Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem

Americanos!

Inlägg av Jojjan67 » 28 december 2007, 10:34

Om man mot alla odds :wink: skulle investera i en eller flera amerikanska figurer (gärna Airborne), vilka rekommenderas? DID Ricky Forrester eller Albert Ross, Dragons Frank Laird eller någon annan (någon av BBI:s figurer kanske)?

Och Isak, lycka till med din nya hobby.

/Johan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Americanos!

Inlägg av B Hellqvist » 28 december 2007, 12:29

Jojjan67 skrev:Om man mot alla odds :wink: skulle investera i en eller flera amerikanska figurer (gärna Airborne), vilka rekommenderas? DID Ricky Forrester eller Albert Ross, Dragons Frank Laird eller någon annan (någon av BBI:s figurer kanske)?
Albert Ross är en höjdarfigur med få brister, och Ricky Foster är också ett bra köp om man kan få honom till ett bra pris (uniformen är lite skum). Frank Laird är en av Dragons bästa Airborne, och utmärkt för Operation Market-Garden. Även Garrett White är bra, och kan man hitta en Soldat 2 för under $130 har man gjort ett fynd.

Användarvisningsbild
Izhak
Medlem

Inlägg av Izhak » 28 december 2007, 12:47

Jo den där lavetten var allt bra fräck, men inte fan lyckades jag klura ut hur man ska "montera" den :P Åh tusan nu blir det svårt att bestämma mig för vilken jag ska satsa på...Men med all säkerhet blir det nån figur från DiD, tycker att deras HS ser mycket bättre ut än alla andras.

HAHA ja det vore nåt, jag som är så bra på att bygga modeller också.... :) Har sett hur ni knåpar ihop era fordon och jag ser att det vore alldeles för svårt för mig att både bygga en och måla, men jag är mycket imponerad över era verk! Förresten,hur mycket skulle det egentligen kosta i slutändad om man ska bygga en Tiger, med frakt och färg och gudarna vet vad?

Och än en gång, tack alla ni för ert vänliga bemötande, känns mycket bra! Har märkt att det är svårt att inte bli idiotförklarad här hemma när man köper en massa dyra leksaker som man sminkar och klär upp... :P

Mvh Isak

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem

Inlägg av Kent W » 28 december 2007, 13:36

Izhak,

På tal om tok-förklarad hör då på detta om kostnader... 8O
Summa sumarum med alla optionpack så hamnar ett kit från Armortek på i runda slängar 70 papp med all frakt mm inräknat.
Då har du en massa lådor med delar du själv får sätta ihop och ersätta eller bygga om efter tycke och smak.
Jag som är niträknaren personifierad får lida maximalt då mycket inte når upp till den standard jag kräver.
Som tur är har jag inte tummen mitt i handen och det finns nu en hel del "aftermarket" att handla + några andra "dårar" som tar fram ibland helt otroligt fina detaljer man bara inte kan leva utan och som är dina mot £ eller $.
Sen skall skapelsen ha färg och det går lös på en 3-4 tusen med primer av hög kvalité då en del delar är av konstiga metaller som brons.
Använder själv Tamiyas sprayburkar som är allt annat än dryga (men helt rätt i ton och torkar fort). 10 st à 70:- gick åt bara till Pantherns hjul men slutresultatet blev bra.
Sen skall vagnarna ha div attribut som figurer (hellst rörliga) mm så slutsumman börjar närma sig 6-siffrigt :oops:
Som tur är handlar man lite i taget under flera år så det känns inte så farligt :P
Vad som är farligt är att denna hobby är beroendeframkallande och jag är biten för jag har 5 vagnar... 8O (mer eller mindre o-färdiga, mest mer...)

Så nu är du varnad, men du skall veta att det här är skitkul!

Mvh
Kent

Användarvisningsbild
stefan k
Medlem
Kontakt:

Idiot förklarad ! ! ! ! !

Inlägg av stefan k » 28 december 2007, 15:25

Kan bara hålla med kent denna hobby är beroendeframkallande
jag är bara inne på min första bygggsats men inte den sista...

stefan

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 28 december 2007, 22:01

Kent W skrev:Izhak,

Summa sumarum med alla optionpack så hamnar ett kit från Armortek på i runda slängar 70 papp med all frakt mm inräknat.
Mvh
Kent
70 papp = 70 000:-???
stämmer detta??????? eller
För då måste ju frakten ligga på 60 000:- då eller????
Då måste det bli billare att hyra ett privat plan o hämta hem den?

