vilken armé hade bäst vapen??

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 17 april 2002, 10:05

Hej!

Mats skrev:
Tur att nån har förtroende för de svenska försvarspolitikerna med Tage G Pettersson och Björn von Sydow i spetsen.
Nu hamnar vi i en diskussion om försvarspolitik, vilket kanske inte hör till ämnet så jag lämnar den diskussionen.

Mats skrev:
Jag håller inte med dig. Den var helt obsolet om man jämför med vad den andra sidan kunde slänga in i hädelse av en invasion. Jag tror att befälen tutade i sina soldater att den var bra och de gick de på.
1. Angående föråldringsgraden: Givetvis var den obsolet i händelse av en invasion. Men nu kalkylerades inte med invasion utan luftlandsättning, för vilket 104 med hyfsad kanon, hypermodernt sikte och kompetent ledning var duglig. Det är viktigt att påpeka den långa erfarenheten MekB 18 hade av Centurion, från 1968 när Strv 102 anlände. Återigen, se på statistiken i länken ovan.

2. Vad gäller din sista mening är den så dum att den knappt är värd att bemöta. Hur kan en vagn som är helt och hållet skitdålig ta skalper mot betydligt modernare motstånd i så fall (se statistiken :) )? Som sagt, träning och utnyttjande av de fördelar som finns är mycket viktig i sammanhanget. Det jag kan säga är att något itutande skedde inte, eventuella lovord var underbyggda liksom den kritik även befälen riktade mot vagnen. Dessutom ser ju både värnpliktiga och befäl med egna ögon hur den fungerade mot annat motstånd.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Desert_Fox
Medlem

Inlägg av Desert_Fox » 17 april 2002, 13:21

Ända sak som ryssarna kan vara stolta över är T-34. Här visade ryssarna att de kan också bygga bra stridvagnar som tyskarna.
Hemligten bakom att T-34 var en bra stridsvagn var att den var snabb, lätt att producer och viktigaste av all att den hade lutande panzar. Det var en de första(kanske första) stridvagnen med lutande panzar, vilket gjorde den farlig. Sedan kom tyskarna Tiger I och II som kunde mäta sig med T-34. Tyskarnas Tiger var mycket mer bepansrade(och hade lutande panzar) än T-34 och hade en 88mm kanon. Men det stora nackdelen med Tigern är att den var slö, och drog mycket sopa.
Det gick ca 4st T-34 på en Tiger II. Taktiken var att 1 eller 2 st T-34 skulle vara lockbete medans resten åkte runt och anföll Tiger II bakifrån där den hade minst panzar.
Det sägs ockås för varje Tiger tyskarna producerade så spottade ryssarna fram 20st T-34.
Kolla in http://www.achtungpanzer.com om ni vill veta mera om dessa stridavaganar och se andra skönheter.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 17 april 2002, 16:05

Ok, jag orkar egentligen inte, men snälla, kolla igenom vad du skrivit eller skriv insändaren i Word och låt stavningskontrollen göra sitt... Ända stavas Enda, panzar stavas pansar, sopa stavas soppa. Jaja. Till saken.

Jag tror att du blandar ihop lite olika stridsvagnar här. Tigern var en stridsvagn som minst av allt hade lutande pansar. Den bestod i princip av en rundad kloss (tornet) på en annan kloss (superstructure, vad heter det på svenska?) på en tredje kloss (chassit). Däremot var Panther-vagnarna inspirirerade av T-34:ans lutande pansar. Ryssarna hade även fler saker att vara stolta över. I början av kriget (och under det spanska inbördeskriget) var de ryska stridsvagnarna ganska överlägsna de tyska. T-26:orna och BT-serien skulle utklassat tyskarnas PzKpfw I och II ganska enkelt om förutsättningarna varit lika för båda sidor. Sen kom T-34:an och var bäst fram till dess att Panthern/Tigern kom. Och sen tillverkade ryssarna JS-serien.

