Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Skriv svar
Nord
Medlem
Kontakt:

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av Nord » 24 augusti 2011, 18:00

tryggve skrev:
Nord skrev:Mångrus tog ju även ryssrna hem, men inte har väl de varit på månen för det?
Sant. Men USA har plockat hem ca 1000 ggr mer material än vad ryssarna har gjort. Har de inte gjort det i Apolloprojektet så måste de ha gjort det på annat sätt, som inte har märkts. DEt blir mer komplicerar och kräver fler förklaringar. Dessutom så låg (vad jag förstår) Sovjet före USA i teknologi för obemannade rovers/sonder vid denna tid.

Var det inte Apolloprojektet som hämtade hem detta så får man väl visa vilka andra obemannade expeditioner som det var. O s v, os v. :-)
Nord skrev: Youtube filmerna du nämner ligger på Nasas sida, det är där man hämtar dem, duger inte Nasas filmer för dig som bevis? Hur ska man då kunna påvisa att man var där, då detta är den tyngsta bevisningen för att de just varit där.
Jag syftade på MC:s Youtubefilm/filmer i början på denna tråd. Kanske var lite oklar.
Nord skrev: För mig räcker det med att jag inte hittar saker som pekar på direkt motsatsen. Jag har som sagt precis som ni varit "Nasafrälst" men har nu på slutet försökt tänka lite själv, och faktiskt i detaljer granskat det material som Nasa har på sin hemsida bl.a. Det tar mkt tid, och det kräver att man är beslutsam, så kika du också som kommer vi nog mötas framöver i den här frågan.
Tack för svaret. Undrar om du inte skulle spara rätt mycket tid på att kanske först fundera över vad det är du vill ha för bevis. Men det beror ju på hur viktigt detta är för dig, ser du det mest som en kul grej så...
Nå, gillar man att titta på Månbilder så kan ju det vara kul, men för egen del så har jag inte tiden att avvara, och jag har också ärligt talat lite svårt att riktigt förstå vad poängen skulle vara för min del. Men jag är väl indoktrinerad.

Jag tycker att denna tråd är riktigt skoj, jag gillar att vi har tagit ner nivån till en lite trevligare läge.

Jag vill inte några specifika bevis alls, jag vill veta sanningen. Jag inbillar mig inte heller att jag kommer att få fram den, varken här eller i nått annat forum. Jag deltar inte och har inte deltagit i liknande forum innan. Detta är första ggn jag debatterar månlandningen. Jag lär mig däremot en del, och det är skoj att undersöka bilderna och se vad det ger.

Fick jag önska nått här, så skulle det vara att ni andra som sitter med en massa kunskap också tyckt att det va skoj, så gjorde vi detta tillsammans istället för att kasta skit på varann.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 augusti 2011, 18:06

