Tyskarnas förmåga att slå tillbaka anfallet i Normandie
-
Christopherno1
- Ny medlem
Tyskarnas förmåga att slå tillbaka anfallet i Normandie
Vad jag har läst så innehade tyskarna betydande pansareserver som kunde sättas in vid ett möjlig allierad landstigning längs den norra franska kusten. Dessa pansareserver stod dock långt bort från kusten och eftersom Hitler först var övertygad om att det "stora" anfallet skulle komma vid Pas-de-calais sattes dessa styrkor in alltför sent, då de allierad redan hunnit få fotfäste.
Om dessa styrkor istället hade satts in direkt vid Normandie tror ni då tyskarna hade kunnat slå den allierade invasionen ut i havet igen?
Jag läste också att en av dessa pansardivisioner (mindes inte exakt vilken) genomförde ett motanfall senare med till en början stor framgång och var inte långt borta från att bryta sig ut till havet, men de gav upp då de trodde att allierat flyg närmade sig. Detta var dock i realiteten bara segelflygplan.
Om dessa styrkor istället hade satts in direkt vid Normandie tror ni då tyskarna hade kunnat slå den allierade invasionen ut i havet igen?
Jag läste också att en av dessa pansardivisioner (mindes inte exakt vilken) genomförde ett motanfall senare med till en början stor framgång och var inte långt borta från att bryta sig ut till havet, men de gav upp då de trodde att allierat flyg närmade sig. Detta var dock i realiteten bara segelflygplan.
-
Niklas Zetterling
- Medlem
Tyskarna hade ett tiotal pansardivisioner i västeuropa, men av dem kan egentligen bara fyra (2., 21., Pz.Lehr och 12. SS-Pz.Div) anses vara i stort sett fullt insatsberedda. De övriga hade grava brister som gjorde att de i bästa fall kunde sända stridsgrupper för att möta en invasion.
Västeuropa användes i mångt och mycket som ett område dit slitna förband sändes från östfronten för att återuppbyggas. Ofta kvarlämnades viktig materiel på östfronten för att fördelas på andra divisioner som stannade kvar där. Likaså befann sig nyckelpersonal (t ex stridsvagnsförare) på utbildning annorstädes, vilket gjorde att enheterna inte var insatsberedda även om materiel fanns till hands.
Västeuropa användes i mångt och mycket som ett område dit slitna förband sändes från östfronten för att återuppbyggas. Ofta kvarlämnades viktig materiel på östfronten för att fördelas på andra divisioner som stannade kvar där. Likaså befann sig nyckelpersonal (t ex stridsvagnsförare) på utbildning annorstädes, vilket gjorde att enheterna inte var insatsberedda även om materiel fanns till hands.
Segelflygplan låter nog som en liten skröna.
Medlemmen Nilkas Zetterling borde kunna svara på din fråga då han skrivit boken Avgörandets ögonblick som hanlar om landstigningen i Normandie.
Om jag minns rätt så är hans tes att det inte spelat någon större roll i längden ifall det tyska pansaret satts in tidigare m.h.t. den allierade luftöverlägsenheten.

Medlemmen Nilkas Zetterling borde kunna svara på din fråga då han skrivit boken Avgörandets ögonblick som hanlar om landstigningen i Normandie.
Om jag minns rätt så är hans tes att det inte spelat någon större roll i längden ifall det tyska pansaret satts in tidigare m.h.t. den allierade luftöverlägsenheten.
-
Niklas Zetterling
- Medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem
Det finns en ytterligare diskussion (som jag nu inte hittar), men där det tydligare framkommer problemen med det allierade fartygsartilleriet.
Det allierade luftherraväldet var förvisso ett stort problem, men den avgörande punkten (givet att de pansardivisionen NZ skriver om ovan i stort sett stod utgångsgrupperade i Normandie) är hur tyskarna skulle ha penetrerat de sista 15 - 20 km närmast stranden, där de var inom räckhåll för det tunga allierade fartygsartilleriet som var en långt värre fiende än de allierade attackplanen. Kanonerna kunde dessutom skjuta på nätterna då RAF/USAAF stod på marken.
Det allierade luftherraväldet var förvisso ett stort problem, men den avgörande punkten (givet att de pansardivisionen NZ skriver om ovan i stort sett stod utgångsgrupperade i Normandie) är hur tyskarna skulle ha penetrerat de sista 15 - 20 km närmast stranden, där de var inom räckhåll för det tunga allierade fartygsartilleriet som var en långt värre fiende än de allierade attackplanen. Kanonerna kunde dessutom skjuta på nätterna då RAF/USAAF stod på marken.
Hur skiljer sig "Normany 1944" från "Avgörandets Ögonblick"?Niklas Zetterling skrev:Jag skulle nog allra helst rekommendera min bok "Normandy 1944" för den som söker svar på frågor om de tyska resurserna, förutsättningarna och möjligheterna.
Tyckte mycket om den senare, men det kanske var för att den bekräftade mina egna iaktagelser och slutsatser i mångt och mycket?
-
Christopherno1
- Ny medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
-
Niklas Zetterling
- Medlem
"Normandy 1944" är en helt annan bok, där fokus ligger på den tyska sidan. Den innehåller nio fristående kapitel. I vart och ett av dessa diskuteras olika aspekter av de tyska insatserna i Normandie. Huvuddelen av boken upptas emellertid av beskrivningar av de tyska markförband som stred i Normandie. Varje förband har ett eget avsnitt, även självständiga bataljoner. Boken är avsedd att användas som referenslitteratur för den som är mycket intresserad av striderna i Normandie. Sökes en trevlig läsning bör man däremot välja en annan bok.Uruk-Hai skrev: Hur skiljer sig "Normany 1944" från "Avgörandets Ögonblick"?
-
Niklas Zetterling
- Medlem
Hittar du en bok som innehåller mer detaljerad info i detta avseende vill jag gärna bli tipsad om den.Uruk-Hai skrev: Är det detaljerat angående utrustning? Främst tyngre?
amazon.com eller amazon.co.ukUruk-Hai skrev: Edit: Gjorde just en snabb sökning på Ad-libris utan resultat. Var står den att finna?
Finns som "specialorder" med leveranstid på 26-40 dagar (eller längre) på Bokus:Uruk-Hai skrev:Edit: Gjorde just en snabb sökning på Ad-libris utan resultat. Var står den att finna?
http://www.bokus.com/b/9780921991564.html
Priset inkl frakten tror jag är bra jämfört med Amazon.
--
Jörgen