Morias port

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Snurpan
Medlem

Morias port

Inlägg av Snurpan » 18 november 2002, 19:32

Såg filmen för ung femtielfte ggn....givetvis extended ;-) och ngt slog mig...Så vitt jag förstått så är inte alverna och dvärgarna såta vänner så varför är texten på Morias port skriven på alvspråk och varför ska man uttala "vän" på alvspråket? Hade det inte varit mer logiskt att skriva och uttala på dvärgspråket??

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 18 november 2002, 20:04

Jag har för mig att det nämns någonstans i boken att portarna var smidda under fredliga tider, då alver och dvärgar var riktigt bra vänner. Att det sen står på alvspråk är för att alverna smidde dörrarna samt för att dvärgarna sällan pratade sitt eget språk när främlingar var i närheten.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 18 november 2002, 20:05

Dvärgarna och alverna i Eregion var vänner först. Läser du mer på porten så står det: Im Narvi hain echant: Celebrimbor o Eregion teithant i thiwhin, vilket Gandalf översätter i boken till: "Jag, Narvi gjorde dem. Celebrimbor av Hollin gjorde dessa tecken."
Narvi är en dvärg ifrån Khazad-dûm och Celebrimbor är Curufin's son (som är son till Fëanor)...
Och medan dvärgarna och alverna ännu var vänner så gjorde de alltså dessa tecken och porten om jag inte missminner mig.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 18 november 2002, 20:06

Gothmog II skrev:. Att det sen står på alvspråk är för att alverna smidde dörrarna samt för att dvärgarna sällan pratade sitt eget språk när främlingar var i närheten.
Dvärgarna hemlighethöll väl i princip allt på deras språk för främlingar och nog tror jag att det är svårare för en orch att uttala alvernas namn än dvärgarnas, så mycket som de avskur alver.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 18 november 2002, 22:06

Flikkan skrev:
Gothmog II skrev:. Att det sen står på alvspråk är för att alverna smidde dörrarna samt för att dvärgarna sällan pratade sitt eget språk när främlingar var i närheten.
Dvärgarna hemlighethöll väl i princip allt på deras språk för främlingar och nog tror jag att det är svårare för en orch att uttala alvernas namn än dvärgarnas, så mycket som de avskur alver.
Exakt, den enda fras man känner till på dvärgiska är "Baruk Khazád! Khazád Ai-ménu" (Dvärgornas yxor! Dvärgarna är över er) och det skriker Gimli i Helms Deep en gång typ...

Snurpan
Medlem

Inlägg av Snurpan » 20 november 2002, 14:53

Tackar för alla svar, hade jag kommit ihåg boken bättre hade jag inte behövt fråga mao ;-)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 20 november 2002, 17:58

"Baruk Khazád! Khazád Ai-ménu" (Dvärgornas yxor! Dvärgarna är över er)

Är inte Khazád dvägarnas namn på Aulë?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 10 december 2002, 12:31

Gilithil skrev:Är inte Khazád dvägarnas namn på Aulë?
Khazad är väl "dvärg" på Khuzdul?

I övrigt, dvärgarna skrev inte ens på khuzdul på sina gravar pga att det var så hemligt. Om man av säkerhetsskäl till och med skriver på sindarin på gravstenar inne i dvärgarnas gruvor kan man räkna med att de INTE skriver på khuzdul på en enorm port som ligger i alvernas land :P

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 10 december 2002, 12:51

Khazad är väl "dvärg" på Khuzdul?
Jo, förklarar det på ett annat ställe...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 10 december 2002, 17:17

Är inte Khazád dvägarnas namn på Aulë?
Nepp, Mahal är dvärgarnas namn på Aulë

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 2 januari 2003, 18:48

Nepp, Mahal är dvärgarnas namn på Aulë
Ja...

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 2 januari 2003, 23:14

Alverna och dvärgarna började väl bråka när de dräpte thingol för att ta silmarillen, eller?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 2 januari 2003, 23:19

Alver och dvärgar har väl aldrig direkt varit bästa vänner, men alvsmederna i Eregion och dvärgarna i Khazad-dûm förstod i alla fall varandra, eftersom de hade samma intresse.

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 2 januari 2003, 23:40

Dvärgarna smidde väl ett halsband vid namn Nauglamír som de gav till alverna, detta tyder väl på vänskap?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 3 januari 2003, 02:08

Ilúvatar skrev:Dvärgarna smidde väl ett halsband vid namn Nauglamír som de gav till alverna, detta tyder väl på vänskap?
Var det inte pga det smycket som det blev krig mellan alver och dvärgar i Doriath? :)

Skriv svar