Den här diskussionen handlar väldigt mycket om ordval - vad är samarbete, vad är infiltration, vad är inflytande och vad är kontroll?Hexmaster skrev:Afghanistan var en höger-grej, javisst; självklart. Precis som kritik mot Kuba, Kina och Nordkorea. Jag vet inte om det var frågan om någon USA-infiltration i de fallen. Man kanske inte behöver vara infiltrerad för att hålla isär vänner och fiender, och fienders fiender osv. Just "fienders fiender"-resonemanget kopplar ju förresten Afghanistan-grupperna till mujaheddin och talibanerna, men jag tror inte på någon muslimsk infiltration heller.
Politiskt utbyte över gränserna har alltid förekommit, och måste få förekomma. Det är till och med bra att det förekommer. Och i det utbytet utbyter man också åsikter och ger varandra utbildning, tips och idéer. Alla politiska partier har internationell samverkan, såväl inom Europa som i världen - och så var det också under kalla kriget. Men är det infiltration? Knappast.
Under kalla kriget blev det väl, om man skall göra ett understatement, naturligt så att människor på högerkanten åkte ut i Europa och till USA men inte till Sovjet för politiskt utbyte, medan människor på vänsterkanten åkte ut i Europa och Sovjet men inte i någon högre grad till USA för politisk förkovring. Amerikanska politiker och intressen hade inflytande över högern, och sovjetiska intressen hade inflytande i vänstern - och det var knappast något som hymlades om heller.
Men ordval är viktigt - och kan förändra historien. Infiltration innebär ju egentligen att man infiltrerar under täckmantel och att den infiltrerade är ganska oskyldig - det tror jag aldrig skedde av utländska intressen - från någon sida. Men man kan fundera på vem som idag har intresse av att beteckna det utbytet som infiltration?
Och ordval är intressant också i dagspolitiken. Såväl MUF som SSU skickar, vad jag vet, regelbundet delegationer till Vitryssland för att hjälpa den demokratiska oppositionen där - lära dem opinionsbildning och samtidigt förmedla vidare information om hur det står till i landet. Vi i Sverige kallar, över partigränserna, det för demokratiskt utbyte - den vitryska regeringen betecknar det infilitration av svenska säkerhetsintressen.