Fredriks namnstämpel

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Fredriks namnstämpel

Inlägg av Hexmaster » 26 november 2009, 13:41

Det här ser intressant ut: den famösa namnstämpeln skulle inte ha varit ett utlämnande av makt, utan en rent tidsbesparande åtgärd. Någon som vet mer?
Många skolbarn har fått lära sig att kungen var så maktlös att rådet använde en namnstämpel för att underteckna handlingar i hans ställe. Jonas Nordin slår hål på den myten i sin nya bok Frihetstidens monarki. Konungamakt och offentlighet i 1700-talets Sverige.

Idén att göra en namnstämpel kom ursprungligen från Fredrik I, som regerade 1720–1751. Han tyckte att undertecknandet av en stor mängd rutinärenden stal tid från hans mer angelägna uppgifter. Nu kunde han i stället signera ärendelistor och låta någon annan stämpla hans namnteckning på de enskilda dokumenten.
http://www.kb.se/aktuellt/nyheter/2009/ ... nstampeln/

Men vad jag förstår följande så kom det som under Fredrik I (1720-1751) var en rent tidsbesparande åtgärd under Adolf Fredrik (1751-1771) att bli något helt annorlunda:
När Adolf Fredrik vägrade att skriva under riksdagens beslut svarade de med att använda en namnstämpel istället.
http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/ku ... redrik.htm

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Re: Fredriks namnstämpel

Inlägg av Göstring » 6 december 2009, 13:37

När man läser äldre juridiska dokument, så är det ofta svårt att veta om namnteckningarna är gjorda med egen hand, eller om någon annan skrivit dit den. Detta gäller både eventuella kopior och dokument som undertecknades i "undertecknarens" närvaro, men där denne kanske inte var skrivkunnig.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Re: Fredriks namnstämpel

Inlägg av SuperPalle » 15 december 2009, 13:59

Givetvis kan det väl ha varit en tidsbesparande åtgärd, men det var väl i alla fall inte vad den förblev.

Jag tror det var under Gustavs (då kronprins) försök till statskupp (då Adolf Fredrik bland annat skulle abdikera genom att vända på tronen, etc. etc.) som det blev någon form av absurt race till huset där den kungliga namnstämpeln fanns, eftersom denna lilla stämpel på något vansinnigt sätt blivit den materiella inkarnationen av makten i Sverige.
Jag vill minnas att Gustavs pojkar inte riktigt han få grepp om den.
Men mitt minne kanske sviker mig.

Edit: Stavning. Såklart.

Skriv svar