/Johan

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Strv 104

Inlägg av Mats » 17 april 2002, 16:30

Eeeh, sovit några år eller? Sista året för Centurion i Sverige var utbildningsåret 99/00, varefter MekB 18 upphörde och gamla P 18 kom tillbaka beväpnade med Strf 90 och Pbv 302. Vilket alltså är nuvarande situation.
Enligt den sida som du hänvisar till skall den tas ur bruk 2007.
Nu hamnar vi i en diskussion om försvarspolitik, vilket kanske inte hör till ämnet så jag lämnar den diskussionen
Bra
Hur kan en vagn som är helt och hållet skitdålig ta skalper mot betydligt modernare motstånd i så fall?
Det verkar som han som har gjort den sidan som du hänvisar till själv har gjort lumpen på Gotland. Det gör att jag ifrågarsätter objektiviteten i hans rapporter.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 17 april 2002, 17:09

Hej!

Mats skrev:
Enligt den sida som du hänvisar till skall den tas ur bruk 2007.
Sidan är inte uppdaterad, exempelvis saknas sista utbildningsårets statistik. Men gå till http://www.p18.mil.se och leta Strv 104 en stund så ser du...

Mats skrev:
Det verkar som han som har gjort den sidan som du hänvisar till själv har gjort lumpen på Gotland. Det gör att jag ifrågarsätter objektiviteten i hans rapporter.
Vettigt, ifrågasätter gör även jag. Dock har jag mycket svårt att se sannolikheten i att statistiken är grovt missvisande, det finns liksom inget syfte med det. Tvivlar man fortfarande är det antagligen inte omöjligt att via Försvaret ta reda på dessa siffror i diverse utvärderingar.

Jag har också gjort lumpen på Gotland (under sista utbildningsåret för Centurion), dock ej på strv-kompani. Jag har sett med egna ögon hur ett tillämpat moment med försvarsstrid (beskrivet i ett av mina förra inlägg)för MekB 18/MekB 10 mot anfallande 122/90-bataljon från MekB 4 fick göras om, med mineringar och halva fördröjningssträckan borttagen, eftersom de nya vagnarna inte fick tappa ansiktet inför prominenta observatörer från utlandet. Men litar du inte på mina påståenden och uppgifter, av den anledningen att jag gjort lumpen på Gotland, så är liksom mattan undandragen för hela diskussionen... För övrigt är det här nog en av de mest kvasibetonade diskussioner jag fört! :D

Mvh Petter
Senast redigerad av 1 Gutekrigaren, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
Desert_Fox
Medlem

Inlägg av Desert_Fox » 18 april 2002, 17:16

Opps! :oops:. Sorry. Tiger I hade minst lutande pansar. Men när det gäller Tiger II(King Tiger) hade den inte minst lutande kolla http://www.achtungpanzer.com/pz5.htm.
Eliasson, är T-26 en lätt pansarvagn?

P.S Ursäkta för stavfelen.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 18 april 2002, 18:06

Stavfelen är inga problem! Men jag brukar alltid läsa igenom mina texter en extra gång innan jag skickar dem. Fast det är ju svårt att hitta fel som Ända då eftersom man själv tror att det stavas så. Och eftersom Word tror att du menar Ända som ju faktiskt är ett ord... :wink:

T-26 var en lätt stridsvagn, endast några hundra kilo tyngre än PzKpfw II men med en 45mm-kanon istället för en fjuttig 20mm:are. :) T-26 började till verkas redan 1933 och var väl (någon?) den bästa stridsvagnen som deltog i det Spanska Inbördeskriget.

/Johan

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 18 april 2002, 20:48

Intressant att såpass många rankar tyskland som 1:a.

Själv måste jag sätta USA på 1:a platsen, och mitt resonemang är som följer.