Nord skrev:Det du skriver här stämmer inte riktigt Björn. Jag har inte flyttat fokus eller frågor, tvärtom så har jag postat dem flera ggr för att bumpa dem, har du sett ett enda underbyggt svar på detta? I så fall var vänlig och visa på det för jag måste ha missat dem då.
Jag skrev inlägget i all hast innan jag skulle till jobbet, så det var lite orättvist att klumpa ihop dig med MC. Du har trots allt visat dig villig att omvärdera fototolkningar, och har även ifrågasatt MC:s påståenden.
Nord skrev:Vilka sakargument har förts fram förutom de som jag har presenterat? Inte ett enda trovärdigt svar har jag erhållit.
"Trovärdigt" är väl ändå något som är i betraktarens öga. Precis som flertalet inte anser MC:s påståenden vara trovärdiga, så har MC och du svårt att ta er till de rimlighetsargument som anförts.
Nord skrev:Om man nu tycker att det är så jobbigt, varför har man då hoppat in i tråden och börjat diskutera detta på sin fritid?
Masochism?
Nord skrev:Min uppfattning är att det var skoj att hacka på MC, se trådens början fram till nu. Sen när jag började presentera lite svårare frågor, så blev det inte lika skoj för dem vars agenda endast verkar ha varit att ha rätt. Min agenda är inte att ha rätt i sak, utan att närma mig sanningen, eller i vart fall en sanning som jag kan ta till mig. Så om vi nu har någon som orkar förklara med underbyggda fakta att jag har fel, så skulle jag bli glad över det.
Med tanke på att du hoppade in i den här tråden efter att inte ha skrivit ett enda inlägg på över fem år, så verkar det som om du inte följt andra diskussioner som MC startat, och där hans konspirationsteoretiska och revisionistiska tankegångar resulterat i liknande debatter. Du har ju själv reagerat över några av hans mer exotiska påståenden.
Nord skrev:Du talar om foliehattar, jag tror kanske att det är ni som har dem på, eftersom ni inte lyckas släppa in andra tankar än de ni hade när ni började debatten. Samtal borde leda till att man vill ha nya infallsvinklar, men i detta fall är det ju helt uppenbart att så inte är fallet från eran sida, varför?
När "kompromotterande" foton på träningsanläggningar och -områden samt simulatorer presenteras som "bevis" på att månlandningarna var fejkade, och vi pekar på att det vore korkat att - om det vore en bluff - inte hemlighålla och sedan förstöra sådana anläggningar, så förbigås det med tystnad. Faktum är att det gjordes tio Saturn V-uppskjutningar, varav sex stycken resulterade i månlandningar. Åtta av dem innebar att man rundade Månen. Hela den apparat som skulle krävas för att fejka allt detta skulle vara astronomisk! Om raketstegen kraschade i Atlanten borde det ha observerats, annars skulle det ha gått rykten om att MIB:ar på amerikanska fartyg kört bort sjöfarande i nedslagsområdena.

Jag skulle vilja se hur mythcracker och du skulle klara er på VoF:s forum. Där finns det en högre andel medlemmar med akademiska utbildningar som bättre skulle kunna skjuta hål på månbluffsbluffen.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2011, 18:15

Nord skrev: Jag tycker att denna tråd är riktigt skoj, jag gillar att vi har tagit ner nivån till en lite trevligare läge.

Jag vill inte några specifika bevis alls, jag vill veta sanningen. Jag inbillar mig inte heller att jag kommer att få fram den, varken här eller i nått annat forum. Jag deltar inte och har inte deltagit i liknande forum innan. Detta är första ggn jag debatterar månlandningen. Jag lär mig däremot en del, och det är skoj att undersöka bilderna och se vad det ger.

Fick jag önska nått här, så skulle det vara att ni andra som sitter med en massa kunskap också tyckt att det va skoj, så gjorde vi detta tillsammans istället för att kasta skit på varann.
Tråden fick en något olycklig start, och blev rätt spretig, det var nog det som är problemet.

Så länge man får ut något av tråden så är det ju positivt. Har i alla fall hittat en del kul bloggar och sidor tack vare denna diskussion. Och lärt mig en del också.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2011, 18:16

B Hellqvist skrev: Jag skulle vilja se hur mythcracker och du skulle klara er på VoF:s forum. Där finns det en högre andel medlemmar med akademiska utbildningar som bättre skulle kunna skjuta hål på månbluffsbluffen.
Lite märkligt att Månlandingarna inte har varit uppe till diskussion där, faktiskt. För det har de väl inte?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 24 augusti 2011, 18:20

Jodå, kolla i tråden om 9/11 2001, de finns med där...

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 24 augusti 2011, 18:22

spett skrev:

Bild

Förtjusande när du noga förklarar vad som händer och det är inte vad man ser.
I filmen hör man : Contact, Stop
Sedan slutar dammet flyga eftersom motorn är avslagen och så hör man: Bom
Som markerar landning.
Eller hur ?

