Svenska begrepp
Svenska begrepp
Jag undrar över två svenska militärbegrepp.
I organisationen för IB 77 fanns ju kompanitrossar, inget konstigt, och i dessa fanns PACKGRUPP. Vad gjorde den?
Så heter det ju att officerare (förr, kanske även nu) har dels ryggsäck, dels OFFICERSKISTA. Jag har för mig att detta kan vara en koffert/resväska av plåt eller liknande, men vad förvarades i den?
I organisationen för IB 77 fanns ju kompanitrossar, inget konstigt, och i dessa fanns PACKGRUPP. Vad gjorde den?
Så heter det ju att officerare (förr, kanske även nu) har dels ryggsäck, dels OFFICERSKISTA. Jag har för mig att detta kan vara en koffert/resväska av plåt eller liknande, men vad förvarades i den?
Re: Svenska begrepp
Packgruppen brukade svara för att bl.a. transportera förläggningsmtrl, ved och vatten o.d.

Offpacklåda fick man nar man blev anställd. En vanlig ( om än något ful enl. vissa) låsbar resväska.lampros skrev:
- J.K Nilsson
- Medlem
Skojjar du? Det ser ut som ett grönmålat originaltillbehör till en tidig VW bagge, den är skitfräckMD650 skrev: ( om än något ful enl. vissa)
J.K Nilsson
Jo, men det är ju vissa som tycker den är ful, oftast nån form av fru eller sambo. Enl. mig är den mycket fräck och framför allt praktisk.J.K Nilsson skrev: Skojjar du? Det ser ut som ett grönmålat originaltillbehör till en tidig VW bagge, den är skitfräck![]()
J.K Nilsson
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Har en sån liggande hemma. Tror att den har sekundäruppgift som stridsvagnshinder i kriorg.MD650 skrev:Jo, men det är ju vissa som tycker den är ful, oftast nån form av fru eller sambo. Enl. mig är den mycket fräck och framför allt praktisk.J.K Nilsson skrev: Skojjar du? Det ser ut som ett grönmålat originaltillbehör till en tidig VW bagge, den är skitfräck![]()
J.K Nilsson
Erik Ljungberg skrev:Har en sån liggande hemma. Tror att den har sekundäruppgift som stridsvagnshinder i kriorg.
Har ingen en bild att lägga in så att de som inte har sett en vet vad vi pratar om?
Blev nyligen förärad en fransk marinkoffert i blå plåt, en sådär 120x80x60cm - finns det liknande i svenska flottan?
MVH
Hans
Tack, nu vet jag vad PACKGRUPP är.
Men officerskistan, vad har man i den? Man har den hemma för att förvara sina militäreffekter i, det gissar jag, och vad är det då? Kartfodral, hjälm, hölster (men ej pistol, ska låsas in), ja vad är det för magiska prylar månde? Kikare, avståndsinstrument, signalpistol...?
Men officerskistan, vad har man i den? Man har den hemma för att förvara sina militäreffekter i, det gissar jag, och vad är det då? Kartfodral, hjälm, hölster (men ej pistol, ska låsas in), ja vad är det för magiska prylar månde? Kikare, avståndsinstrument, signalpistol...?
Som officer förväntas man kanske deltaga i finare sammanhang även i fält, varför min gissning faller på mässdräkt eller liknande. 
Historiskt sett var den säkert från början avsedd för det krigsbyte som officerarna lade beslag på som löneförmån.
Historiskt sett var den säkert från början avsedd för det krigsbyte som officerarna lade beslag på som löneförmån.
- A9-pjäsmannen
- Medlem
lampros skrev:Jag undrar över två svenska militärbegrepp.
Infanteriet skjuter Strix
Artilleriet skjuter Strax
Artilleriet skjuter Strax