Sovjetiskt inflytande på västliga fredsrörelser?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 15 januari 2008, 12:07

Hexmaster skrev:Afghanistan var en höger-grej, javisst; självklart. Precis som kritik mot Kuba, Kina och Nordkorea. Jag vet inte om det var frågan om någon USA-infiltration i de fallen. Man kanske inte behöver vara infiltrerad för att hålla isär vänner och fiender, och fienders fiender osv. Just "fienders fiender"-resonemanget kopplar ju förresten Afghanistan-grupperna till mujaheddin och talibanerna, men jag tror inte på någon muslimsk infiltration heller.
Den här diskussionen handlar väldigt mycket om ordval - vad är samarbete, vad är infiltration, vad är inflytande och vad är kontroll?

Politiskt utbyte över gränserna har alltid förekommit, och måste få förekomma. Det är till och med bra att det förekommer. Och i det utbytet utbyter man också åsikter och ger varandra utbildning, tips och idéer. Alla politiska partier har internationell samverkan, såväl inom Europa som i världen - och så var det också under kalla kriget. Men är det infiltration? Knappast.

Under kalla kriget blev det väl, om man skall göra ett understatement, naturligt så att människor på högerkanten åkte ut i Europa och till USA men inte till Sovjet för politiskt utbyte, medan människor på vänsterkanten åkte ut i Europa och Sovjet men inte i någon högre grad till USA för politisk förkovring. Amerikanska politiker och intressen hade inflytande över högern, och sovjetiska intressen hade inflytande i vänstern - och det var knappast något som hymlades om heller.

Men ordval är viktigt - och kan förändra historien. Infiltration innebär ju egentligen att man infiltrerar under täckmantel och att den infiltrerade är ganska oskyldig - det tror jag aldrig skedde av utländska intressen - från någon sida. Men man kan fundera på vem som idag har intresse av att beteckna det utbytet som infiltration?

Och ordval är intressant också i dagspolitiken. Såväl MUF som SSU skickar, vad jag vet, regelbundet delegationer till Vitryssland för att hjälpa den demokratiska oppositionen där - lära dem opinionsbildning och samtidigt förmedla vidare information om hur det står till i landet. Vi i Sverige kallar, över partigränserna, det för demokratiskt utbyte - den vitryska regeringen betecknar det infilitration av svenska säkerhetsintressen.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 januari 2008, 12:16

det tror jag aldrig skedde av utländska intressen
Det har ju förblivit en 'öppen fråga' vad jag vet? Men hur mycket direkta pengar gav Sovjetunionen de svenska kommunisterna och speciellt tidningarna Nya Dag och Norrskensflamman för att hålla 'rösten vid liv' - för lönsamma - det var dom aldrig.???? Nazisterna i Berlin 'subventionerade' ju Dagsposten - har det framkommit. Har det gjorts någon avräkning med Moskvapengar till svenska 'fredsrörelser???

Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Sovjetiskt inflytande på västliga fredsrörelser?

Inlägg av Hexmaster » 15 januari 2008, 12:26

varjag skrev:Har det gjorts någon avräkning med Moskvapengar till svenska 'fredsrörelser???
Det är möjligt. Men det räcker ju inte att organisera en demonstration för att kunna kvittera ut bidrag från Moskva.

Håller med om Woosters analys. Med "Sovjetiskt inflytande" måste väl något mer avses, än att två grupperingar kritiserar USA.
sonderling skrev:Alltså jag minns detta som en av de stora avslöjandena när muren föll och arkiven öppnades. Att det faktisk var så som "Nixons-lakejer" sa; nämnligen att fredsrörelsen var infiltrerad av Sovjet.
Väntar på detaljer kring dessa avslöjanden.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 januari 2008, 12:31

Men det räcker ju inte att organisera en demonstration för att kunna kvittera ut bidrag från Moskva
Förlåt - men 'vi på 50-talet' hade definitivt aningen att bidragen föregick demonstrationerna :lol:

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 15 januari 2008, 13:44

Maskirovka, say no more

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 15 januari 2008, 14:29

Varjag - du plockar mitt citat helt ur sitt sammanhang, och feltolkar därmed helt vad jag sagt. Vilket faktiskt är väldigt tråkigt.

Infiltration betyder, och nu läser jag direkt ur ordboken, "omärkligt eller gradvis inträngande av främmande element". Jag tror inte att vare sig Sovjet eller USA "omärkligt eller gradvis" försökte tränga in i åsiktsfränders organisationer i Sverige eller västeuropa eller betecknade dessa element som främmande.

