Quiz: Andra världskriget
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Mount Suribachi
Mount Suribachi är rätt berg, men detta ligger ingalunda på Okinawa utan långt därifrån,nämligen på den lilla ön Iwo Jima (men ön frågade jag inte efter).
Men vilken var den märkliga omständigheten?
Följfråga:
Var restes denna flagga?
Men vilken var den märkliga omständigheten?
Följfråga:
Var restes denna flagga?
- Bilagor
-
- Scan10608.JPG (47.88 KiB) Visad 2197 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Din fråga
Det är rätt svar. Den mer kända bilden är arrangerad. Den senaste bilden visar den verkliga "första resningen". Man böt till större flaggduk och lade in lite "action" i resningen.
Din fråga.
Din fråga.
Falsariet ´Sions vises protokoll´ kopplar jag till Maurice Joly, som jag tror är mannen på bilden längst ner.
Han skrev den dock inte; utan han skrev ´Prolog i helvetet mellan Machiavelli och Montesquieu´ 1864, ville visa hur Napoleon III manipulerade för att skaffa sig alla maktbefogenheter i Frankrike.
Ryssen Golovinski tog texten nästan rätt av och bytte ut vissa namn; Frankrike" med "världen" och "Napoleon III" med "judar".
Och döpte, sic! , sitt "verk" till Sions... osv
Detta protokoll var ( och är ) en del av antisemiternas och nazisternas s.k."bevis", vilket Hitler o andra likar trummade in.
Vidare, David Frankfurter sköt schweiziske nazistledaren Wilhelm Gustloff 1936, vilket är kopplingen till fartyget som sjösattes 1937 och sänktes så tragiskt i Östersjön.
Btw, ett fartyg döpt efter en schweizare kan aldrig bli ett lyckligt fartyg imo...
Vet inte om du förväntar dig ett entydigt kongruent svar på alla bilderna, i sådant fall: katastrof, som svar.
Han skrev den dock inte; utan han skrev ´Prolog i helvetet mellan Machiavelli och Montesquieu´ 1864, ville visa hur Napoleon III manipulerade för att skaffa sig alla maktbefogenheter i Frankrike.
Ryssen Golovinski tog texten nästan rätt av och bytte ut vissa namn; Frankrike" med "världen" och "Napoleon III" med "judar".
Och döpte, sic! , sitt "verk" till Sions... osv
Detta protokoll var ( och är ) en del av antisemiternas och nazisternas s.k."bevis", vilket Hitler o andra likar trummade in.
Vidare, David Frankfurter sköt schweiziske nazistledaren Wilhelm Gustloff 1936, vilket är kopplingen till fartyget som sjösattes 1937 och sänktes så tragiskt i Östersjön.
Btw, ett fartyg döpt efter en schweizare kan aldrig bli ett lyckligt fartyg imo...
Vet inte om du förväntar dig ett entydigt kongruent svar på alla bilderna, i sådant fall: katastrof, som svar.
Senast redigerad av 1 Bagheera, redigerad totalt 30 gånger.
Ja, både Bagheera och Varjag rätt.
Min tanke var:
Willhem Gustloff mycket riktigt döpt efter Nazisten med samma namn gjorde en ny-utgåva på Sions vise protokoll som Nazisterna hävdade skrivits av bl.a. av Theodor Herzl, en tongivande Sionist. (Mannen med skägget)
Gustloff mördades av David Franfurter som som dömdes till 18 års fängelse men blev benådad efter krigsslutet och flyttade till Israel.
Rörig fråga kanske? Skall sluta dricka whiskey på natten
Bagheera o Varjag får göra upp om frågan.
Mvh
Gostap
Min tanke var:
Willhem Gustloff mycket riktigt döpt efter Nazisten med samma namn gjorde en ny-utgåva på Sions vise protokoll som Nazisterna hävdade skrivits av bl.a. av Theodor Herzl, en tongivande Sionist. (Mannen med skägget)
Gustloff mördades av David Franfurter som som dömdes till 18 års fängelse men blev benådad efter krigsslutet och flyttade till Israel.
