Quiz: Finlands historia
Re: Quiz: Finlands historia
Visst är det så, att bildernas syfte var att ge svaret Sam Sihvo och (enligt undertecknad världens vackraste marsch) "Muistoja Pohjolasta" – "Minnen från Norden"! Marschen S. Sihvo komponerade på "Jägarnas" utbildningsläger i Lockstedt 1917 (månne längtade han hem).
USB-minnets syfte i bildgåtan var ju att ge ordet "minne", och sista bilden är ju försäkringsbolaget Pohjolas hus i Helsingfors (Pohjola = Norden). Och den första bilden är mycket riktigt Kungliga Preussiska Jägarbataljon 27:s musikkår som grundades av Sam Sihvo (som för övrigt var bror till tre andra jägare Sihvo; Aarne slutade som genera av infanteriet, Jussi som generalmajor, och lillebror Ilmari som kapten). Samis karriär blev inte som hans bröders, utan han ägnade sig efter frihetskriget åt författarskap och komponerande, och dog en traditionellt (tragisk) konstnärsbohems död – lunginflamation i ett utkylt hus.
Så, Stellan B tog detta jag trodde skulle vara en större utmaning på under en halvtimme, så ett stort Grattis, och, Stellan, dirigerar vidare....
mvh
Esa K
USB-minnets syfte i bildgåtan var ju att ge ordet "minne", och sista bilden är ju försäkringsbolaget Pohjolas hus i Helsingfors (Pohjola = Norden). Och den första bilden är mycket riktigt Kungliga Preussiska Jägarbataljon 27:s musikkår som grundades av Sam Sihvo (som för övrigt var bror till tre andra jägare Sihvo; Aarne slutade som genera av infanteriet, Jussi som generalmajor, och lillebror Ilmari som kapten). Samis karriär blev inte som hans bröders, utan han ägnade sig efter frihetskriget åt författarskap och komponerande, och dog en traditionellt (tragisk) konstnärsbohems död – lunginflamation i ett utkylt hus.
Så, Stellan B tog detta jag trodde skulle vara en större utmaning på under en halvtimme, så ett stort Grattis, och, Stellan, dirigerar vidare....
mvh
Esa K
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Nja, jag är en av de större beundrarna av Finland och det finska folket (såväl purfinnar som svenskoliner). Ett sunt folk som för sitt land och dess välstånd framåt enligt beprövade recept istället för som i Sverige experimentera vilt med nationens välbefinnande. Men här är inte forum att tala politik, utan finsk historia.
Det var en listig fråga. USB-minnet var för mig steg 1. Därefter musikkåren, som jag kände igen. Till slut texten på huset. Då kunde jag höra den mäktiga och oerhört typiskt finska och vackra marschen ljuda för mitt inre öra.
Så frågan är: Under VK 2 ingick ånglok i den svenska hjälpen till Finland. Vilken typ?
Det var en listig fråga. USB-minnet var för mig steg 1. Därefter musikkåren, som jag kände igen. Till slut texten på huset. Då kunde jag höra den mäktiga och oerhört typiskt finska och vackra marschen ljuda för mitt inre öra.
Så frågan är: Under VK 2 ingick ånglok i den svenska hjälpen till Finland. Vilken typ?
-
hasse lindquist
- Medlem
1942 sålde SJ ett antal Ta-lok till Finland.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ja, det var inte så många. Men Richmondbyggda Ta fick nytt littra in Finland och töffade på. Liksom du kan göra.
-
hasse lindquist
- Medlem
Våren 1940 inledde Finland och Sovjetunionen förhandlingar i Stockholm om vapenstillestånd. Vad hette den sovjetiska representanten vid detta tillfälle?
Aleksandra Kollontaj...
mvh
Esa K
mvh
Esa K
-
hasse lindquist
- Medlem
Rätt svar Esa! Världsdamen Aleksandra (obs stavningen) Kollontaj, var under många år den mest framträdande diplomaten vid sovjetiska ambassaden i Stockholm.
Pinnen i quizstafetten går nu till Dig!
Pinnen i quizstafetten går nu till Dig!
Senast redigerad av 1 hasse lindquist, redigerad totalt 6 gånger.
Ehhhrmmm... Elsa
Men då jag tror att det ändå är undertecknad som avses, så tackar han och frågar vidare...
...vem är denna dam från tiden då förra seklet var kort...???
mvh
Esa K
...vem är denna dam från tiden då förra seklet var kort...???
mvh
Esa K
- Bilagor
-
- edith.jpg (11.08 KiB) Visad 485 gånger
Japp, Edith Södergran det, och det här gick ju också på dryga halvtimmen att lista ut, dessutom illustrerad med en av de ledtrådar jag hade i beredskap, att hon figurerat som motiv på ett finskt frimärke (som för övrigt man kan undra över att varför skaparen av frimärket, som uppenbarligen utgått från fotografiet, gjort henne så snipig istället för småmystiskt inåtvänt leende som på fotot?). Så ett Grattis till Schwemppa som här nu ges fritt utlopp för sin poetiska ådra...
mvh
Esa K
mvh
Esa K
Tackar.
Här har vi en herre med många strängar på sin lyra, poesi är dock inte direkt en av dem. Likt en sentida Lönnrot drog han land och rike runt - och dokumenterade, ja vad, och främst med vad? Vem kan det vara?
Efter lite funderande inom vilken genre etc etc det skulle kunna handla om, så har jag fastnat för att detta måste vara natur, kultur osv osv fotografen med mera, med mera I. K. Inha...
http://www.uppslagsverket.fi/bin/view/U ... IntoKonrad
mvh
Esa K
http://www.uppslagsverket.fi/bin/view/U ... IntoKonrad
mvh
Esa K
Korrekt, fotografen som sade sig med cykel ha besökt varenda socken i det dåtida Finland. Hans fotografier av landskap, dagligt liv, stadsvyer mm. från det sena 1800-talet är en kulturhistorisk skattkammare. Ett google-bildsvep talar för sig själv:
http://www.google.fi/search?q=i+k+inha& ... d=0CDYQsAQ
Esa K dokumenterar nästa.
http://www.google.fi/search?q=i+k+inha& ... d=0CDYQsAQ
Esa K dokumenterar nästa.
Tackar, tackar. Och ja, Inhas livsverk är en absolut fantastisk kulturhistorisk skatt som ger inblickar i en värld som ej längre är...
..och nu, en ny fråga.
Vad ihågkomms här:
...???
mvh
Esa K
..och nu, en ny fråga.
Vad ihågkomms här:
...???
mvh
Esa K
En ledtråd då:
Minnet är inte bara hugget i sten, det är omsjunget också...
mvh
Esa K
Minnet är inte bara hugget i sten, det är omsjunget också...
mvh
Esa K