Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Skriv svar
Nord
Medlem
Kontakt:

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av Nord » 22 augusti 2011, 16:21

Ben skrev:För att slippa läsa igenom hela diskussionen:

Är alltså påståendet att vare sig Apollo 11, 12, 14, 15, 16 eller 17 landade på månen? Och att ingen av dem (plus Apollo 8, 9 10 & 13) någonsin lämnade jordatmosfären?

På vilken sida i diskussionen kan man i så fall finna länkar till suspekta filmupptagningar från samtliga dessa uppskjutningar?
I mitt fall är jag inte militant Hoaxteoretiker, även om jag kände att jag fick napp inatt.. :) Det visade sig vara ett bottennapp...

I korthet rör sig min del av detta kring bilderna, jag tycker att det finns berättigade frågor kring hur det kan se ut som det gör i bilderna. Jag har försökt vara tydlig med att bilderna kan vara felaktiga utan att det betyder att allt är bluff. Problemet är att jag aldrig varit på månen och vet hur det ska se ut. Detsamma gäller alla andra här också, de tror blint på vad andra har sagt och säger. Min personliga drivkraft i detta är att försöka utröna om det hade gått att bluffa till sig detta, och jag har kommit fram till att jag tror att de har kunnat det, men jag finner inga bevis för att det verkligen är så.

Nu till bilderna som jag undrar över i repris, så du slipper leta:

Skuggorna bakom astronauten går ihop, en omöjlighet med bara en ljuskälla, men man ser inte vad som gör att det går ihop, det kan ha sin naturliga förklaring.

Bild

Reflexen i vänstra hörnet är knepig men kan mkt väl var naturlig i en miljö utan atmosfär.

Bild

I denna så har vi flera riktningar på skuggorna som verkar orimliga.
Jag har inget svar på denna ännu, men finns kanske någon teknisk förklaring som jag inte stött på.

Bild

I original:
Bild

Sen har jag haft stora problem med att ta till mig denna bild, främst pga. att astronauten tycks bada i ljus, dels för att även området i mitten av hjälmvisiret också gör det. För mig som fotograf ser det ut som 2 områden upplysta med lampor, vilket Nasa förnekar, och säger sig inte haft med sig. Vidare ser linsöverstrålningen i form av de 2 ljusa prickarna vänster uppe i bild märkliga ut. Jag har dragit en röd linje genom dem. De ser inte inte ut som det brukar göra när man har med solen att göra. Reflexerna brukar avbilda sig efter ljuskällan, alt. ger en hexagonlinknande ljusfläck likt den du ser i denna bild i området kring den vita flaggan till vänster i bild. Dessa ljusreflexer ser istället ut som en lampa, men et bevisar ju ingenting. Jag har stött på dem i massor av Nasabilder som jag gått igenom, och kan vara just så som det ser ut om man fotar i solljus i avsaknad av atmosfär.

Bild

Bild i orginal:

Bild

En del har hävdat att visiret gör så att det ser ut som om ljuset bildar en fläck i mitten av visiret, orsakat av dess välvda form, men eftersom vi ser samma sak bakom denna astronaut så faller den förklaringen. Sen har det hävdats att landaren ger reflex på marken, och då kan det ju vara så att dessa 2 fenomen samspelar så att vi får just 2 fält av de slag som vi ser på bilden.

Bilden och mina linjer nedan förklarar varför det inte kan förhålla sig så.

"Vidare så faller teorin om att det gula området som är klart upplyst skulle bestå i reflexer från landaren.
Om så vore fallet så skulle ljuset, i detta fall åskådliggjort av de röda linjerna framkalla en skugga från astronauten i det gröna området."
Bild
Senast redigerad av 1 Nord, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 22 augusti 2011, 16:24

mythcracker skrev:
millgard skrev:Vilket jag gjort, och kommit fram till att du hela tiden kommer med samma påståenden som tidigare har debunkats både en, två och hundra gånger. Utnötningstaktik funkar inte, ta istället till dig de svar du får.
Jag har inte sett att någon ännu har "debunkat" fartuträkningarna. Upprepar därmed min konkreta fråga, i det här fallet till dig personligen: på sidan 38 i tråden finns en konkret och detaljerad fartanalys. Ser det ut för dig som att Apollo 11 svischar fram i 920 m/s så som NASA påstår? Svara ärligt.

