Stalins son???
Stalins son???
Satt och läst i en bok och upptäkte att det stog nåt om stalins son som blev tillfångatagen 1941, men det var i princip allt som stog, överlevde han fångenskap eller vad hände med han???.
Tror han hette jacob, men jag är inte säker.
Tror han hette jacob, men jag är inte säker.
- subskipper
- Medlem
Yakov Djugashvili, Stalin son, dog i tysk fångenskap. Hans far avböjde ett tyskt erbjudande om fångutväxling där hans son skulle varit en del av överenskommelsen. De exakta omständigheterna kring hans död är en smula oklara, vissa påstår att han sköts i ett flyktförsök, andra hävdar att han dog i en dispyt med brittiska krigsfångar.
~Henric Edwards
~Henric Edwards
Yakov var val en son ur Stalins forsta aktenskap och darmed lite av ett styvbarn. Vill minnas att han var artilleriofficer. Men sagnerna sager, nar utvaxlingsforslaget hamnade pa Stalins skrivbord, att Stalin kommenterade att 'jag har ingen son som heter Yakov' - vilket i alla fall visar att Stalin sjalv behandlade sina 'egna' som alla andra ryssar - som gav sig faangna.
Vad jag har läst hade Stalin två söner som gick åt under kriget. Dels nämnde Jakob och dessutom en son som var flygare och hette Vasilij som tillfångtogs av ryssarna 1941 och avrättad strax före krigsslutet 1945. Verkar vara svårt att få fram säkra fakta i detta fall, kanske någon som vet något om denne Vasilij.
Magnus

Vasilij

Jakob
Magnus

Vasilij

Jakob
- Bilagor
-
- Vasilij
- 01676.jpg (12.53 KiB) Visad 3481 gånger
-
- Jakob
- 01714.jpg (15.35 KiB) Visad 3483 gånger
Senast redigerad av 1 cicero, redigerad totalt 15 gånger.
Stalins tvaa soner
Cicero - den forsta bilden ar av Vasilij, som blev vad jag minns, overste i flyget - han var aldre broder till den senare mera omtalade dottern Svetlana. Alla vittnesmaal beratta att Vasilij tyckte mera of Flaskan an Flyget.Har for mig att han naagra aar efter kriget 'gick under i Alkoholhavet'. Den andra bilden ar av Yakov - den ar tysk och visar Yakov strax efter hans tillfaangatagande av tyskarna.Denpublicerades varlden over efter handelsen och retade antagligen gallfeber paa pappa darhemma i Kreml.
Svår att hitta på webben eftersom hans efternamn inte var Stalin, men Wikipedia skriver: "Efter att Stalins pappa, som ständigt misshandlade sonen, avled 1890 gifte sig Stalin för första gången och då med Ekaterina Svanidze. De hann dock bara vara gifta 3 år innan frun avled år 1907. De hann emellertid få ett barn tillsammans, en son som hette Jakov Dzjugasjvili. Sonen tjänstgjorde så småningom i röda armén och under andra världskriget blev han tillfångatagen och begick troligen självmord i ett tyskt fångläger."D_29 skrev:Jag är inte säker men jag VET att jag har läst i någon bo att hans son vägrade att förhandla i fångeskapen och kastade sig på ett el-stängsel.....har jag fel???
I boken "Stalin - den röde tsaren och hans hov" uppges att tyskarna ville utväxla Jakov mot den tillfångatagne Generalfältmarskalk Paulus, men att Stalin avböjde bl.a. med motiveringen att man inte kunde utväxla menige Jakov mot en general. (Utväxlingar av fångar genomfördes f.ö. inte någonsin under hela kriget). Den 14 april 1943 skall sonen, som vägrade att samarbeta med tyskarna, i ett krigsfångeläger utanför Lübeck ha tagit livet av sig genom att kasta sig mot lägerstängset, men om detta var spänningsförande eller om han därvid blev skjuten framgår inte.
Tack !
Tack nu vet jag vilken bok det var som jaghade läst
(har läst en del genom åren)
(har läst en del genom åren)