Nej, vid 3:34 säger man contact, stop. 3:38 ser man det sista gruset och dammet yra omkring, det gör 4 sekunder efter att de tagit mark. 4 sekunder är lång tid, och borde således skapat damm på fötterna. Lika förtjusande är det att höra att du har så otroligt fel, och nu kan alla hoppa in på länken, hoppa fram till 3:34 och 3:38, och avgöra själva.

spett skrev:Förresten ser man på bilden att guldfolie har blåst bort
Det verkar väl troligt om man startar en jetmotor där?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 24 augusti 2011, 18:26

Nord skrev:
millgard skrev:Att "stå upp" i diskussionen är fullständigt meningslöst när inte diskussionen följer någon vedertagen metod för argument och motargument. De som ifrågasätter att månlandningen skett har inte fört fram ett enda argument för att den inte skett, bara en mängd "misstänkta" fenomen som säkert verkar lite knepiga men som inte utgör grund för att ifrågasätta hela projektet, exempelvis att Armstrong biter sig i läppen på en presskonferens. Kom igen nu.
Det var inte för att han bet sig i läppen, det har väl ingen påstått. Jag har frågat många ggr förut, vad menar han med det hölje som döljer sanningen? Och vilken sanning skulle detta kunna vara då? En sanning i sammanhanget kring månfärder, vad skulle det kunna vara? Men du uppvisar ingen vilja att veta, bara att slå ifrån dig, och komma med trams.
Kan han måhända avse belackarna och deras lögner? Om man gjort världens längsta resa och får höra folk ifrågasätta hela ens berättigande, vilket det ju handlar om, kan man nog bli rätt trött på det.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2011, 18:29

millgard skrev:Jodå, kolla i tråden om 9/11 2001, de finns med där...
Ah. Samt i betraktelsetrådar också. Huga!

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 24 augusti 2011, 18:31

Nord skrev:
spett skrev: Förtjusande när du noga förklarar vad som händer och det är inte vad man ser.
Som markerar landning.
Eller hur ?

Nej, vid 3:34 säger man contact, stop. 3:38 ser man det sista gruset och dammet yra omkring, det gör 4 sekunder efter att de tagit mark. 4 sekunder är lång tid, och borde således skapat damm på fötterna. Lika förtjusande är det att höra att du har så otroligt fel, och nu kan alla hoppa in på länken, hoppa fram till 3:34 och 3:38, och avgöra själva.

spett skrev:

När vi vet att du har tittat på timmar av film och granskat hektar av bilder så är det ingen som tror att du inte vet vad "Contact" betyder.
Dysan är ungefär 2 meter från marken när motorn slås av, man var orolig för stenskott.

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 24 augusti 2011, 18:36

Markus Holst skrev:
Nord skrev:
millgard skrev:Att "stå upp" i diskussionen är fullständigt meningslöst när inte diskussionen följer någon vedertagen metod för argument och motargument. De som ifrågasätter att månlandningen skett har inte fört fram ett enda argument för att den inte skett, bara en mängd "misstänkta" fenomen som säkert verkar lite knepiga men som inte utgör grund för att ifrågasätta hela projektet, exempelvis att Armstrong biter sig i läppen på en presskonferens. Kom igen nu.
Det var inte för att han bet sig i läppen, det har väl ingen påstått. Jag har frågat många ggr förut, vad menar han med det hölje som döljer sanningen? Och vilken sanning skulle detta kunna vara då? En sanning i sammanhanget kring månfärder, vad skulle det kunna vara? Men du uppvisar ingen vilja att veta, bara att slå ifrån dig, och komma med trams.
Kan han måhända avse belackarna och deras lögner? Om man gjort världens längsta resa och får höra folk ifrågasätta hela ens berättigande, vilket det ju handlar om, kan man nog bli rätt trött på det.
OM man förstår något av engelska språket, så förstår man vad han menar.

Jag tar det igen, lite långsammare denna ggn ;)

"Vi har bara lyckats göra början, vi lämnar mycket ogjort till er, det finns stora bedrifter att göra för de som kan avlägsna sanningens skyddande hölje."