/MC
Ärligt svar: Det går inte att avgöra utifrån de filmer du presenterat. "Ser ut som" duger inte ens som indikation, det säger mer om de egna preferenserna än om fakta.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 22 augusti 2011, 16:31

mythcracker skrev:
Påståendet är att Apollo 11 hade för låg fart efter 108 sekunders flygning (104 m/s mot 920 m/s som NASA säger). Likaså var farten för låg efter 162 sekunders flygning -- de mätningarna är gjorda på en Apollo-raket med okänt nummer och ger ett värde på 970 m/s mot NASA:s deklarerade 2772 m/s (alt. 2400 m/s). Man ser också redan i starten att raketen ligger på en höjd av ca 260 meter när den redan borde ha legat på 311 meters höjd.

Eftersom NASA hade samma raket att tillgå vid samtliga Apollo-expeditionerna -- "Saturn V" -- så är nog svaret, ja, ingen av Apollo 11-17 (den misslyckade Apollo 13-resan inkluderat) flög förmodligen till månen. Den fart som raketerna hade, räckte förmodligen inte ens att föra dem upp i en jordbana. Apollo 8-10 flög förmodligen inte heller runt månen.
/MC

Edit: felaktig länk
Fast om man ska bevisa att Apollo 8 och framåt var fejkade hjälper det ju inte att peka på (ev.) konstigheter i en filmupptagning av Apollo 11:s start. Då måste man ju visa att det finns egendomligheter även när det gäller upptagningar från de andra starterna - i annat fall har man ju på sin höjd bevisat att just Apollo 11 var "fejkad".

Var befann sig astronauterna på Apollo 8-17 i verkligheten, under själva "sändningarna"?

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 22 augusti 2011, 16:37

Alltfort ignorerar MC eller Mythcracker mitt argument att en så långsam raket inte kan balanseras. Den skulle trilla omkull med så litet lyftkraft som påstås.

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 22 augusti 2011, 16:44

spett skrev:Alltfort ignorerar MC eller Mythcracker mitt argument att en så långsam raket inte kan balanseras. Den skulle trilla omkull med så litet lyftkraft som påstås.
Du kan inte mena allvar med ett sådant påstående väl? Du ser ju lika bra som jag att raketen INTE håller 920 m/s -- att farten är BETYDLIGT LÄGRE -- och att raketen fortfarande inte har några problem att hålla uppåtgående kurs. Vadå kan inte balanseras? Den balanserar helt perfekt. Hur kunde den då överhuvudtaget balansera i början när den bara hade farter på 20-30 m/s? Tänk till en gång till!

/MC
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1
Rysslands historia (webbsida): http://russianhistory.orgfree.com
Rossija (forum): http://rossija.forumotion.com
Mythcracker's Weblog: http://mythcracker.wordpress.com

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 22 augusti 2011, 16:52

Om man tänker en gång till då.

En raketmotor har dragkraft, dvs den presterar en viss lyftkraft. Det är inte farten utan kraften som balanserar. En bieffekt av farten är accelerationen vilken innebär att en viss dragkraft ger en viss hastighet efter en viss tid.

Om motorn hade varit så svag att den bara gett 108 m/s efter två minuter (som en Lansen alltså) hade raketen aldrig lämnat marken.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 22 augusti 2011, 17:07

mythcracker skrev:
Påståendet är att Apollo 11 hade för låg fart efter 108 sekunders flygning (104 m/s mot 920 m/s som NASA säger). Likaså var farten för låg efter 162 sekunders flygning -- de mätningarna är gjorda på en Apollo-raket med okänt nummer och ger ett värde på 970 m/s mot NASA:s deklarerade 2772 m/s (alt. 2400 m/s). Man ser också redan i starten att raketen ligger på en höjd av ca 260 meter när den redan borde ha legat på 311 meters höjd.
Är inte 104 m/s (374,4 km i timmen) en egendomligt låg hastighet efter drygt 1 1/2 minuts flygning? En lätt lastad Boeing 777 kan tydligen accelerera från 0 till 100 på ca 6 sekunder - http://www.boeing.com/commercial/777fam ... facts.html

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 22 augusti 2011, 17:16

mythcracker skrev:
spett skrev:Alltfort ignorerar MC eller Mythcracker mitt argument att en så långsam raket inte kan balanseras. Den skulle trilla omkull med så litet lyftkraft som påstås.
Du kan inte mena allvar med ett sådant påstående väl? Du ser ju lika bra som jag att raketen INTE håller 920 m/s -- att farten är BETYDLIGT LÄGRE -- och att raketen fortfarande inte har några problem att hålla uppåtgående kurs. Vadå kan inte balanseras? Den balanserar helt perfekt. Hur kunde den då överhuvudtaget balansera i början när den bara hade farter på 20-30 m/s? Tänk till en gång till!

