SS-Totenkopf av Rubert Butler
-
Konigsberg
- Medlem
SS-Totenkopf av Rubert Butler
Ett riktigt lågvattenmärke från SMB. Undermåligt språk, inga kartor, sekundära källor, för mycket av författarens personliga åsikter, inga skildringar från veteraner, mm. Någon mer som läst den? Jag beställde nyligen SMBs bok om Waffen SS i Estland. Håller inte den högra kvalitet dröjer min nästa beställning..
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: SS-Totenkopf av Rubert Butler
Observera att "SS-Totenkopf" inte är utgiven av SMB, utan av förlaget Fischer & Co (utgivare även av Charles Whitings böcker - det verkar som om det förlaget trålar det lägre skiktet av 2VK-litteraturen). Boken finns hos t.ex. Adlibris och Akademibokhandeln, så det är flera inköpare som borde ha läst först och beställt sedan. Jag var nyfiken på den, men recensionerna på t.ex. Amazon var ganska ljumma, och i bokhandeln säljs boken inplastad. Kan man inte ens bläddra i den börjar man misstänka att det är något förlaget försöker dölja... Boken om estniska Waffen-SS är däremot en exklusiv SMB-produkt, och jag tror att den är mycket bättre (många skildringar från veteraner, foton från personliga album, etc - jag har varit inblandad i boken på ett hörn, så jag vet).
-
Konigsberg
- Medlem
Låter optimistiskt om estniska Waffen-SS. Funderar faktiskt på att åka till Narva-Blå bergen framöver. Lär finnas mycket lämningar från striderna -44 där.
Ja, det är lätt att följa var striderna skedde.Konigsberg skrev:. Lär finnas mycket lämningar från striderna -44 där.
-
Konigsberg
- Medlem
Har du varit där?
Ja.Konigsberg skrev:Har du varit där?
Har läst den och instämmer med kritiken. Kikade samtidigt i bildbandet "Wie ein fels im meer, Kriegsgeschichte der 3. SS-panzerdivision Totenkopf" av Karl Ullrich, som jag läste Butlers bok.Konigsberg skrev:Ett riktigt lågvattenmärke från SMB. Undermåligt språk, inga kartor, sekundära källor, för mycket av författarens personliga åsikter, inga skildringar från veteraner, mm. Någon mer som läst den? Jag beställde nyligen SMBs bok om Waffen SS i Estland. Håller inte den högra kvalitet dröjer min nästa beställning..
Karl Ullrich var bland annat tillförordnad kommander för 3. SS-panzerdivision Totenkopf i månadsskiftet juni/juli 1944.
http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Ullrich
Estboken är fantastisk. En av de bättre på som getts ut på svenska någonsin. Då jag känner författaren vet jag vilket fenomenalt arbete han har lagt ner på boken och är stolt över att ha mitt namn i författarens tack.Konigsberg skrev:Har du varit där?
Blå Bergen rekomenderas, finns mycket att titta på. Monument, skyttegravsrester osv. Klart värt ett besök, men läs på ordentlig och ta med bra karta så du kan följa kompanierna!
Ich auch, flera gånger tom. Extra intressant blir det om man har med sig tyska lägeskartor från tiden och kan diskutera stridsförloppet med tidigare kompani- och plutonchefer ur 20.estniska SS-divisionen samt SS-divisionen Nordland.
/PK
/PK
Beträffande böcker om "Totenkopf" råder jag er att införskaffa Wolfgang Vopersas magnifika bokserie om divisionen "Soldaten, Kämpfer, Kameraden" - totalt 8 band i storformat!
/PK
/PK