Morias port
Morias port
Såg filmen för ung femtielfte ggn....givetvis extended
och ngt slog mig...Så vitt jag förstått så är inte alverna och dvärgarna såta vänner så varför är texten på Morias port skriven på alvspråk och varför ska man uttala "vän" på alvspråket? Hade det inte varit mer logiskt att skriva och uttala på dvärgspråket??
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Dvärgarna och alverna i Eregion var vänner först. Läser du mer på porten så står det: Im Narvi hain echant: Celebrimbor o Eregion teithant i thiwhin, vilket Gandalf översätter i boken till: "Jag, Narvi gjorde dem. Celebrimbor av Hollin gjorde dessa tecken."
Narvi är en dvärg ifrån Khazad-dûm och Celebrimbor är Curufin's son (som är son till Fëanor)...
Och medan dvärgarna och alverna ännu var vänner så gjorde de alltså dessa tecken och porten om jag inte missminner mig.
Narvi är en dvärg ifrån Khazad-dûm och Celebrimbor är Curufin's son (som är son till Fëanor)...
Och medan dvärgarna och alverna ännu var vänner så gjorde de alltså dessa tecken och porten om jag inte missminner mig.
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Dvärgarna hemlighethöll väl i princip allt på deras språk för främlingar och nog tror jag att det är svårare för en orch att uttala alvernas namn än dvärgarnas, så mycket som de avskur alver.Gothmog II skrev:. Att det sen står på alvspråk är för att alverna smidde dörrarna samt för att dvärgarna sällan pratade sitt eget språk när främlingar var i närheten.
Exakt, den enda fras man känner till på dvärgiska är "Baruk Khazád! Khazád Ai-ménu" (Dvärgornas yxor! Dvärgarna är över er) och det skriker Gimli i Helms Deep en gång typ...Flikkan skrev:Dvärgarna hemlighethöll väl i princip allt på deras språk för främlingar och nog tror jag att det är svårare för en orch att uttala alvernas namn än dvärgarnas, så mycket som de avskur alver.Gothmog II skrev:. Att det sen står på alvspråk är för att alverna smidde dörrarna samt för att dvärgarna sällan pratade sitt eget språk när främlingar var i närheten.
- D. Andersson
- Medlem
Khazad är väl "dvärg" på Khuzdul?Gilithil skrev:Är inte Khazád dvägarnas namn på Aulë?
I övrigt, dvärgarna skrev inte ens på khuzdul på sina gravar pga att det var så hemligt. Om man av säkerhetsskäl till och med skriver på sindarin på gravstenar inne i dvärgarnas gruvor kan man räkna med att de INTE skriver på khuzdul på en enorm port som ligger i alvernas land
- D. Andersson
- Medlem