SS

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Lasse
Medlem

SS

Inlägg av Lasse » 23 januari 2003, 20:32

Var det inte så att när man skulle gå med i SS så kollade de upp släkten, så man inte hade judisktblod i släkten??

Om det var så skulle jag vilja ha lite hjälp: hur långt bak i släkten kollade de???
Senast redigerad av 1 Lasse, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 23 januari 2003, 20:48

Tror att de till en början kollade till och med mor/farföräldrarnas mor/farföräldrar. Efterhand när "tillgången" på män blev mindre sänktes kraven. Till vad vet jag inte.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Re: SS

Inlägg av Rally » 23 januari 2003, 20:52

Rommel skrev:Var det inte så att när man skulle gå med i SS så kollade de upp släkten, så man inte hade jude blod i släkten??

Om det var så skulle jag vilja ha lite hjälp: hur långt bak i släkten kollade de???
Vill inte vara petig men säg hellre judiskt blod än jude blod. Jude blod låter illa, mycket illa.

/Rally

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem

Inlägg av Anders Widén » 23 januari 2003, 23:35

För att kunna bli medlem i SS så skulle man kunna följa stamträdet tillbaka till år 1750. Och självklart var man tvungen att vara helt "tyskblodig".

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 24 januari 2003, 13:55

Rally skrev:
Rommel skrev:Var det inte så att när man skulle gå med i SS så kollade de upp släkten, så man inte hade jude blod i släkten??

Vill inte vara petig men säg hellre judiskt blod än jude blod. Jude blod låter illa, mycket illa.

/Rally
Jag ursäktar, var inte meningen, ska ändra det genast.

Användarvisningsbild
Widde
Medlem

Inlägg av Widde » 24 januari 2003, 15:28

årtalet 1750 har jag också sett någonstans om jag inte minns helt fel. I Wermacht var man inte lika "sträng".

Rally skrev:

/Rally
?

Det petiga inlägget påminner mig om en frireligös förälder vars barn sade: Mamma jag måste pissa, Mamman svarar med from röst: Säg pinka, det låter bättre.

Mina öron rammlade nästan av!!

Varför låter jude blod illa? Jag anser att det kan man visst säga det utan att det låter illa, precis som med negerboll, vilket är väldigt mumsigt.

/Widén

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 24 januari 2003, 18:35

Då får du nog ta och plocka upp dem också...för det heter inte heller "negerboll" utan numera chokladboll eller kokosboll. Namnbytet skedde just pågrund av det inte längre var passande att "komiskt" likna en bakelses utseende vid en annan människogrupp (jag gillar inte att använda ras för att beskriva svarta osv).

Man pratar om judendom, judar, något är judiskt, judiska osv. Att använda jude låter något förnedrande eller kanske mer precist nedvärderande.

Detta är min åsikt och jag reagerade på vad Rommel skrev (och han reagerade också i efterhand). Vi kanske kan ta denna diskussion någon annan stans.... det är inte meningen att ta upp plats på denna tråd

/Rally

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Inlägg av Daniel » 24 januari 2003, 19:13

Då får du nog ta och plocka upp dem också...för det heter inte heller "negerboll" utan numera chokladboll eller kokosboll. Namnbytet skedde just pågrund av det inte längre var passande att "komiskt" likna en bakelses utseende vid en annan människogrupp (jag gillar inte att använda ras för att beskriva svarta osv).
Vem f*n har bestämt att det heter kokosboll istället för negerboll?
Om du valt att göra detta namnbytet så håll det för dig själv och kom inte och tillrättavisa oss hur vi skall använda vårt svenska språk!!!
Ordet neger har sitt ursprung i spanskans (?) negro som betyder just svart som du hellre vill kalla denna folkgrupp, vilket är upp till dig givetvis.
För mig är en negerboll en negerboll och inget annat!

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 24 januari 2003, 19:21

När pappa var liten (på det flummiga 60-talet :wink:) Så trodde han, att "negerpojkarna" i afrika klampade sönder kakaobönorna med fötterna så de blev bruna av smutset :lol: Men det var ju på 60-talet det....

JAG HATAR ATT MAN SÄGER NEGERBOLL!!!! :x

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Inlägg av Daniel » 24 januari 2003, 19:25

En ny tråd har öppnats i ämnet i Loungen, vi kan ta diskussionen där.

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

Inlägg av Mrkos » 25 januari 2003, 14:55

Jag säger fortfarnde negerboll, o ibland använder jag ordet jude.......jag sympatiserar cock inte med nazister eller rasitster, deklart står det en svart kille bakom disken säger man ju inte "jag vill ha en negerboll"

Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Inlägg av Bina » 26 januari 2003, 18:48

Mrkos skrev:Jag säger fortfarnde negerboll, o ibland använder jag ordet jude.......jag sympatiserar cock inte med nazister eller rasitster, deklart står det en svart kille bakom disken säger man ju inte "jag vill ha en negerboll"
Ärligt talat.. Varför inte.. Står du inte för den du är.. Bara för att det står en polis i närheten kan man itne säja snut då eller.. Jag "lärde" mig att det heter negerboll.. Altså säjer jag negerboll.. Även om han bakom disken är mörk..

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 26 januari 2003, 22:54

Newt skrev:
Mrkos skrev:Jag säger fortfarnde negerboll, o ibland använder jag ordet jude.......jag sympatiserar cock inte med nazister eller rasitster, deklart står det en svart kille bakom disken säger man ju inte "jag vill ha en negerboll"
Ärligt talat.. Varför inte.. Står du inte för den du är.. Bara för att det står en polis i närheten kan man itne säja snut då eller.. Jag "lärde" mig att det heter negerboll.. Altså säjer jag negerboll.. Även om han bakom disken är mörk..
Håller helt klart med, Jag har alltid som ung sagt negerboll och det tänker jag fortsätta med. 8)
JAg irriterar mig så på såna som är extrema "anti rasister" de brukar gå för långt. Har till och med hört att en lärare drog ut sladden till mikrofonerna på en skola eftersom de sjöng "du gamla du fria" och det ät ju rasistiskt?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 26 januari 2003, 23:03

Var snäll och fortsätt med ert prata om negerboll eller inte i denna tråden:

viewtopic.php?t=4250

:|

Flavius Aëtius
Tidigare medlem

Inlägg av Flavius Aëtius » 27 januari 2003, 11:47

så långt de kunde antar jag...en svensk soldat kollade de upp 1810