Rörig fråga kanske? Skall sluta dricka whiskey på natten
Bagheera o Varjag får göra upp om frågan.
Mvh
Gostap
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Btw...
Wilhelm Gustloff föddes i Schwerin, Tyskland, 1895, 1917 flyttade han på grund av krassliga lungor till Schweiz, där han stannade resten av sitt liv. Och om jag inte är helt fel underrättad så behöll Gustloff sitt tyska medborgarskap till sin död!
Sålunda blev skeppet döpt, inte efter en schweizare utan efter en tysk...
Gott Nytt År från Schweiz!
Hans
Wilhelm Gustloff föddes i Schwerin, Tyskland, 1895, 1917 flyttade han på grund av krassliga lungor till Schweiz, där han stannade resten av sitt liv. Och om jag inte är helt fel underrättad så behöll Gustloff sitt tyska medborgarskap till sin död!
Hans
Jag tror att du har rätt. Tyska wikipedia berättar följande:sveahk skrev:Btw...
Hans
Texten ger inte ett entydigt svar på frågan, men jag antar att die Eidgenossen inte skulle ha tillåtit NSDAP att värva medlemmar bland schweiziska medborgare. Fast det förvånar mig lite, att de alls tillät, att utlänningar engagerade sig politiskt.1917 siedelte er nach Davos über, um sein Lungenleiden auszukurieren. Er wurde 1921 Mitglied des Deutschvölkischen Schutz- und Trutzbundes, trat 1929 der NSDAP bei und war ab 1932 Landesgruppenleiter der NSDAP-Auslandsorganisation in der Schweiz. Dort war er verantwortlich für die Verbreitung antisemitischer Hetzschriften. Bis 1936 warb er mehr als 5.000 Mitglieder in der Schweiz an.
Tyska wikipedia placerar för övrigt WG i kategorin "tyskar", inte "schweizare".
http://de.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Gustloff
EDIT:
WG hade faktiskt ett tyskt pass, en annan wikipedia-artikel ger klarhet i frågan:
Medlemskap i NSDAP/AO var alltså förbehållet personer med tyskt medborgarskap.Die Aufgabe der NSDAP/AO war die weltanschauliche Schulung und einheitliche Ausrichtung aller Parteigenossen auf die Belange von deutschem Volk und deutscher Nation. Mitglied der AO konnte nur sein, wer Reichsdeutscher war, also einen deutschen Pass besaß; den Deutschstämmigen, den so genannten Volksdeutschen, welche die Nationalität des Landes besaßen, in dem sie lebten, war der Eintritt in die Partei verwehrt.
Ursäkta utsvävningen, åter till ämnet.
http://de.wikipedia.org/wiki/NSDAP/AO
/G:son
Äventyrlig körning
Eftersom Bagheera antagligen är ute och flyger igen - här en lätt fråga, var och (ungefär) när....höll dessa chaffisar tungan rätt i mun - då en 'missad växel' (med dubbeltramp) lätt kunde betyda skillnaden mellan liv och död.../VarjagBagheera o Varjag får göra upp om frågan
- Bilagor
-
- tough trucks.jpg (88.12 KiB) Visad 924 gånger
Rätt svar Hexmaster! Visst är det Burmavägen men året är nog 1944 att döma av de 'tractors' (som amerikanerna kallar dragfordonen) som strävar fram. Och 'dubbeltramp' gällde för alla amerikanska militärfordon av den generationen - synkroniserade växellådor på lastbilar - kom långt senare. Det gick att 'växla upp' utan problem - men NED, måste man ha ett gott öra för motorvarv och hastighet - för att få in den lägre växeln prompt. Om man missade den kunde situationen snabbt bli desperat....Hexmaster skrev:Gissar på Burmavägen - tiden vet jag inte riktigt på rak arm, drar till med 1942. (Men jag är rätt säker på att Burmabacken i Kortedala, Göteborg fått sitt namn efter densamma. Och "dubbeltramp" krävdes för osynkade växellådor, om jag minns rätt.)
Din fråga, Varjag