SS
Re: SS
Vill inte vara petig men säg hellre judiskt blod än jude blod. Jude blod låter illa, mycket illa.Rommel skrev:Var det inte så att när man skulle gå med i SS så kollade de upp släkten, så man inte hade jude blod i släkten??
Om det var så skulle jag vilja ha lite hjälp: hur långt bak i släkten kollade de???
/Rally
- Anders Widén
- Medlem
Jag ursäktar, var inte meningen, ska ändra det genast.Rally skrev:Vill inte vara petig men säg hellre judiskt blod än jude blod. Jude blod låter illa, mycket illa.Rommel skrev:Var det inte så att när man skulle gå med i SS så kollade de upp släkten, så man inte hade jude blod i släkten??
Om det var så skulle jag vilja ha lite hjälp: hur långt bak i släkten kollade de???
/Rally
årtalet 1750 har jag också sett någonstans om jag inte minns helt fel. I Wermacht var man inte lika "sträng".
Det petiga inlägget påminner mig om en frireligös förälder vars barn sade: Mamma jag måste pissa, Mamman svarar med from röst: Säg pinka, det låter bättre.
Mina öron rammlade nästan av!!
Varför låter jude blod illa? Jag anser att det kan man visst säga det utan att det låter illa, precis som med negerboll, vilket är väldigt mumsigt.
/Widén
?Rally skrev:Vill inte vara petig men säg hellre judiskt blod än jude blod. Jude blod låter illa, mycket illa.Rommel skrev:Var det inte så att när man skulle gå med i SS så kollade de upp släkten, så man inte hade jude blod i släkten??
/Rally
Det petiga inlägget påminner mig om en frireligös förälder vars barn sade: Mamma jag måste pissa, Mamman svarar med from röst: Säg pinka, det låter bättre.
Mina öron rammlade nästan av!!
Varför låter jude blod illa? Jag anser att det kan man visst säga det utan att det låter illa, precis som med negerboll, vilket är väldigt mumsigt.
/Widén
Då får du nog ta och plocka upp dem också...för det heter inte heller "negerboll" utan numera chokladboll eller kokosboll. Namnbytet skedde just pågrund av det inte längre var passande att "komiskt" likna en bakelses utseende vid en annan människogrupp (jag gillar inte att använda ras för att beskriva svarta osv).
Man pratar om judendom, judar, något är judiskt, judiska osv. Att använda jude låter något förnedrande eller kanske mer precist nedvärderande.
Detta är min åsikt och jag reagerade på vad Rommel skrev (och han reagerade också i efterhand). Vi kanske kan ta denna diskussion någon annan stans.... det är inte meningen att ta upp plats på denna tråd
/Rally
Man pratar om judendom, judar, något är judiskt, judiska osv. Att använda jude låter något förnedrande eller kanske mer precist nedvärderande.
Detta är min åsikt och jag reagerade på vad Rommel skrev (och han reagerade också i efterhand). Vi kanske kan ta denna diskussion någon annan stans.... det är inte meningen att ta upp plats på denna tråd
/Rally
Vem f*n har bestämt att det heter kokosboll istället för negerboll?Då får du nog ta och plocka upp dem också...för det heter inte heller "negerboll" utan numera chokladboll eller kokosboll. Namnbytet skedde just pågrund av det inte längre var passande att "komiskt" likna en bakelses utseende vid en annan människogrupp (jag gillar inte att använda ras för att beskriva svarta osv).
Om du valt att göra detta namnbytet så håll det för dig själv och kom inte och tillrättavisa oss hur vi skall använda vårt svenska språk!!!
Ordet neger har sitt ursprung i spanskans (?) negro som betyder just svart som du hellre vill kalla denna folkgrupp, vilket är upp till dig givetvis.
För mig är en negerboll en negerboll och inget annat!
- Wolfblitzer
- Medlem
Ärligt talat.. Varför inte.. Står du inte för den du är.. Bara för att det står en polis i närheten kan man itne säja snut då eller.. Jag "lärde" mig att det heter negerboll.. Altså säjer jag negerboll.. Även om han bakom disken är mörk..Mrkos skrev:Jag säger fortfarnde negerboll, o ibland använder jag ordet jude.......jag sympatiserar cock inte med nazister eller rasitster, deklart står det en svart kille bakom disken säger man ju inte "jag vill ha en negerboll"
Håller helt klart med, Jag har alltid som ung sagt negerboll och det tänker jag fortsätta med. 8)Newt skrev:Ärligt talat.. Varför inte.. Står du inte för den du är.. Bara för att det står en polis i närheten kan man itne säja snut då eller.. Jag "lärde" mig att det heter negerboll.. Altså säjer jag negerboll.. Även om han bakom disken är mörk..Mrkos skrev:Jag säger fortfarnde negerboll, o ibland använder jag ordet jude.......jag sympatiserar cock inte med nazister eller rasitster, deklart står det en svart kille bakom disken säger man ju inte "jag vill ha en negerboll"
JAg irriterar mig så på såna som är extrema "anti rasister" de brukar gå för långt. Har till och med hört att en lärare drog ut sladden till mikrofonerna på en skola eftersom de sjöng "du gamla du fria" och det ät ju rasistiskt?
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
-
Flavius Aëtius
- Tidigare medlem