Tvärtom hade såväl amerikanska intressen beröringar på högerkanten och sovjetiska intressen beröringar på vänsterkanten och dessa samarbeten eller vad man skall kalla dom var vare sig omärkliga eller gradvisa - de var tydliga och tämligen öppna, även om vissa organisationer idag, i eftertankens kranka blekhet, gärna pratar om det som "infiltration" snarare än samarbete.

Det är dock bara på Sovjetsidan man pratar om infiltration eller det finns en debatt kring huruvida samarbetet verkligen ägt rum - det har ju sin historiska skäl. Högerns beröringar med organisationer på högerkanten i USA fortgår fortfarande och amerikanska myndigheter har ju närmast gjort till doktrin att man understödjer demokratiska rörelser i diktaturer (som jag berört tidigare i min tråd om icke-militärt motstånd: viewtopic.php?t=25505&postdays=0&postorder=asc&start=0 ).

Jag trodde dock det tämligen välkänt kring vänsterns samröre med sovjet i Sverige idag. SVTs Uppdrag Granskning sände ju två program om Vänsterpartiets kontakter med Sovjet på våren -04 och det finns vederlagt i en rad offentliga källor vilka återgetts i en del svensk littertur, tillsammans med en hel rad vittnesmål från sådana som varit med - känner själv vänsterpartister som i sin "ungdom" var över. Sovjetryssarna hade ruskigt bra utbildningar i agitation bland annat.

Att hävda att det inte skedde ett ganska livligt utbyte på båda politiska sidorna är i mitt tycke ren revisionism. Men det är också ren revisionism att hävda att det skulle rört sig om infiltration eller otillbörlig påverkan - vilket faktiskt frikänner den ena parten.

Samtidigt är jag tämligen övertygad att man, som i alla utbyten, inte köpte vad den andra sa helt okritiskt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 15 januari 2008, 15:14

sonderling skrev:
Alltså jag minns detta som en av de stora avslöjandena när muren föll och arkiven öppnades. Att det faktisk var så som "Nixons-lakejer" sa; nämnligen att fredsrörelsen var infiltrerad av Sovjet.

Då får du vänta ett tag, Hexmaster. För jag tror Winston Smith brände alla detaljer för ett par år sedan. :D

Sonderling

Falckkjelle
Medlem

Inlägg av Falckkjelle » 15 januari 2008, 17:00

Jag har ett par minnen från 70-talet som behöver vidimeras eller dementeras, minnet joggas lite av debatten som förts här.

1. Någonstans vill jag minnas att jag läste om hur Danska SÄPO spårade pengar från en stor fredsorganisation till Sovjetiska ambassaden. Vill minnas att det var cash levererat i kuvert. Någon som minns??

2. Jag har minne av att som Hemvärnsungdom fått veta att "Sovjet är minnsann inte något hot mot Sverige, hela Warzawapakten är en enda stor fredsrörelse" alternativt Röda/sovjetiska armén i stället för WP.

Det sista vill jag minnas förekom som argument från dom mest militanta "fredskämparna", bl.a. när jag råkade i debatt med en i gymnasiet där jag gick... Gulag och åsiktsförtryck var bara "amerikansk imperialistpropaganda".

Kjelle

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 15 januari 2008, 18:54

sonderling skrev:Och protesterna mot sovjetskrig i Afghanistan, ärligt talat det var väl mer högern som demonstrerade mot det kriget. Det var nån liten skara som samlades varje tisdag på Norrmalmstorg, eller hur var det. Ja liten i jämnförelse mot de massor som vänstern kan samla om det skulle gälla USA.
Blandar du inte ihop det med Måndagsrörelsen nu? Demonstrationerna mot Sovjet i Afghanistan var väl stora traditionella demonstrationer i stil med 70-talets vietnamdemonstrationer, och anordnades av Svenska Afghanistankommittén och Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.

En annan bok i ämnet är Peppe Engbergs Sovjet och fredsrörelsen, som gavs ut av Timbro och skrevs någonstans i skarven mellan författarens övergång från Gnistan- till Resumé-redaktör.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 16 januari 2008, 07:14

Dilbert skrev:
sonderling skrev:Och protesterna mot sovjetskrig i Afghanistan, ärligt talat det var väl mer högern som demonstrerade mot det kriget. Det var nån liten skara som samlades varje tisdag på Norrmalmstorg, eller hur var det. Ja liten i jämnförelse mot de massor som vänstern kan samla om det skulle gälla USA.
Blandar du inte ihop det med Måndagsrörelsen nu? Demonstrationerna mot Sovjet i Afghanistan var väl stora traditionella demonstrationer i stil med 70-talets vietnamdemonstrationer, och anordnades av Svenska Afghanistankommittén och Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.

