Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Mount Suribachi

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 december 2007, 14:24

Mount Suribachi är rätt berg, men detta ligger ingalunda på Okinawa utan långt därifrån,nämligen på den lilla ön Iwo Jima (men ön frågade jag inte efter).

Men vilken var den märkliga omständigheten?

Följfråga:

Var restes denna flagga?
Bilagor
Scan10608.JPG
Scan10608.JPG (47.88 KiB) Visad 2192 gånger

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 29 december 2007, 14:57

Omständigheten var väl att det var "andra resningen"(!!!)
Arrangerades för fotograferingen, ej alla originalresarna på bild

Andra bilden är väl från något jippo som skildrade händelsen?

Mvh

GOstap

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Din fråga

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 december 2007, 15:44

Det är rätt svar. Den mer kända bilden är arrangerad. Den senaste bilden visar den verkliga "första resningen". Man böt till större flaggduk och lade in lite "action" i resningen.

Din fråga.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 30 december 2007, 00:24

Kör lite fler bilder....
Någon som kan reda ut mina assocationer här?

Mvh

Gostap
Bilagor
av_stapeln.jpg
av_stapeln.jpg (54.01 KiB) Visad 1140 gånger
författarensnamn.jpg
författarensnamn.jpg (15.99 KiB) Visad 1140 gånger
Gehemine.jpg
Gehemine.jpg (32.88 KiB) Visad 1140 gånger

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 30 december 2007, 00:24

Glömde en bild....
Bilagor
skeggig.jpg
skeggig.jpg (10.18 KiB) Visad 1138 gånger

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 30 december 2007, 02:44

Falsariet ´Sions vises protokoll´ kopplar jag till Maurice Joly, som jag tror är mannen på bilden längst ner.
Han skrev den dock inte; utan han skrev ´Prolog i helvetet mellan Machiavelli och Montesquieu´ 1864, ville visa hur Napoleon III manipulerade för att skaffa sig alla maktbefogenheter i Frankrike.
Ryssen Golovinski tog texten nästan rätt av och bytte ut vissa namn; Frankrike" med "världen" och "Napoleon III" med "judar".
Och döpte, sic! , sitt "verk" till Sions... osv
Detta protokoll var ( och är ) en del av antisemiternas och nazisternas s.k."bevis", vilket Hitler o andra likar trummade in.
Vidare, David Frankfurter sköt schweiziske nazistledaren Wilhelm Gustloff 1936, vilket är kopplingen till fartyget som sjösattes 1937 och sänktes så tragiskt i Östersjön.

Btw, ett fartyg döpt efter en schweizare kan aldrig bli ett lyckligt fartyg imo...

Vet inte om du förväntar dig ett entydigt kongruent svar på alla bilderna, i sådant fall: katastrof, som svar.
Senast redigerad av 1 Bagheera, redigerad totalt 30 gånger.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 december 2007, 03:31

Det är Gustloffs änka som svingar champagneflaskan mot bogen. Gustloff lät publicera en ny upplaga av 'Sions Vises...' i Schweiz vilket lär ha varit en delorsak till att Frankfurter mördade honom, Varjag

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 30 december 2007, 11:26

Ja, både Bagheera och Varjag rätt.
Min tanke var:

Willhem Gustloff mycket riktigt döpt efter Nazisten med samma namn gjorde en ny-utgåva på Sions vise protokoll som Nazisterna hävdade skrivits av bl.a. av Theodor Herzl, en tongivande Sionist. (Mannen med skägget)
Gustloff mördades av David Franfurter som som dömdes till 18 års fängelse men blev benådad efter krigsslutet och flyttade till Israel.

Rörig fråga kanske? Skall sluta dricka whiskey på natten :)

Bagheera o Varjag får göra upp om frågan.

Mvh

Gostap

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 december 2007, 11:37

Bagheera o Varjag får göra upp om frågan.
:D ...det finns en liten 'story' här - men frågan vanns av Bagheera medan jag försökte lista ut vem 'skäggmannen' var...... :roll:

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 30 december 2007, 22:31

Btw...

Wilhelm Gustloff föddes i Schwerin, Tyskland, 1895, 1917 flyttade han på grund av krassliga lungor till Schweiz, där han stannade resten av sitt liv. Och om jag inte är helt fel underrättad så behöll Gustloff sitt tyska medborgarskap till sin död!
Sålunda blev skeppet döpt, inte efter en schweizare utan efter en tysk...

