Svenska begrepp

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Svenska begrepp

Inlägg av lampros » 1 juli 2009, 07:09

Jag undrar över två svenska militärbegrepp.

I organisationen för IB 77 fanns ju kompanitrossar, inget konstigt, och i dessa fanns PACKGRUPP. Vad gjorde den?

Så heter det ju att officerare (förr, kanske även nu) har dels ryggsäck, dels OFFICERSKISTA. Jag har för mig att detta kan vara en koffert/resväska av plåt eller liknande, men vad förvarades i den?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Svenska begrepp

Inlägg av MD650 » 1 juli 2009, 10:01

Packgruppen brukade svara för att bl.a. transportera förläggningsmtrl, ved och vatten o.d.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 1 juli 2009, 10:03

lampros skrev:
Så heter det ju att officerare (förr, kanske även nu) har dels ryggsäck, dels OFFICERSKISTA. Jag har för mig att detta kan vara en koffert/resväska av plåt eller liknande, men vad förvarades i den?
Offpacklåda fick man nar man blev anställd. En vanlig ( om än något ful enl. vissa) låsbar resväska.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 1 juli 2009, 10:24

MD650 skrev: ( om än något ful enl. vissa)
Skojjar du? Det ser ut som ett grönmålat originaltillbehör till en tidig VW bagge, den är skitfräck :lol:

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 1 juli 2009, 10:37

J.K Nilsson skrev: Skojjar du? Det ser ut som ett grönmålat originaltillbehör till en tidig VW bagge, den är skitfräck :lol:

J.K Nilsson
Jo, men det är ju vissa som tycker den är ful, oftast nån form av fru eller sambo. Enl. mig är den mycket fräck och framför allt praktisk.

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 1 juli 2009, 11:04

MD650 skrev:
J.K Nilsson skrev: Skojjar du? Det ser ut som ett grönmålat originaltillbehör till en tidig VW bagge, den är skitfräck :lol:

J.K Nilsson
Jo, men det är ju vissa som tycker den är ful, oftast nån form av fru eller sambo. Enl. mig är den mycket fräck och framför allt praktisk.
Har en sån liggande hemma. Tror att den har sekundäruppgift som stridsvagnshinder i kriorg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 1 juli 2009, 11:24

Erik Ljungberg skrev:Har en sån liggande hemma. Tror att den har sekundäruppgift som stridsvagnshinder i kriorg.
:lol:

Har ingen en bild att lägga in så att de som inte har sett en vet vad vi pratar om?

Blev nyligen förärad en fransk marinkoffert i blå plåt, en sådär 120x80x60cm - finns det liknande i svenska flottan?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 1 juli 2009, 13:38

Tack, nu vet jag vad PACKGRUPP är.

Men officerskistan, vad har man i den? Man har den hemma för att förvara sina militäreffekter i, det gissar jag, och vad är det då? Kartfodral, hjälm, hölster (men ej pistol, ska låsas in), ja vad är det för magiska prylar månde? Kikare, avståndsinstrument, signalpistol...?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 1 juli 2009, 13:50

Som officer förväntas man kanske deltaga i finare sammanhang även i fält, varför min gissning faller på mässdräkt eller liknande. ;)

Historiskt sett var den säkert från början avsedd för det krigsbyte som officerarna lade beslag på som löneförmån. :lol:

Användarvisningsbild
A9-pjäsmannen
Medlem

Inlägg av A9-pjäsmannen » 1 september 2009, 15:50

lampros skrev:Jag undrar över två svenska militärbegrepp.

I organisationen för IB 77 fanns ju kompanitrossar, inget konstigt, och i dessa fanns PACKGRUPP. Vad gjorde den?

Infanteriet skjuter Strix
Artilleriet skjuter Strax

Skriv svar