Kul att detta ämne disskuteras

det jag undra är hur man ska definiera demokrati, jag förstår att de flesta tänker sig den representativa/parlamentariska demokratin a' la Sverige, men om man då har detta system som måttstock går det då inte att sänka t.e.x. Usa:s demokratiska "värde" då de bara har ett tvåparti-system, samt efter de inskränkningar man gjort mot medborgare med den så kallade patriot act, skulle man inte då kunna sänka Usa till en "demokratur"?
Att skälla ihjäl sig på en stat där ett parti mer eller mindre självt styr medans man själv har hela två partier (som dessutom liknar varandra mer å mer) känns lite ironiskt, bara en tanke

. Halten av direktdemokrati pratas det väldigt sällan om villket jag tycker är synd då den halten är allt för låg i de flesta ldemokratiska länder, konstigt med tanke på att det är den mest "klockrena" formen av demos-kratien, tänker på när man skulle folkomrösta om höger-vänstertrafik i Sverige där folket sa Nej, men där man några år sennare gjorde motsattsen. Vid en sådan händelse känns det som att man urholkar sitt demokratiska namn ganska rejält. Argumenten mot mer direktdemokratiska beslut brukar ju vara att "folket" (oftast med en underton av pack) är alltför okunniga för att få stort inflytande, intressant då det är exakt samma argument som fascister å vissa andra har mot den repressentativa demokratin. Det jag vill få fram är att det allt för ofta bara lyfts fram just en eller två sorters former av demokrati som pressenteras som fulländade å näst intill perfekta, tänker lite på det ironiska då palestinierna hade sitt första val, vilket hylladess i väst och så visade det sig att hamas vann! Då utbyttes väst leenden och hyllningar till rena anklagelser som " det här är ju inte demokratiskt!"
"varför inte?" "Fel parti vann ju". Säga vad man vill om hamas å andra religiösa dårar men dom blev ju valda.
En annan aspekt som borde disskuteras mer är ju det socioekonomiska inflytandet, alla medborgare ska ju vara jämlika å ha lika mycket att säga till om (bortsett från de folkvalda som har lite extra, helt enligt "reglerna") men de som köper sig till utrymme i media och därmed också innflytande och rentav makt, hur går det ihop med de demokratiska värdena? T.e.x. silvio berlusconi är han inte mycket "sämrre" än Mugabe?
MVH:
Micke