/MC
Det förklarade jag i det första inlägget i frågan.
Det vet du nog.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 22 augusti 2011, 18:37

Nu har jag läst första inlägget en gång till och fastnade bland annat för detta:
Men nu är det så att Pokrovskij och Popov har räknat på det här utifrån olika bilder och videomaterial och de har kommit fram till att den verkliga hastigheten efter 162 sekunders flygning är endast 970 +- 50 m/s -- vilket är ett medelvärde sammanställt från de tre olika mätmetoderna: 1. mätning av Mach-konen, 2. mätning av hur fort raketen avlägsnar sig från det avstannade rökmolnet som den lämnar bakom sig och 3. hastigheten i förhållande till utkasten efter sidoexplosionerna.

Och med den hastigheten -- 970 m/s -- kommer man förmodligen inte ens upp i rymden, utan rakten kommer att dyka ner i vattnet någonstans i östra Atlanten. Vilket i sin tur skulle innebära att färderna skulle ha varit obemannade.
OK, så raketerna var alltså obemannade och kapslarna dök ned i Atlanten (efter en kort flygtur?). Hur fejkade man då alla landningar? Som jag minns från den tiden var det en ganska stor apparat, med TV-sändningar från nedslagsplatsen & diverse amerikanska fartyg på plats för att ombesörja själva räddningsoperationen. För Apollo 11 var väl t.o.m. president Nixon närvarande ombord på Hornet för att ta emot astronauterna.

Hur fejkar man en operation av den magnituden utan att någon läcker? Och hur går det till? Även en tom kapsel som trillar ner i Stilla Havet måste ju komma någonstans ifrån. Eller var fartygen på plats & Nixon ombord, men utan att det skedde någon landning?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 22 augusti 2011, 18:41

Stilleben skrev:Phil Pollacia är helt okänd som månlandningstvivlare i USA!
mythcracker skrev:
Dalmas skrev:Håller med det är skumt. :? Har kollat runt på flera av de större amerikanska debunkforumena/siterna men ingen nämner hans namn.
Då har du inte letat ordentligt. Här är en länk där hans namn finns omnämnt ihop med information om hans kopplingar till Apolloprogrammet (på sidan 7 i PDF-filen):

http://pdf.plano.gov/parks/newsletters/ ... letter.pdf
VOLUNTEER SPOTLIGHT!
PHIL POLLACIA

Philip F. Pollacia (Phil) is a retired IBM executive. He was born in Houston and reared in Louisiana. His formal education includes a bachelor’s degree from Louisiana Tech and master’s degree from Auburn University, both in mathematics.

Prior to moving to Plano, he and his wife Joyce resided in Houston, Central Texas, Hong Kong, Tokyo and Singapore. Phil began his professional career as a programmer supporting the orbit and re-entry computations associated with the NASA space program. He had the opportunity to be a controller during Gemini 7/5 – the first rendezvous, Gemini 8 – the first emergency re-entry and Apollo 13. After Gemini, he became the IBM lead manager for Apollo, Skylab and Apollo/Soyuz.

He became the marketing/sales leader for IBM in Europe and the Far East. The motivation to move to Plano in 2005 was to be near their six grandchildren. He and Joyce make a point to attend many school and sports events for them.

Phil is quite active in his homeowners association and served as treasurer for two years. Since 2009, he has served as a Community Relations Commission member for the Plano City Council. He found the Plano Senior Recreation Center through a friend at the YMCA. Since he enjoyed teaching and had some computer skills, he volunteered. He currently teaches computer skills at the Center. He enjoys working with other instructors and students to provide the best material for the classes.

Through a special IBM program, he was able to get a grant for the Center that resulted in the purchase of a projector for the Computer Learning Center. Last month he was notified he was to receive the President’s Volunteer Service Award. He and his wife are members of Elizabeth Ann Seton Catholic Church in Plano.

Thank you for all of your contributions, Phil! We are very fortunate to have you on our team of volunteers!
Och även om en person inte finns omnämnd på internet, så betyder det inte att den personen inte existerar. Alla har inte Facebook, alla har inte offentliga telefonnummer, alla är inte med i klubbar där medlemslistorna ligger ute på webben.

Men nu är alltså Phil Pollacia omnämnd, så ni kan släppa det här försöket att misstänkliggöra beräkningar som inte ligger er i smaken. Undrar bara vad ni kommer med nästa gång. :)/MC
Jag förstår att du känner dig trängd då det alltså har fastslagits, vilket f.ö. framgår av länken du återger, att Phil Pollacia är helt okänd som månlandningstvivlare i USA!