Helt mekaniserad armé. Pansarförbanden hade kanske inte den flashigaste vagnen, men den var märkbart bättre än tyskarnas huvudstridsvagn (Pz IV) och var nästan sjukligt driftsäker. Dessutom fanns den i drivor.

Artilleriet. Det amerikanska och brittiska artilleriet var både ofta förekommande, och mycket responsivt. Sovjet hade något bättre pjäser, men ett mycket trögare system för eldledning.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 18 april 2002, 21:15

Fast samtidigt är ju inte något av dina resonemang direkt kopplat till vilka som hade de bästa vapnen, eller? Att en armé är helt mekaniserad beror ju inte på att de har bäst vapen, utan på att de har mest utrustning. Att amerikanarnas MBT (om man nu kan använda det uttrycket om WW2) var kanske som du sa bättre, men spetsen (PzKpfw V och VI vs Sherman och M6, (M26:an kom för sent för att räknas med enligt mig i alla fall)) var det inte under större delen av kriget. Samma sak med artilleriet, att de ofta var "närvarande" beror ju precis som mekaniseringen på att de hade mycket materiel.

/Johan

Mattias
Ny medlem

Inlägg av Mattias » 27 april 2002, 01:41

Eftersom frågan är minst sagt dubbelbottnad måste jag ge tre korta och förenklade svar.

1. USA eftersom de hade atombomben och i ljust av den bleknar alla andra vapen.
2. Tyskland eftersom om de olika ländernas jämförbara vapen ställs mot varandra så torde de tyska vapnen sammantaget vinna.
3. Sovjetunionen eftersom de bäst lyckades få fram rätt sorts vapen. Med detta syftar jag på att de bäst lyckades optimera sina förutsättningar genom att de producerade det som gav bäst återbetalning.

Mattias

Användarvisningsbild
marcus.
Medlem

Inlägg av marcus. » 2 juni 2002, 13:06

Johan Elisson skrev:Fortsättning på ryska WW2-vapen som fortfarande används. T-34 sägs (enligt Achtung Panzer !) fortfarande så sent som 1996 ha använts i:
  • Afghanistan (-)
  • Albanien (ca 70)
  • Angola (ca 58)
  • Bosnien (-)
  • Guinea Bissau (ca 10)
  • Kuba (ca 400)
  • Mali (ca 18)
  • Rumänien (ca 1000) (?)
  • Slovenien
  • Ungern (ca 5)
  • Vietnam
  • plus en del andra länder.
Wow, använde list-koden för första gången! =)

/Johan
var det inte Heinz Guderina som skrev Achtung Panzer? enligt boken
"om stridens grunder" av Marco Smedberg. en av de bästa böker som skrivts om milltär strategi/taktik samt beskrivnig av strid. enligt mig

Dwight D Eishenhower
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Dwight D Eishenhower » 11 juni 2002, 10:57

Tyskland lungt ..
Stockholm-en omåtligt ful stad!

Tigertank
Medlem

Inlägg av Tigertank » 31 december 2003, 00:43

[quote="Fred"]M1 Rifle
With practice, a soldier can get off 10 shots a minute. In the heat of combat,

jag har läst att en smle kan få iväg 30 riktade skott i minuten ,okej inte i strid men ändå

Användarvisningsbild
Showtime.
Medlem

Inlägg av Showtime. » 31 december 2003, 02:19

i början av kriget skulle jag säga frankrike, men om man inte vet hur man ska använda sina vapen. Så blir de ganska värdelösa. Jag skulle säga att taktiken och träningen spelar mer roll än vapnena.

ljung
Ny medlem

Re: Röda Armén

Inlägg av ljung » 31 december 2003, 03:53

Mats skrev:Ryssarna hade (bl a) bra k-pistar, stridsvagnar och jaktplan!

när tyskarna skulle inta sovjet så gick det 1 gevär på 5 man för ryssarna..
tyskarna gick ju under pga det kalla vädret.

Skriv svar