Stalins son???

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Lasse
Medlem

Stalins son???

Inlägg av Lasse » 18 november 2002, 07:29

Satt och läst i en bok och upptäkte att det stog nåt om stalins son som blev tillfångatagen 1941, men det var i princip allt som stog, överlevde han fångenskap eller vad hände med han???.

Tror han hette jacob, men jag är inte säker.

Jonas S
Tidigare medlem

Inlägg av Jonas S » 18 november 2002, 08:28

Enligt vad jag såg i en dokumentär för länge sen så skulle han i något skede ha sluppit från krigsfångenskapen och fått återvända till Sovjetunionen. Men Stalin såg ju alla återvändande krigsfångar som förrädare och därför avrättades han.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 18 november 2002, 09:09

Yakov Djugashvili, Stalin son, dog i tysk fångenskap. Hans far avböjde ett tyskt erbjudande om fångutväxling där hans son skulle varit en del av överenskommelsen. De exakta omständigheterna kring hans död är en smula oklara, vissa påstår att han sköts i ett flyktförsök, andra hävdar att han dog i en dispyt med brittiska krigsfångar.

~Henric Edwards

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 november 2002, 12:31

Yakov var val en son ur Stalins forsta aktenskap och darmed lite av ett styvbarn. Vill minnas att han var artilleriofficer. Men sagnerna sager, nar utvaxlingsforslaget hamnade pa Stalins skrivbord, att Stalin kommenterade att 'jag har ingen son som heter Yakov' - vilket i alla fall visar att Stalin sjalv behandlade sina 'egna' som alla andra ryssar - som gav sig faangna.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 18 november 2002, 18:37

Vad jag har läst hade Stalin två söner som gick åt under kriget. Dels nämnde Jakob och dessutom en son som var flygare och hette Vasilij som tillfångtogs av ryssarna 1941 och avrättad strax före krigsslutet 1945. Verkar vara svårt att få fram säkra fakta i detta fall, kanske någon som vet något om denne Vasilij.
Magnus

Bild

Vasilij

Bild

Jakob
Bilagor
01676.jpg
Vasilij
01676.jpg (12.53 KiB) Visad 3480 gånger
01714.jpg
Jakob
01714.jpg (15.35 KiB) Visad 3482 gånger
Senast redigerad av 1 cicero, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 18 november 2002, 18:38

Jag kanske minns fel, men Stalins son ska ha varit pilot. Hitler ville utväxla sonen mot von Paulus, varav Stalin vägrade med motiveringen att: min son är en soldat, att utväxla en soldat mot en fältmarshalk skulle inte va rätt! Sonen dog som sagt senare i tysk fångenskap.

varjag
Saknad medlem †

Stalins tvaa soner

Inlägg av varjag » 20 november 2002, 13:04

Cicero - den forsta bilden ar av Vasilij, som blev vad jag minns, overste i flyget - han var aldre broder till den senare mera omtalade dottern Svetlana. Alla vittnesmaal beratta att Vasilij tyckte mera of Flaskan an Flyget.Har for mig att han naagra aar efter kriget 'gick under i Alkoholhavet'. Den andra bilden ar av Yakov - den ar tysk och visar Yakov strax efter hans tillfaangatagande av tyskarna.Denpublicerades varlden over efter handelsen och retade antagligen gallfeber paa pappa darhemma i Kreml.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 20 november 2002, 14:11

Tydligen ska det finnas åtta barnbarn till Stalin. En av sonsönerna heter Jevgenij och leder en stalinistisk partigruppering i Georgien.

Antony Beevor har också berättat att han träffat och intervjuat en sonson, som såg ut som en ren kopia av sin farfar - samma mustasch, samma hår, osv ...

Användarvisningsbild
D_29
Medlem

Inlägg av D_29 » 13 februari 2006, 17:00

Jag är inte säker men jag VET att jag har läst i någon bo att hans son vägrade att förhandla i fångeskapen och kastade sig på ett el-stängsel.....har jag fel???

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 13 februari 2006, 18:50

D_29 skrev:Jag är inte säker men jag VET att jag har läst i någon bo att hans son vägrade att förhandla i fångeskapen och kastade sig på ett el-stängsel.....har jag fel???
Svår att hitta på webben eftersom hans efternamn inte var Stalin, men Wikipedia skriver: "Efter att Stalins pappa, som ständigt misshandlade sonen, avled 1890 gifte sig Stalin för första gången och då med Ekaterina Svanidze. De hann dock bara vara gifta 3 år innan frun avled år 1907. De hann emellertid få ett barn tillsammans, en son som hette Jakov Dzjugasjvili. Sonen tjänstgjorde så småningom i röda armén och under andra världskriget blev han tillfångatagen och begick troligen självmord i ett tyskt fångläger."

I boken "Stalin - den röde tsaren och hans hov" uppges att tyskarna ville utväxla Jakov mot den tillfångatagne Generalfältmarskalk Paulus, men att Stalin avböjde bl.a. med motiveringen att man inte kunde utväxla menige Jakov mot en general. (Utväxlingar av fångar genomfördes f.ö. inte någonsin under hela kriget). Den 14 april 1943 skall sonen, som vägrade att samarbeta med tyskarna, i ett krigsfångeläger utanför Lübeck ha tagit livet av sig genom att kasta sig mot lägerstängset, men om detta var spänningsförande eller om han därvid blev skjuten framgår inte.

Användarvisningsbild
D_29
Medlem

Tack !

Inlägg av D_29 » 14 februari 2006, 10:26

Tack nu vet jag vilken bok det var som jaghade läst :lol:
(har läst en del genom åren)

Skriv svar