MD650 skrev:Inom ramen för uppdragstaktik finns det behov av mer eller mindre styrningar.
Jag kommer att tänka på vad jag läste i en bok av Jukka L. Määkelä, om striderna 1944 i Karelen.
Ska en batchef ge en kompchef en order att utföra, säg, en stridspatrull, så kan det vara smart att säga:
"Målet med stridspatrullen ska vara si och så. Presentera en plan."
Då har batc:n dels handlat i uppdragstaktikens anda, gett kompc:n relativt fria händer. Men han får en hållhake på sin kompc just genom att be denne presentera en plan; därmed kan han se hur kompcn tänker, han kan ge feedback innan allt sätts igång.
Att däremot köra "ren" uppdragstaktik, säga "uppgiften är X, gör som du vill", syns mig lite väl äventyrligt.
Är själv glorifierad civilfurir och "stubbsnubblare", och vill inte dra mig in i något resonemang om kommando- resp. uppdragsstyrning och annat jag läst om ovan. Det går över min horisont. Jag intresserar mig dock för detta med uppdragstaktik, och det ovan sagda tycker jag är en bra variant på temat.
(Exemplet funkar ju också om en kompc ger en plutc order att göra dylik patrull.)