Birka på Björkö
-
frejs väpnare
- Medlem
Birka på Björkö
Minst en gång varje sommar tar jag ångaren ”Bohuslän” till Marstrand. Varje gång vi passerar sundet mellan Öckerö och Björkö berättas samma vits:
”Till vänster ligger Öckerö, som fått sitt namn av de ekar som växt där. Till höger ligger Björkö, och ni tror förstås att den fått sitt namn av alla björkar som växer där, men det är fel. Den har fått sitt namn från Birka, eftersom det på vikingatiden låg en stor handelsplats på ön”.
Och vi turister fnittrar förtjust. - Men i somras slog det mig:
Mälarens Birka har ju fått sitt namn av att det låg på Björkö, men Bohusläns Björkö har fått sitt namn från Birka.
Vad kom egentligen först hönan eller ägget?
Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen?
Och när ni ändå är igång, hänger ordet Birkarl ihop med Birka?
”Till vänster ligger Öckerö, som fått sitt namn av de ekar som växt där. Till höger ligger Björkö, och ni tror förstås att den fått sitt namn av alla björkar som växer där, men det är fel. Den har fått sitt namn från Birka, eftersom det på vikingatiden låg en stor handelsplats på ön”.
Och vi turister fnittrar förtjust. - Men i somras slog det mig:
Mälarens Birka har ju fått sitt namn av att det låg på Björkö, men Bohusläns Björkö har fått sitt namn från Birka.
Vad kom egentligen först hönan eller ägget?
Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen?
Och när ni ändå är igång, hänger ordet Birkarl ihop med Birka?
Re: Birka på Björkö
Birk och björk är samma ord - jfr birkebeinar på norsk.
-
frejs väpnare
- Medlem
Tack - men min undring kvarstår.
Hur vet man att Birka fått sitt namn av Mälarens Björkö, och hur vet man att Bohusläns Björkö fått sitt namn från Birka?
Hur vet man att Birka fått sitt namn av Mälarens Björkö, och hur vet man att Bohusläns Björkö fått sitt namn från Birka?
Jag tror inte att man "vet" utan man "har antagit" - ibland på goda grunder, ibland på sämre.
När det gäller det första namnet känns antagandet rimligt.
När det gäller det andra känns det mer som turistisk dynga, för att rida på Birkavågen kanske. Det finns hundratals "Björkö" runtom i Sverige och att anta att det beror på annat än att björkar varit karaktäristiskt för ön känns bara fånigt - inte minst med tanke på att de allra flesta liknande namn getts på samma sätt.
När det gäller det första namnet känns antagandet rimligt.
När det gäller det andra känns det mer som turistisk dynga, för att rida på Birkavågen kanske. Det finns hundratals "Björkö" runtom i Sverige och att anta att det beror på annat än att björkar varit karaktäristiskt för ön känns bara fånigt - inte minst med tanke på att de allra flesta liknande namn getts på samma sätt.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Men har Birka i Mälaren fått namnet efter Björkön? Vad hette ön, då det begav sig, alltså år 730, ungefär? Jag skulle gissa att man då namnmöässigt inte skilde på namnet på staden och ön. Inte heller ksulle jag tro att ön då hette Björkön.
Det finns väl en gammal lag, Bjärköarätten, som namnmässigt lär ha samma ursprung som Birka och eftersom lagnamnet lär ha funnits även i Norge skulle det förvåna mig om vi inte skall leta efter Birkas någon annan stans än på/från ön.
Jag gissar att ön fått namn efter handelsplatsen och att namnet sedan, under mer än 1000 år, har förvandlats till dagens Björkö
EDIT: Se även Birk
EDIT2: slog mig en tanke: Kan birk och borg vara samma ord?
Det finns väl en gammal lag, Bjärköarätten, som namnmässigt lär ha samma ursprung som Birka och eftersom lagnamnet lär ha funnits även i Norge skulle det förvåna mig om vi inte skall leta efter Birkas någon annan stans än på/från ön.
Jag gissar att ön fått namn efter handelsplatsen och att namnet sedan, under mer än 1000 år, har förvandlats till dagens Björkö
EDIT: Se även Birk
EDIT2: slog mig en tanke: Kan birk och borg vara samma ord?
Senast redigerad av 1 Markus Holst, redigerad totalt 30 gånger.
-
frejs väpnare
- Medlem
Tack för alla svar.
Orden "turistisk dynga" ska jag slå i huvudet på Bohusläns guide nästa sommar.
Du skulle bli förvånad över hur mycket sådant som sprids...frejs väpnare skrev:Tack för alla svar.
Germanska BORG, BURG etc är etymologiskt samma ord som sanskritens PUR, det som man idag finner i ortnamn typ AMMANPUR osv.Markus Holst skrev:slog mig en tanke: Kan birk och borg vara samma ord?
Och PUR betyder också "borg". Så inte ska det väl blandas ihop med "björk" om jag får råda.
... å andra sidan ser jag nu att sanskritordet för BJÖRK är "bhurga"... som ju påminner om "borg". Oh well -
Med tanke på att de som skriver om staden (förvisso på latin) Rimbert och Adam av Bremen var nordtyska kyrkomän borde tala för att ordet Birka är en sachsisk transkriberingen av det forn-nordiska "Börkej" (björk-ö) eftersom ordet Birka betydde björk på gammalsachsiska.etymonline.com skrev:birch
O.E. beorc, from P.Gmc. *berkjon (Old.Saxon. birka, Old Norse. börk, Sw. björk, Du. berk, Ger. Birke), from PIE *bhergo (cf. Ossetian barz, O.C.S. breza, Lith. berzas, Skt. bhurjah, L. farnus, fraxinus "mountain ash"), from base *bhereg- "to gleam, white." Meaning "bunch of birch twigs used for flogging" (1648) led to verb meaning "to flog" (1830). Birch beer is 1883, Amer.Eng.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Sanskritens PUR, det som man idag finner i ortnamn typ AMMANPUR osv. hör etymologiskt ihop med grekiskans polis = ptolisoch ett liknande baltiskt ord. Det har inga germanska släktingar.lampros skrev:Germanska BORG, BURG etc är etymologiskt samma ord som sanskritens PUR, det som man idag finner i ortnamn typ AMMANPUR osv.