Gott Nytt År från Schweiz!
Hans

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 30 december 2007, 22:50

sveahk skrev:Btw...

Wilhelm Gustloff föddes i Schwerin, Tyskland, 1895, 1917 flyttade han på grund av krassliga lungor till Schweiz, där han stannade resten av sitt liv. Och om jag inte är helt fel underrättad så behöll Gustloff sitt tyska medborgarskap till sin död!
Sålunda blev skeppet döpt, inte efter en schweizare utan efter en tysk...

Gott Nytt År från Schweiz!
Hans
Jag tror att du har rätt. Tyska wikipedia berättar följande:
1917 siedelte er nach Davos über, um sein Lungenleiden auszukurieren. Er wurde 1921 Mitglied des Deutschvölkischen Schutz- und Trutzbundes, trat 1929 der NSDAP bei und war ab 1932 Landesgruppenleiter der NSDAP-Auslandsorganisation in der Schweiz. Dort war er verantwortlich für die Verbreitung antisemitischer Hetzschriften. Bis 1936 warb er mehr als 5.000 Mitglieder in der Schweiz an.
Texten ger inte ett entydigt svar på frågan, men jag antar att die Eidgenossen inte skulle ha tillåtit NSDAP att värva medlemmar bland schweiziska medborgare. Fast det förvånar mig lite, att de alls tillät, att utlänningar engagerade sig politiskt. :)

Tyska wikipedia placerar för övrigt WG i kategorin "tyskar", inte "schweizare".

http://de.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Gustloff

EDIT:

WG hade faktiskt ett tyskt pass, en annan wikipedia-artikel ger klarhet i frågan:
Die Aufgabe der NSDAP/AO war die weltanschauliche Schulung und einheitliche Ausrichtung aller Parteigenossen auf die Belange von deutschem Volk und deutscher Nation. Mitglied der AO konnte nur sein, wer Reichsdeutscher war, also einen deutschen Pass besaß; den Deutschstämmigen, den so genannten Volksdeutschen, welche die Nationalität des Landes besaßen, in dem sie lebten, war der Eintritt in die Partei verwehrt.
Medlemskap i NSDAP/AO var alltså förbehållet personer med tyskt medborgarskap.

Ursäkta utsvävningen, åter till ämnet.

http://de.wikipedia.org/wiki/NSDAP/AO

/G:son

varjag
Saknad medlem †

Äventyrlig körning

Inlägg av varjag » 4 januari 2008, 11:46

Bagheera o Varjag får göra upp om frågan
Eftersom Bagheera antagligen är ute och flyger igen - här en lätt fråga, var och (ungefär) när....höll dessa chaffisar tungan rätt i mun - då en 'missad växel' (med dubbeltramp) lätt kunde betyda skillnaden mellan liv och död.../Varjag
Bilagor
tough trucks.jpg
tough trucks.jpg (88.12 KiB) Visad 919 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 januari 2008, 11:51

Gissar på Burmavägen - tiden vet jag inte riktigt på rak arm, drar till med 1942. (Men jag är rätt säker på att Burmabacken i Kortedala, Göteborg fått sitt namn efter densamma. Och "dubbeltramp" krävdes för osynkade växellådor, om jag minns rätt.)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 januari 2008, 12:03

Hexmaster skrev:Gissar på Burmavägen - tiden vet jag inte riktigt på rak arm, drar till med 1942. (Men jag är rätt säker på att Burmabacken i Kortedala, Göteborg fått sitt namn efter densamma. Och "dubbeltramp" krävdes för osynkade växellådor, om jag minns rätt.)
Rätt svar Hexmaster! Visst är det Burmavägen men året är nog 1944 att döma av de 'tractors' (som amerikanerna kallar dragfordonen) som strävar fram. Och 'dubbeltramp' gällde för alla amerikanska militärfordon av den generationen - synkroniserade växellådor på lastbilar - kom långt senare. Det gick att 'växla upp' utan problem - men NED, måste man ha ett gott öra för motorvarv och hastighet - för att få in den lägre växeln prompt. Om man missade den kunde situationen snabbt bli desperat....

Din fråga, Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 januari 2008, 13:22

Tackar. Vad var en s.k. G-skrivare?

Låst