En annan bok i ämnet är Peppe Engbergs Sovjet och fredsrörelsen, som gavs ut av Timbro och skrevs någonstans i skarven mellan författarens övergång från Gnistan- till Resumé-redaktör.
Nej, det jag tänkte på skulle hänt tidigare på 80-talet. Sedan minns jag mycket väl att debatten redan på den tiden avhandlade just det att demonstrationerna inte alls var i samma omfång som under Vietnam-kriget.
Men med det är det ju inte sagt att det inte förekom demonstrationer givetvis.

Sonderling

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 16 januari 2008, 09:04

varjag skrev:
det tror jag aldrig skedde av utländska intressen
Men hur mycket direkta pengar gav Sovjetunionen de svenska kommunisterna och speciellt tidningarna Nya Dag och Norrskensflamman för att hålla 'rösten vid liv' - för lönsamma - det var dom aldrig.???? Nazisterna i Berlin 'subventionerade' ju Dagsposten - har det framkommit. Har det gjorts någon avräkning med Moskvapengar till svenska 'fredsrörelser???

Varjag
Tack för inlägget, Varjag. Så äntligen är vi framme vid pudelns själva kärna.

Jag antar att det är inte omstritt på något som helst sätt att borgerliga partier och organsationer typ Ja till EU, fått/får massiva bidrag från näringslivet - dvs storföretagen, och andra.

Och det får de tydligen göra, jag har aldrig hört några indignerade protester.

So whatsa matter?

Varför får den ena sidan ta emot precis hur mycket bidrag som helst, men inte den andra?? Såvitt jag förstår är det dessutom korvören i jämförelse.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 16 januari 2008, 09:32

Grejen är väl att borgerliga partier och organisationer inte brukar mörka med att de får bidrag.
Emedan freds och vänsterrörelser anse sig rättrådigt stå oberoende och att endast de står för fred & rättvisa m.m.
Det senare har jag ibland haft lusten till att utveckla i en egen tråd, nämligen " Är vänstern vår tids nya moraltant.", då det ibland känns som detta förskjutits från kristendomen. Men risken att det blir politik känns överhängande.

Sonderling

PS Det var en gång då jag tyckte vänstern var Rock n Roll men nu känns det mer som Martin Luther.

Lars Törnqvist
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Törnqvist » 16 januari 2008, 10:15

Den negativa inställningen till stödet från Sovjetunionen grundas framförallt på att stödet kom från en främmande makt som uppfattades som ett hot mot Sverige. Stöd från svenska organisationer, exempelvis från LO till socialdemokratiska tidningar, har inte brukat betraktas som kontroversiellt eftersom det har varit en helt inhemsk angelägenhet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 januari 2008, 10:24

sonderling skrev:
sonderling skrev:
Alltså jag minns detta som en av de stora avslöjandena när muren föll och arkiven öppnades. Att det faktisk var så som "Nixons-lakejer" sa; nämnligen att fredsrörelsen var infiltrerad av Sovjet.

Då får du vänta ett tag, Hexmaster. För jag tror Winston Smith brände alla detaljer för ett par år sedan. :D
Jaha..?

Så vi som inte på förhand "visste" att fredsrörelsen smordes med rubler, vart skall vi vända oss för att bli övertygade? Påminner om trådens första inlägg:
Rickard skrev:Något som man ibland hört antydas är att Sovjet under kalla kriget sponsrade / styrde olika västliga så kallade fredsrörelser, ibland även i Sverige. Är det någon som känner till om det finns några belägg för att det varit på det sättet, eller om man bara kan ha en känsla huruvida det skulle vara rimligt?
Denna fråga verkar ännu inte ha besvarats med annat än insinuationer.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 januari 2008, 10:45

Jag antar att det är inte omstritt på något som helst sätt att borgerliga partier och organsationer typ Ja till EU, fått/får massiva bidrag från näringslivet - dvs storföretagen, och andra.

Och det får de tydligen göra, jag har aldrig hört några indignerade protester.

So whatsa matter?
'the matter' är skillnaden mellan inhemska donationer till politiska rörelser. Och direkta penningsubventioner till svenska politiska partier och rörelser 'från främmande makt' ! Alldeles speciellt om den 'makten' är en diktatur med en lång historia av att 'lägga sig i' andra länders inre angelägenheter. Vilket Sovjetunionen tog som en självklar rättighet från sitt bildande genom Komintern och senare Kominform. Varjag

Skriv svar