunt folk som för sitt land och dess välstånd framåt enligt beprövade recept istället för som i Sverige experimentera vilt med nationens välbefinnande. Men här är inte forum att tala politik, utan finsk historia.

Det var en listig fråga. USB-minnet var för mig steg 1. Därefter musikkåren, som jag kände igen. Till slut texten på huset. Då kunde jag höra den mäktiga och oerhört typiskt finska och vackra marschen ljuda för mitt inre öra.

Så frågan är: Under VK 2 ingick ånglok i den svenska hjälpen till Finland. Vilken typ?

hasse lindquist
Medlem

Inlägg av hasse lindquist » 6 september 2011, 00:37

1942 sålde SJ ett antal Ta-lok till Finland.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 6 september 2011, 00:41

Ja, det var inte så många. Men Richmondbyggda Ta fick nytt littra in Finland och töffade på. Liksom du kan göra.

hasse lindquist
Medlem

Inlägg av hasse lindquist » 6 september 2011, 00:58

Våren 1940 inledde Finland och Sovjetunionen förhandlingar i Stockholm om vapenstillestånd. Vad hette den sovjetiska representanten vid detta tillfälle?

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 6 september 2011, 11:53

Aleksandra Kollontaj...

mvh

Esa K

hasse lindquist
Medlem

Inlägg av hasse lindquist » 6 september 2011, 13:33

Rätt svar Esa! Världsdamen Aleksandra (obs stavningen) Kollontaj, var under många år den mest framträdande diplomaten vid sovjetiska ambassaden i Stockholm.
Pinnen i quizstafetten går nu till Dig!
Senast redigerad av 1 hasse lindquist, redigerad totalt 6 gånger.

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 6 september 2011, 15:52

Ehhhrmmm... Elsa 8-) Men då jag tror att det ändå är undertecknad som avses, så tackar han och frågar vidare...

i pince nez.jpg
i pince nez.jpg (2.9 KiB) Visad 503 gånger
...vem är denna dam från tiden då förra seklet var kort...???

mvh

Esa K

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 6 september 2011, 16:26

Bilagor
edith.jpg
edith.jpg (11.08 KiB) Visad 490 gånger

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 6 september 2011, 16:44

Japp, Edith Södergran det, och det här gick ju också på dryga halvtimmen att lista ut, dessutom illustrerad med en av de ledtrådar jag hade i beredskap, att hon figurerat som motiv på ett finskt frimärke (som för övrigt man kan undra över att varför skaparen av frimärket, som uppenbarligen utgått från fotografiet, gjort henne så snipig istället för småmystiskt inåtvänt leende som på fotot?). Så ett Grattis till Schwemppa som här nu ges fritt utlopp för sin poetiska ådra...

mvh

Esa K

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 6 september 2011, 16:55

Tackar. :) Här har vi en herre med många strängar på sin lyra, poesi är dock inte direkt en av dem. Likt en sentida Lönnrot drog han land och rike runt - och dokumenterade, ja vad, och främst med vad? Vem kan det vara?
Bilagor
mångsysslare.jpg

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 6 september 2011, 23:28

Efter lite funderande inom vilken genre etc etc det skulle kunna handla om, så har jag fastnat för att detta måste vara natur, kultur osv osv fotografen med mera, med mera I. K. Inha...

http://www.uppslagsverket.fi/bin/view/U ... IntoKonrad

mvh

Esa K

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 7 september 2011, 09:32

Korrekt, fotografen som sade sig med cykel ha besökt varenda socken i det dåtida Finland. Hans fotografier av landskap, dagligt liv, stadsvyer mm. från det sena 1800-talet är en kulturhistorisk skattkammare. Ett google-bildsvep talar för sig själv:

http://www.google.fi/search?q=i+k+inha& ... d=0CDYQsAQ

Esa K dokumenterar nästa. :)

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 7 september 2011, 11:04

Tackar, tackar. Och ja, Inhas livsverk är en absolut fantastisk kulturhistorisk skatt som ger inblickar i en värld som ej längre är...

..och nu, en ny fråga.

Vad ihågkomms här:
i parken.JPG
i parken.JPG (20.83 KiB) Visad 452 gånger
...???

mvh

Esa K

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 7 september 2011, 22:56

En ledtråd då:

Minnet är inte bara hugget i sten, det är omsjunget också...

mvh

Esa K

Låst