Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 19 augusti 2007, 15:58

Även om allt inte verkar korrekt så är det ju trevligt med en film om Nordiska Kriget och Poltava. Skall bli intressant och se.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 27 augusti 2007, 20:36

Hmm, någon annan som tyckte att soldaterna och deras kläder var ovanligt rena?

/CvD

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 27 augusti 2007, 22:04

Hmm, tittade genom slaget vid Poltava-delen på YouTube och Peter I:s avgörande anfall i spetsen på en kavalleritropp för att få sina soldater med sig, får väl anses som en väl tilltaget offer på konstens altare 8O

/CvD

-vils-
Medlem

Inlägg av -vils- » 28 augusti 2007, 23:17

denna får man int emissa, men det ser ju mörkt ut ifall den inte kommit ut i väst ännu. O de finns ju bara ryska verrar när mangoogla på torrents ;)

liljen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av liljen » 29 augusti 2007, 08:08

Jag var i Riga för någon vecka sedan och filmen var släppt på DVD där. Om jag begrep omslaget rätt så finns den med litauiska, lettiska och estniska undertexter. Kan man finska, så kanske man kan begripa estniskan antar jag.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 1 september 2007, 20:29

Som Svenska och isländska sa en finsk dam till mig, även om det nu inte låter så :)

RonaldReganForLife
Ny medlem

Inlägg av RonaldReganForLife » 19 december 2007, 01:04

Någon som kan Ryska här bra... jag skulle gärna vilja ha tag i filmen, dock så går den ejatt köpa i sverige så jag måste tanka det ;P inget nytt.. så ifall bara ngn som behärskar ryska här länka mig torrenten så gör han inte ngt olagligt utan jag ;P Vill kuna sitta och gråta över av vad som hadde kunat vara vårat nu, får tårar i ögonen...

-vils-
Medlem

Inlägg av -vils- » 19 december 2007, 02:24

ja en svensk sub til denna film vore önskevärt!

RonaldReganForLife
Ny medlem

Inlägg av RonaldReganForLife » 19 december 2007, 16:27

Hej alla.. hittade en torrent, och min ryska kompis skall översätta filmen till mig innan jag tittar på den ;P och eftersom det inte står ngt om Piratcopiering i reglerna så länkar jag torrenten här

"::::::.....:: http://data.fuskbugg.se/skalman01/Nordisktgrig.torrent :::::...:::::*

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Re: Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Inlägg av tyskaorden » 17 augusti 2008, 15:47

I veckan släpptes filmen på svensk DVD. Var och hyrde den på den lokala filmbutiken, tyckte den var en helt OK äventyrsfilm även om man naturligtvis hade tagit sig en del historiska friheter bl.a. att Karl XII personligen ledde de svenska trupperna.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 augusti 2008, 17:51

tyskaorden skrev:I veckan släpptes filmen på svensk DVD. Var och hyrde den på den lokala filmbutiken, tyckte den var en helt OK äventyrsfilm även om man naturligtvis hade tagit sig en del historiska friheter bl.a. att Karl XII personligen ledde de svenska trupperna.
Jag såg DVD:n på Åhléns och slogs direkt av hur tendentiöst det verkade när det enda jag fick ut av baksidetexten var: Slaget där Sverige blev grundligt besegrat" eller något i den stilen. Men den kanske är värd att se? Personligen har jag lite svårt att identifiera Sverige som bad guys (även om det säkert kan vara nyttigt mellan varven), vilket förmodligen har gjort att jag låter mina fördomar om rysk nationalistiskinspirerad film lysa igenom.

/Tomas

Användarvisningsbild
Crister
Medlem

Inlägg av Crister » 17 augusti 2008, 22:38

Såg filmen precis. Helt klart sevärd men det bästa var att höra rösterna på svenskarna. Vissa hade värsta breda stockholmsdialekten och andra bröt på ryska :D

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 18 augusti 2008, 14:27

Tomas - visst har den väl en slagsida åt att det är ryssarna som är hjältarna. Men de tillstår att även ryssarna begick illdåd (även om inga direkt visas i bild).

Crister - ja det var lustigt med den breda stockholmskan som några talade. Sedan hade de väl inte rktigt koll på kommandoorden på knä, sikta, skjut! Det sista kommandot bör väl vara eld!

Användarvisningsbild
Crister
Medlem

Inlägg av Crister » 18 augusti 2008, 18:42

Samt kommandot "alarm" när de ställde upp kompanierna vid slaget.
Tänkte på en annan sak med filmen. När ryssarna firade segern på slutet så var det med en mängd glada öldrickare med svenska uniformer. Har lite svårt att tänka mig att de bjöd in de svenska officerarna på efterfest :D

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 19 augusti 2008, 13:51

Förmodligen ville de ha en massa folk och tänkte inte så mycket på uniformerna.

Skriv svar