Användarvisningsbild
Izhak
Medlem

Inlägg av Izhak » 28 december 2007, 22:10

Kent W skrev:Izhak,

Då har du en massa lådor med delar du själv får sätta ihop och ersätta eller bygga om efter tycke och smak.
Jag som är niträknaren personifierad får lida maximalt då mycket inte når upp till den standard jag kräver.
Som tur är har jag inte tummen mitt i handen och det finns nu en hel del "aftermarket" att handla + några andra "dårar" som tar fram ibland helt otroligt fina detaljer man bara inte kan leva utan och som är dina mot £ eller $.
Sen skall skapelsen ha färg och det går lös på en 3-4 tusen med primer av hög kvalité då en del delar är av konstiga metaller som brons.
Använder själv Tamiyas sprayburkar som är allt annat än dryga (men helt rätt i ton och torkar fort). 10 st à 70:- gick åt bara till Pantherns hjul men slutresultatet blev bra.
Sen skall vagnarna ha div attribut som figurer (hellst rörliga) mm så slutsumman börjar närma sig 6-siffrigt :oops:
Som tur är handlar man lite i taget under flera år så det känns inte så farligt :P
Vad som är farligt är att denna hobby är beroendeframkallande och jag är biten för jag har 5 vagnar... 8O (mer eller mindre o-färdiga, mest mer...)

Så nu är du varnad, men du skall veta att det här är skitkul!

Mvh
Kent
O-O-O-J... Det där var myyyycket mer än vad jag nånsin hade kunnat tro... Men jag kan förstå att man vill ha det perfekt in i den minsta detalj, inte minst för att det syns ganska tydligt i 1/6 men man blir ju så mycket nöjdare med resultatet :)
Som sagt själv skulle jag aldrig kunna bygga ens en trähylla (jag var ingen klippa i varken trä eller metallslöjd..) men det är aldrig kul att se andras verk! Har sett några videos med en Tigervagn med en 4 mans besättning där alla rörde på sig och det såg riktigt naajs ut..men jag vet nog inte om jag skulle vilja lägga ner så mycket tid och pengar bara på att få se mina figurer åka några varv runt i trädgården :P Inte menat som ett påhopp eller liknande!
5 st säger du..vad är det för några då? :)
Förresten, finns det ingen som har byggt ett fungerande flygplan i skala 1/6 med pilot och allt? Eller varför inte en Ubåt med besättning..... :D

//Isak

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem

Inlägg av Kent W » 28 december 2007, 22:54

Izhak,

Har beskrivit dem tidigare i tråden om fordon men tar det igen för din skull:

T34/85
Fullt färdig och körklar.
För övrigt den enda fullt färdiga och körklara 1/6 rc stridsvagnen i Sverige (ännu så länge)
http://www.armorpax.com/Armorpax/Forum/ ... c.php?t=28

Hetzer
½-färdig
http://www.armorpax.com/Armorpax/Forum/ ... c.php?t=66

Panther Ausf G
15% färdig och den som jag håller på med just nu
http://www.armortek.co.uk/gallery/main. ... temId=3277

Tiger I Late
Lådorna uppackade men bygget ej påbörjat
Bilderna visar Armorteks egen demonstrationsvagn :oops:
http://www.armortek.co.uk/gallery/main. ... temId=2857

Panzer IV Ausf H
Betald men ej skickad ännu pga utrymmesbrist :oops:
Följdaktligen ej påbörjad men schassit kommer fullt monterad så den är väl 15% färdigbyggd...
Bilderna visar en annan fullt färdig vagn - min skall jag ha med zimmerit (någongång om 8år... 8O )
http://www.armorpax.com/Armorpax/Forum/ ... .php?t=107

Beroendeframkallande? jomenvisst! :P

Mvh
Kent

Användarvisningsbild
Izhak
Medlem

Inlägg av Izhak » 28 december 2007, 23:15

Åååhåhååå *dreggel*..... Känner plötsligt hur det gamla hederliga "jag vill oxå ha"- syndromet gör sig påmint... :P
Den där T34an var riktigt fin, så jag antar att alla de andra kommer bli minst lika bra!
Måste bara fråga, går du ut nån gång då och då och "rastar" T34an, typ kör runt lite i snön och leran och bara njuter? :) Kanske kör över några tyskar i stil med filmen "Stalingrad" och tänker att nästa stopp är Berlin? :D
På tal om lera och sånt, går det bra att köra runt i det eller sabbas hela systemet?