Ändå skulle de många tvivlarna där säkert med glädje ta emot hans video. Men istället har han levererat materialet till en rysk vetenskapsman (?) - ja vad skall man tro!?!

Du brukar ju avfärda enstaka vittnesml och videoupptagningen av amerikanen Phil Pollacia är alltså det enda du åberopar, som han alltså själv kan ha fuskat ihop. Det stöds f.ö. inte av andra videoupptagningar och berättelser. -----------------------------
Fortfarande kvarstår alltså mysteriet med att det är den ryske vetenskapsmannen (?) Popov som fått videon av amerikanen Phil Polacia, som alltså själv spelat in den.

Trots att fyrtio år gått från den första månfärden är videon av Phil Polacia fortfarande helt okänd i USA! Tyvärr får man väl säga, för annars hade den väl varit debunkad för länge sen!

Misstankarna om att videon kan vara manipulerad kvarstår alltså. Den borde således undersökas bl.a. för att se om de påstådda hastigheterna överenstämmer med de officiella videoupptagningarna från uppskjutningen!
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 22 augusti 2011, 18:48

Stilleben skrev:Fortfarande kvarstår alltså mysteriet med att det är den ryske vetenskapsmannen (?) Popov som fått videon av amerikanen Phil Polacia, som alltså själv spelat in den.
Fått??? Har du verkligen brytt dig om att kolla var den videon ligger? Den ligger på Phil Pollacias eget konto ute på webben.
Stilleben skrev:Trots att fyrtio år gått från den första månfärden är videon av Polacia fortfarande är helt okänd i USA! Tyvärr får man väl säga, för annars hade väl videon varit debunkad för länge sen!
Känd eller okänd hör inte hit. Filmen däremot gör det.
Stilleben skrev:Misstankarna om att videon kan vara manipulerad kvarstår alltså. Den borde således undersökas bl.a. för att se om de påstådda hastigheterna överenstämmer med de officiella videoupptagningarna från uppskjutningen!
Då är det upp till dig att bevisa det. Filmen ser onekligen äkta ut tills skillnad från NASA:s alla fuskfilmer. Men du har förstås mer förtroende för en som redan ertappats med att ljuga istället för en vars rykte ännu så länge är fläckfritt.

Det är uppenbart vad du är ute efter: när du inte kan motbevisa enkla matematiska uträkningar skall du misstänkliggöra upphovsmannen till filmen eller de som har använt den som grund för sina analyser. Bra försök, men att bara påstå att något är falskt är inget bevis i sig att så är fallet. :-)

/MC
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1
Rysslands historia (webbsida): http://russianhistory.orgfree.com
Rossija (forum): http://rossija.forumotion.com
Mythcracker's Weblog: http://mythcracker.wordpress.com

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 22 augusti 2011, 18:55

millgard skrev:Om man tänker en gång till då.

En raketmotor har dragkraft, dvs den presterar en viss lyftkraft. Det är inte farten utan kraften som balanserar. En bieffekt av farten är accelerationen vilken innebär att en viss dragkraft ger en viss hastighet efter en viss tid.

Om motorn hade varit så svag att den bara gett 108 m/s efter två minuter (som en Lansen alltså) hade raketen aldrig lämnat marken.
Iom att debatten tycks ha hyfsat lite tänker jag gå in i den igen.

Molnhöjden, enligt väderlekstjänsten i Florida var inte 8.000 m, utan 5.000 m när man sköt upp Apollo XI. Det innebär att den om den haft 108 sekunder på dig upp till moltäcket haft en genomsnittlig stighastighet på 46 m/s. Man kan tydligt se när raketen går genom molnslöjorna på 4.300- 5.000 meter. De moln som MCs film visar, visar sannolikt moln i stratosfären. För trots vad MC vill ha det till finns det moln även där.

MC har att förklara:
1. Hur förklarar du att raketens framfart blir så ryckig med dina påstående? Apollo XI accelerade enligt dig 30m/s på de första 7 sekunderna, 70 m/s på de följande 100 sekunderna och sedan 800 m/s de följande 60 sekunderna. Man undrar vad det var som hände? Gick han som satt på gasreglaget på dass strax efter start. Särskilt konstigt blir det med tanke på att en Saturn V eller något annat slags kemisk raket inte kan fås att variera kraften?

