SS-Totenkopf av Rubert Butler

Skriv svar
Konigsberg
Medlem

SS-Totenkopf av Rubert Butler

Inlägg av Konigsberg » 25 mars 2011, 21:51

Ett riktigt lågvattenmärke från SMB. Undermåligt språk, inga kartor, sekundära källor, för mycket av författarens personliga åsikter, inga skildringar från veteraner, mm. Någon mer som läst den? Jag beställde nyligen SMBs bok om Waffen SS i Estland. Håller inte den högra kvalitet dröjer min nästa beställning..

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: SS-Totenkopf av Rubert Butler

Inlägg av B Hellqvist » 26 mars 2011, 11:26

Observera att "SS-Totenkopf" inte är utgiven av SMB, utan av förlaget Fischer & Co (utgivare även av Charles Whitings böcker - det verkar som om det förlaget trålar det lägre skiktet av 2VK-litteraturen). Boken finns hos t.ex. Adlibris och Akademibokhandeln, så det är flera inköpare som borde ha läst först och beställt sedan. Jag var nyfiken på den, men recensionerna på t.ex. Amazon var ganska ljumma, och i bokhandeln säljs boken inplastad. Kan man inte ens bläddra i den börjar man misstänka att det är något förlaget försöker dölja... Boken om estniska Waffen-SS är däremot en exklusiv SMB-produkt, och jag tror att den är mycket bättre (många skildringar från veteraner, foton från personliga album, etc - jag har varit inblandad i boken på ett hörn, så jag vet).

Konigsberg
Medlem

Inlägg av Konigsberg » 27 mars 2011, 19:17

Låter optimistiskt om estniska Waffen-SS. Funderar faktiskt på att åka till Narva-Blå bergen framöver. Lär finnas mycket lämningar från striderna -44 där.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 27 mars 2011, 21:08

Konigsberg skrev:. Lär finnas mycket lämningar från striderna -44 där.
Ja, det är lätt att följa var striderna skedde.
:)

Konigsberg
Medlem

Inlägg av Konigsberg » 27 mars 2011, 21:32

Har du varit där?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 27 mars 2011, 22:00

Konigsberg skrev:Har du varit där?
Ja.
:)

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 27 mars 2011, 22:34

Konigsberg skrev:Ett riktigt lågvattenmärke från SMB. Undermåligt språk, inga kartor, sekundära källor, för mycket av författarens personliga åsikter, inga skildringar från veteraner, mm. Någon mer som läst den? Jag beställde nyligen SMBs bok om Waffen SS i Estland. Håller inte den högra kvalitet dröjer min nästa beställning..
Har läst den och instämmer med kritiken. Kikade samtidigt i bildbandet "Wie ein fels im meer, Kriegsgeschichte der 3. SS-panzerdivision Totenkopf" av Karl Ullrich, som jag läste Butlers bok.

Karl Ullrich var bland annat tillförordnad kommander för 3. SS-panzerdivision Totenkopf i månadsskiftet juni/juli 1944.
http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Ullrich

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 27 mars 2011, 22:35

Konigsberg skrev:Har du varit där?
Estboken är fantastisk. En av de bättre på som getts ut på svenska någonsin. Då jag känner författaren vet jag vilket fenomenalt arbete han har lagt ner på boken och är stolt över att ha mitt namn i författarens tack.

Blå Bergen rekomenderas, finns mycket att titta på. Monument, skyttegravsrester osv. Klart värt ett besök, men läs på ordentlig och ta med bra karta så du kan följa kompanierna! :)

PK
Medlem

Inlägg av PK » 27 mars 2011, 22:40

Ich auch, flera gånger tom. Extra intressant blir det om man har med sig tyska lägeskartor från tiden och kan diskutera stridsförloppet med tidigare kompani- och plutonchefer ur 20.estniska SS-divisionen samt SS-divisionen Nordland.

/PK

PK
Medlem

Inlägg av PK » 27 mars 2011, 22:45

Beträffande böcker om "Totenkopf" råder jag er att införskaffa Wolfgang Vopersas magnifika bokserie om divisionen "Soldaten, Kämpfer, Kameraden" - totalt 8 band i storformat!

/PK

Skriv svar