På vilket sätt skulle han men belackarna? Jag blir väldigt förvånad över din uppfattning om denna mening, trodde först att du skojade, men för säkerhets skull tog jag om det.

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 24 augusti 2011, 18:38

spett skrev:
Nord skrev:
spett skrev: Förtjusande när du noga förklarar vad som händer och det är inte vad man ser.
Som markerar landning.
Eller hur ?

spett skrev:

När vi vet att du har tittat på timmar av film och granskat hektar av bilder så är det ingen som tror att du inte vet vad "Contact" betyder.
Dysan är ungefär 2 meter från marken när motorn slås av, man var orolig för stenskott.

Vad är din förklaring till att man ser att dammet yr vid 3:38?

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 24 augusti 2011, 19:18

Sen går vi in på nått annat, som endast kommer ner till vad jag anser rimligt. Det betyder ingenting mer än det jag säger.

Jag har varit i en del situationer som har varit farliga både privat och i tjänst. Innan man ska iväg är man hyffsat taggad, och tjoar runt, detsamma gäller efteråt när spänningarna släpper. MEN när det väl gäller, då man vet att livet är på spel, ja då håller man inte på så. Jag har iaf inte träffat på nån som gjort det hittills. Att sparka boll med en sten, med vetskapen om att om dräkten får minsta hål eller reva, så är man rökt, det gör man normalt inte. De säger också i en film från Nasa, att om det blir minsta lilla hål i dräkten, ja då är det slut.

Här ser ni fotbollsfilmen.
http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... pvlzyeIkog

Här ser ni grabbarna som just här befinner sig i den mest ogästvänliga och farliga miljö som människan utsatts för, ser det ut och låter så?
http://www.youtube.com/watch?v=wo3-fuYKWB4

Just denna kille kanske inte brydde sig alls om faran, så det är absolut inget bevis. Jag däremot visar på en massa indicier. Och har man en hel drös med indicier, ja, då kan även en domstol döma på det.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 augusti 2011, 19:32

Nord skrev:Och har man en hel drös med indicier, ja, då kan även en domstol döma på det.
En sovjetisk domstol? :)
Judge: Mr. Hutz w've been in here for four hours. Do you have any evidence at all?
Hutz: Well, Your Honor. We've plenty of hearsay and conjecture. Those are kinds of evidence.

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 24 augusti 2011, 19:33

Hexmaster skrev:
Nord skrev:Och har man en hel drös med indicier, ja, då kan även en domstol döma på det.
En sovjetisk domstol? :)
Judge: Mr. Hutz w've been in here for four hours. Do you have any evidence at all?
Hutz: Well, Your Honor. We've plenty of hearsay and conjecture. Those are kinds of evidence.
Inte alls, det finns tillfällen man har dömt folk till mord utan ha något lik.

Du hittar vad jag menar här:
http://svt.se/2.140598/1.2227401/kan_ma ... a_indicier

Leif GW Persson svarar:

"Flera indicier tillsammans kan användas för att styrka ett påstående, men det är upp till rätten att göra en rimlig bedömning. Det måste vara ställt utom allt rimligt tvivel att ett brott har begåtts."

Jag menar att om USA säger sig ha landat på månen, så skall det vara ställt utom allt rimligt tvivel.

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 24 augusti 2011, 19:49

Nord skrev:Jag har varit i en del situationer som har varit farliga både privat och i tjänst. Innan man ska iväg är man hyffsat taggad, och tjoar runt, detsamma gäller efteråt när spänningarna släpper. MEN när det väl gäller, då man vet att livet är på spel, ja då håller man inte på så. Jag har iaf inte träffat på nån som gjort det hittills. Att sparka boll med en sten, med vetskapen om att om dräkten får minsta hål eller reva, så är man rökt, det gör man normalt inte. De säger också i en film från Nasa, att om det blir minsta lilla hål i dräkten, ja då är det slut.
Då antyder du att inga flygolyckor har inträffat därför att piloten har larvat sig.

Kan du också erkänna att du vet skillnaden mellan Contact och landning.

Skriv svar