Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
-
Magnus Lindström
- Medlem
-
RonaldReganForLife
- Ny medlem
Någon som kan Ryska här bra... jag skulle gärna vilja ha tag i filmen, dock så går den ejatt köpa i sverige så jag måste tanka det ;P inget nytt.. så ifall bara ngn som behärskar ryska här länka mig torrenten så gör han inte ngt olagligt utan jag ;P Vill kuna sitta och gråta över av vad som hadde kunat vara vårat nu, får tårar i ögonen...
-
RonaldReganForLife
- Ny medlem
Hej alla.. hittade en torrent, och min ryska kompis skall översätta filmen till mig innan jag tittar på den ;P och eftersom det inte står ngt om Piratcopiering i reglerna så länkar jag torrenten här
"::::::.....:: http://data.fuskbugg.se/skalman01/Nordisktgrig.torrent :::::...:::::*
"::::::.....:: http://data.fuskbugg.se/skalman01/Nordisktgrig.torrent :::::...:::::*
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Re: Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)
I veckan släpptes filmen på svensk DVD. Var och hyrde den på den lokala filmbutiken, tyckte den var en helt OK äventyrsfilm även om man naturligtvis hade tagit sig en del historiska friheter bl.a. att Karl XII personligen ledde de svenska trupperna.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Jag såg DVD:n på Åhléns och slogs direkt av hur tendentiöst det verkade när det enda jag fick ut av baksidetexten var: Slaget där Sverige blev grundligt besegrat" eller något i den stilen. Men den kanske är värd att se? Personligen har jag lite svårt att identifiera Sverige som bad guys (även om det säkert kan vara nyttigt mellan varven), vilket förmodligen har gjort att jag låter mina fördomar om rysk nationalistiskinspirerad film lysa igenom.tyskaorden skrev:I veckan släpptes filmen på svensk DVD. Var och hyrde den på den lokala filmbutiken, tyckte den var en helt OK äventyrsfilm även om man naturligtvis hade tagit sig en del historiska friheter bl.a. att Karl XII personligen ledde de svenska trupperna.
/Tomas
Såg filmen precis. Helt klart sevärd men det bästa var att höra rösterna på svenskarna. Vissa hade värsta breda stockholmsdialekten och andra bröt på ryska 
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Tomas - visst har den väl en slagsida åt att det är ryssarna som är hjältarna. Men de tillstår att även ryssarna begick illdåd (även om inga direkt visas i bild).
Crister - ja det var lustigt med den breda stockholmskan som några talade. Sedan hade de väl inte rktigt koll på kommandoorden på knä, sikta, skjut! Det sista kommandot bör väl vara eld!
Crister - ja det var lustigt med den breda stockholmskan som några talade. Sedan hade de väl inte rktigt koll på kommandoorden på knä, sikta, skjut! Det sista kommandot bör väl vara eld!
Samt kommandot "alarm" när de ställde upp kompanierna vid slaget.
Tänkte på en annan sak med filmen. När ryssarna firade segern på slutet så var det med en mängd glada öldrickare med svenska uniformer. Har lite svårt att tänka mig att de bjöd in de svenska officerarna på efterfest
Tänkte på en annan sak med filmen. När ryssarna firade segern på slutet så var det med en mängd glada öldrickare med svenska uniformer. Har lite svårt att tänka mig att de bjöd in de svenska officerarna på efterfest
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Förmodligen ville de ha en massa folk och tänkte inte så mycket på uniformerna.