2. Hur balanserar man en raket med så svag lyftkraft?
Senast redigerad av 1 Dalmas, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 22 augusti 2011, 18:58

Nord skrev:
Ben skrev:För att slippa läsa igenom hela diskussionen:

Är alltså påståendet att vare sig Apollo 11, 12, 14, 15, 16 eller 17 landade på månen? Och att ingen av dem (plus Apollo 8, 9 10 & 13) någonsin lämnade jordatmosfären?

På vilken sida i diskussionen kan man i så fall finna länkar till suspekta filmupptagningar från samtliga dessa uppskjutningar?
I mitt fall är jag inte militant Hoaxteoretiker, även om jag kände att jag fick napp inatt.. :) Det visade sig vara ett bottennapp...

I korthet rör sig min del av detta kring bilderna, jag tycker att det finns berättigade frågor kring hur det kan se ut som det gör i bilderna. Jag har försökt vara tydlig med att bilderna kan vara felaktiga utan att det betyder att allt är bluff. Problemet är att jag aldrig varit på månen och vet hur det ska se ut. Detsamma gäller alla andra här också, de tror blint på vad andra har sagt och säger. Min personliga drivkraft i detta är att försöka utröna om det hade gått att bluffa till sig detta, och jag har kommit fram till att jag tror att de har kunnat det, men jag finner inga bevis för att det verkligen är så.

Nu till bilderna som jag undrar över i repris, så du slipper leta:

Skuggorna bakom astronauten går ihop, en omöjlighet med bara en ljuskälla, men man ser inte vad som gör att det går ihop, det kan ha sin naturliga förklaring.

Bild

Reflexen i vänstra hörnet är knepig men kan mkt väl var naturlig i en miljö utan atmosfär.

Bild

I denna så har vi flera riktningar på skuggorna som verkar orimliga.
Jag har inget svar på denna ännu, men finns kanske någon teknisk förklaring som jag inte stött på.

Bild

I original:
Bild

Sen har jag haft stora problem med att ta till mig denna bild, främst pga. att astronauten tycks bada i ljus, dels för att även området i mitten av hjälmvisiret också gör det. För mig som fotograf ser det ut som 2 områden upplysta med lampor, vilket Nasa förnekar, och säger sig inte haft med sig. Vidare ser linsöverstrålningen i form av de 2 ljusa prickarna vänster uppe i bild märkliga ut. Jag har dragit en röd linje genom dem. De ser inte inte ut som det brukar göra när man har med solen att göra. Reflexerna brukar avbilda sig efter ljuskällan, alt. ger en hexagonlinknande ljusfläck likt den du ser i denna bild i området kring den vita flaggan till vänster i bild. Dessa ljusreflexer ser istället ut som en lampa, men et bevisar ju ingenting. Jag har stött på dem i massor av Nasabilder som jag gått igenom, och kan vara just så som det ser ut om man fotar i solljus i avsaknad av atmosfär.

Bild

Bild i orginal:

Bild

En del har hävdat att visiret gör så att det ser ut som om ljuset bildar en fläck i mitten av visiret, orsakat av dess välvda form, men eftersom vi ser samma sak bakom denna astronaut så faller den förklaringen. Sen har det hävdats att landaren ger reflex på marken, och då kan det ju vara så att dessa 2 fenomen samspelar så att vi får just 2 fält av de slag som vi ser på bilden.

Bilden och mina linjer nedan förklarar varför det inte kan förhålla sig så.

"Vidare så faller teorin om att det gula området som är klart upplyst skulle bestå i reflexer från landaren.
Om så vore fallet så skulle ljuset, i detta fall åskådliggjort av de röda linjerna framkalla en skugga från astronauten i det gröna området."
Bild
Jag håller med om att första bilden ser jkligt konstig ut. Men är du säker på att det är en skugga och inte en del av utrustningen?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 22 augusti 2011, 19:04

Stilleben skrev:
Phil Pollacia är helt okänd som månlandningstvivlare i USA!
Jag tror att förklaringen till detta är att Pollacia förvisso spelat in videon, men själv inte tvivlar på månlandningarna.
Senast redigerad av 2 Ben, redigerad totalt 22 gång.

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 22 augusti 2011, 19:05

"Jag håller med om att första bilden ser jkligt konstig ut. Men är du säker på att det är en skugga och inte en del av utrustningen?"

Jag är inte säker på någonting, det är det som är hela grejjen. Men hittills har jag hittat svar på allt. Och detta kan kanske vara en del av landaren? Märkligt mörk i så fall. Allra helst som man har hävdat att månens yta lyser upp även baksidan på landaren, men visst kan det kanske vara det. Din gissning är lika bra som min.
Bilagor
336995main_apollo_image_3_428-321mkin.jpg

Skriv svar