I mitt fall är jag inte militant Hoaxteoretiker, även om jag kände att jag fick napp inatt..Ben skrev:För att slippa läsa igenom hela diskussionen:
Är alltså påståendet att vare sig Apollo 11, 12, 14, 15, 16 eller 17 landade på månen? Och att ingen av dem (plus Apollo 8, 9 10 & 13) någonsin lämnade jordatmosfären?
På vilken sida i diskussionen kan man i så fall finna länkar till suspekta filmupptagningar från samtliga dessa uppskjutningar?
I korthet rör sig min del av detta kring bilderna, jag tycker att det finns berättigade frågor kring hur det kan se ut som det gör i bilderna. Jag har försökt vara tydlig med att bilderna kan vara felaktiga utan att det betyder att allt är bluff. Problemet är att jag aldrig varit på månen och vet hur det ska se ut. Detsamma gäller alla andra här också, de tror blint på vad andra har sagt och säger. Min personliga drivkraft i detta är att försöka utröna om det hade gått att bluffa till sig detta, och jag har kommit fram till att jag tror att de har kunnat det, men jag finner inga bevis för att det verkligen är så.
Nu till bilderna som jag undrar över i repris, så du slipper leta:
Skuggorna bakom astronauten går ihop, en omöjlighet med bara en ljuskälla, men man ser inte vad som gör att det går ihop, det kan ha sin naturliga förklaring.
Reflexen i vänstra hörnet är knepig men kan mkt väl var naturlig i en miljö utan atmosfär.
I denna så har vi flera riktningar på skuggorna som verkar orimliga.
Jag har inget svar på denna ännu, men finns kanske någon teknisk förklaring som jag inte stött på.
I original:
Sen har jag haft stora problem med att ta till mig denna bild, främst pga. att astronauten tycks bada i ljus, dels för att även området i mitten av hjälmvisiret också gör det. För mig som fotograf ser det ut som 2 områden upplysta med lampor, vilket Nasa förnekar, och säger sig inte haft med sig. Vidare ser linsöverstrålningen i form av de 2 ljusa prickarna vänster uppe i bild märkliga ut. Jag har dragit en röd linje genom dem. De ser inte inte ut som det brukar göra när man har med solen att göra. Reflexerna brukar avbilda sig efter ljuskällan, alt. ger en hexagonlinknande ljusfläck likt den du ser i denna bild i området kring den vita flaggan till vänster i bild. Dessa ljusreflexer ser istället ut som en lampa, men et bevisar ju ingenting. Jag har stött på dem i massor av Nasabilder som jag gått igenom, och kan vara just så som det ser ut om man fotar i solljus i avsaknad av atmosfär.
Bild i orginal:

En del har hävdat att visiret gör så att det ser ut som om ljuset bildar en fläck i mitten av visiret, orsakat av dess välvda form, men eftersom vi ser samma sak bakom denna astronaut så faller den förklaringen. Sen har det hävdats att landaren ger reflex på marken, och då kan det ju vara så att dessa 2 fenomen samspelar så att vi får just 2 fält av de slag som vi ser på bilden.
Bilden och mina linjer nedan förklarar varför det inte kan förhålla sig så.
"Vidare så faller teorin om att det gula området som är klart upplyst skulle bestå i reflexer från landaren.
Om så vore fallet så skulle ljuset, i detta fall åskådliggjort av de röda linjerna framkalla en skugga från astronauten i det gröna området."