Jag får ta och tacka för att du visade länkarna för mig, och så får du applåder från mig för din fina samling! :)

//Isak

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem

Inlägg av Kent W » 28 december 2007, 23:19

[quote="snorre70"][quote="Kent W"]Izhak,

Mvh
Kent[/quote]
70 papp = 70 000:-???
stämmer detta??????? eller
För då måste ju frakten ligga på 60 000:- då eller????
Då måste det bli billare att hyra ett privat plan o hämta hem den?[/quote]

Snorre,

En snabbtitt på den nu aktuella Jagdpanthern ifrån Armortek:
http://www.armortek.co.uk/html/shopeu/s ... erops.html

Kit + frakt = £2749 + £199
Motion pack + frakt = £895 + £39
Special effect pack smoke + frakt = £99 + £25
Specail effect pack sound + frakt = £299 + £25
Specail effect pack blank fire + frakt = £489 + £29
Radio + frakt = £149 + £25

Totalt: £5032 x~13:- = ~65400:-

Som tur är är vi och England EU-länder så någon tull blir man inte belastad med :wink:
Såg att pundet nu ligger på knappt 13:-, har handlat når den varit över 14:- så man kanske skulle slå till på en Jagdpanther?.... :D

Mvh
Kent

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem

Inlägg av Kent W » 28 december 2007, 23:33

Isak,

T34:an är inte byggd av mig utan handlad helt färdig av Peter M på Armorpax/Spearhead.
Bilderna gör den inte rättvisa för den är helt otroligt fin och av somliga (kunniga) sagt vara en av de 5 finaste 1/6 rc vagnarna i världen - eller i alla fall så för 2 år sedan.
Får jag mina egna byggen bara hälften så fina är jag nöjd.
Det är den där sista målningen jag är orolig inför och har faktiskt kommit i kontakt med en i mellansverige som skulle kunna hjälpa mig och färdigmåla mina alster.
Han är en IPMS prisbelönad herre som gjort jobb i världsklass men det är ju en bit ner i landet men det kan det vara värt - han är då i alla fall sugen att ge mig en hjälpande hand så vi får se...

Visst går den att köra i lera och vatten men jag skall vara ärlig och säga att det tar emot.
Så har stora modeller uppför sig som originalet med tung gång och riktigt klapprande ifrån bandplattorna.
T34:an med sina relativt platta band har en fördel emot de Tyska vagnarna då den svävar fram på gräsmattan i stället för att gräva sönder den som sina Germanska kompisar gör.
Nu är du varnad stefan k! :D

Mvh
Kent

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Friedrich Lugwin

Inlägg av snorre70 » 29 december 2007, 14:26

Izhak skrev:
Har funderat på att köpa DiD´s "enkla" figur, Friedrich Lugwin, är det värt att beställa den eller bör man hellre lägga pengarna på en lite exlusivare figur när man ändå är i farten så att säga, med frakten och allt..
Mvh Isak
Här kommer en bild på vad som blev kvar av min Friedrich Lugwin
som du ser på bilderna så är det bara jackan o byxorna och skorna och huvan, allt annat blev det lilla extra så att säga.
Men det kan till läggas då att jag köpte min figur på super rea typ 10dollar...
Bilagor
Friedrich8367.JPG
Friedrich8367.JPG (63.09 KiB) Visad 737 gånger
Friedrich8366.JPG
Friedrich8366.JPG (62.53 KiB) Visad 739 gånger

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 29 december 2007, 15:02

Denna fråga o fundering kanske inte har något här att göra!
Men måste se om någon känner till dett hjälm camo???
Bilagor
hc.JPG
hc.JPG (28.72 KiB) Visad 728 gånger

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem

Inlägg av Kent W » 29 december 2007, 16:16

Vet inte men kan det vara en som på bilden nedan?

Här är ett original till salu på EBay:
http://cgi.ebay.de/Wehrmacht-Stahl-Helm ... dZViewItem

Mvh
Kent
Bilagor
CIMG3601.JPG
CIMG3601.JPG (178.85 KiB) Visad 723 gånger

Användarvisningsbild
Izhak
Medlem

Inlägg av Izhak » 29 december 2007, 16:43

Kent,

Hehe såg nu när jag tittade på en av länkarna att du hade skrivit det högst upp, men ivrig som jag var över bilderna skippade jag "förspelet" :P Hur som helst ska du ju som sagt vara lycklig att du har en sån fin vagn! :) Och då förstår jag också att du kanske inte alltför gärna skitar ner den heller...

Hm, skulle vara läckert att se en 1/6 vagn "in action", finns det några bra filmer nånstans här på nätet du kan nämna på rak arm? Kom även att tänka på det, att vikten kan väl knappast vara enligt 1/6skalan? Då skulle den ju f*n väga flera ton :D

Snorre,

Mjo jag ser vad du menar, och så himla upphetsande kan jag inte säga att hans kläder är... Varför slänger dom med en fordonsmina istället för en K98? Hade väl varit mkt trevligare... 8O
Har lyckats komma fram till att jag nog ska försöka skaffa antingen Hans Ebner (trots det konstiga materialet) eller möjligtvis Helmut Thorvald..är än så länge mest sugen på frontsoldater före paradfigurer...

Finns det ingen här på forumet som säljer grejer på Tradera? Är lite obekväm med att beställa direkt från nåt företag utomlands... :oops:

//Isak

Skriv svar